شماره ۲۸۱۷ | ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۷ خرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

خالق نمایشنامه «عروسی خون»
125 سال پیش، برابر 7 ژوئن 1898 میلادی، فدریکو لورکا، شاعر شهیر اسپانیایی در گرانادا به دنیا آمد. لورکا توسط مادر با موسیقی آشنا شد و در نواختن پیانو و گیتار پیشرفت کرد، اما درگذشت معلم پیانو در سال 1916 میلادی موجب شد موسیقی را برای همیشه کنار بگذارد. لورکا در باقی عمر همه توان و استعداد شگرف خود را صرف نوشتن کرد، تلاشی که حاصل آن چند دفتر شعر و تعدادی نمایشنامه است. از ماندگارترین آثار او می‌توان به نمایشنامه‌های «عروسی خون»، «خانه برنارد آلبا»، «یرما» و دفاتر شعر «آوازهای کولی»، «در سایه ماه و مرگ» و «غوطه خاطرات» اشاره کرد. لورکا 19 آگوست 1936 میلادی در حالی که 38 سال بیشتر نداشت در جریان درگیری‌های میان سلطنت‌طلبان و جمهوری‌خواهان به قتل رسید.
 بنیان‌گذار «روان‌شناسی تحلیلی»
62 سال پیش، برابر 7 ژوئن 1961 میلادی، کارل گوستاو یونگ، روانپزشک و متفکر سوئیسی که به‌خاطر فعالیت‌ در روانشناسی و ارائه نظریاتی تحت عنوان «روان‌شناسی تحلیلی» معروف است، در ۸۵ سالگی درگذشت. روانشناسان یونگ را در کنار زیگموند فروید از پایه‌گذاران دانش نوین روانکاوی قلمداد می‌کنند. به تعبیر فریدا فوردهام، پژوهشگر آثار یونگ: «هرچه فروید ناگفته گذاشته، یونگ تکمیل کرده ‌است.» یونگ در سال ۱۹۱۳ روش خود را که حاصل تلاش‌های سالیان دراز در حیطه علم روانشناسی بود «روان‌شناسی تحلیلی» نامید تا آن را از روانکاوی متمایز سازد. او ادعا کرد این روش شیوه‌ای ‌است که می‌تواند تمام کوشش‌های روانشناسی همچون روانکاوی فروید و روانشناسی فردی آدلر را در برگیرد.
 ترور برادر کوچکتر جی.‌اف.‌کی
55 سال پیش، برابر 7 ژوئن 1968 میلادی، رابرت فرانسیس کندی، برادر کوچک جان.اف کندی و دادستان کل این کشور از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳ میلادی، در جریان مبارزات انتخاباتی داخلی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا، در آشپزخانه هتل آمباسادور شهر لس‌آنجلس، هدف گلوله سرحان سرحان، دانشجوی ۲۴ ساله فلسطینی‌تبار مسیحی قرار گرفت و کشته شد. سرحان سرحان در سال 1969 میلادی محکوم به اعدام شد اما حکم او با یک درجه تخفیف به حبس ابد تغییر یافت. سرحان که اکنون 79 سال دارد، در زندان سن‌دیه‌گو کالیفرنیا دوران حبس ابد خود را می‌گذراند. سرحان در سال ۱۹۸۹ در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها گفته بود: «تنها چیزی که من را با مسئله رابرت کندی مرتبط می‌کرد این بود که او حامی رژیم اسرائیل بود.»

 


تعداد بازدید :  103