شماره ۲۸۱۷ | ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۷ خرداد
صفحه را ببند
چگونه مطالعه کنیم؟

لیلا صالح آبادی (روانشناس) | مطالعه مفید به عملی گفته می‌شود که فرد در مدت زمان کوتاهی یک موضوع مشخص را بخواند، دریافت خوبی از آن داشته باشد و به نتایج دلخواه و مطلوب خود برسد. مطالعه مفید سبب می‌شود شما در زمان صرفه‌جویی کنید و عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارید.
برنامه‌ریزی داشته باشید
شما می‌توانید هر ماه یک برنامه جدید برای خود آماده کنید و با توجه به آن شروع به مطالعه کنید. در برنامه‌ای که می‌‌نویسید باید تمام جوانب و شرایط خودتان را لحاظ کنید و تنها برای مطالعه ‌کردن برنامه‌ریزی نکنید. تمرکز روی مطالعه و اهمیت ندادن به سایر نیازها  سبب دوری از مسیر اصلی شده و از درس خواندن خسته می‌شوید.
از افکار منفی رها شوید
ذهن ما همیشه افکار منفی و مزاحم را به خود جلب می‌کند. باید هوشیار باشید و ذهن خود را از تمام افکار مزاحم و منفی دور کنید. تمام فکر و ذهن شما باید در راستای داشتن یک مطالعه صحیح و مفید باشد و خود را برای دریافت نتایج دلخواه و ایده‌آل آماده کنید. در این صورت شما عملکرد بسیار مطلوبی خواهید داشت و عوامل بیرونی مانع رسیدن شما به موفقیت نخواهند شد.
مکان مناسب انتخاب کنید
مطالعه مفید نیاز به یک مکان درست و بی‌صدا دارد. قبل از این که مطالعه را شروع کنید باید یک مکان مناسب برای مطالعه انتخاب کنید. دقت کنید مکان مطالعه باید کاملا ساکت و به دور از حاشیه باشد. بهترین مکان برای مطالعه، کتابخانه و یا یک اتاق جداگانه و دور از رفت و آمد است. انتخاب مکان مناسب کمک خواهد کرد کیفیت مطالعه و درصد موفقیت شما افزایش پیدا کند.
خواب کافی داشته باشید
خواب و استراحت کافی اهمیت بسیار زیادی برای داشتن مطالعه خوب و مفید دارد. از آنجا که حافظه شما در خواب فرایند استراحت و تثبیت اطلاعات را انجام می‌دهد، بعد از بیدار شدن، مغزتان آماده است تا اطلاعاتی خوب دریافت کند. بنابراین هرگز بعد از بیدار شدن از خواب، اخبار و چیزهای به درد نخور وارد مغزتان نکنید.
به ورزش اهمیت بدهید
به صورت مرتب ورزش کنید تا ذهن و بدن شما سالم باشد و هنگام مطالعه عملکرد بهتری داشته باشید. ورزش منظم به شما کمک خواهد کرد که با انرژی بیشتری مطالعه را شروع کرده و هنگام مطالعه احساس خستگی و خواب آلودگی نداشته باشید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند توانمندی ذهنی ما به ورزش (حتی ورزش‌های ساده) وابسته است زیرا با ورزش اکسیژن و خون بیشتری به مغز پمپاژ می‌شود.
یاداشت‌برداری انجام دهید
یکی از تکنیک‌های موثر برای مطالعه مفید یادداشت‌برداری هنگام مطالعه است.‌ هنگام مطالعه ذهن شما آماده است و تمام مطالب را به خوبی درک می‌کند. بنابراین بهتر است هنگام مطالعه با توجه به اطلاعاتی که دارید مطالب مهم و ضروری را یادداشت کنید. یادداشت‌برداری کمک خواهد کرد که مطالب بهتر در ذهن شما باقی بماند و در آینده مطالعه آسان‌تری داشته باشید.
به‌شکل گروهی مطالعه کنید
مطالعه گروهی فواید بسیار زیادی برای افراد درسخوان دارد. مطالعه گروهی انگیزه شما برای درس خواندن را افزایش می‌دهد تا بتوانید مطالعه مفیدی داشته باشید. علاوه بر این، مطالعه گروهی باعث می‌شود بتوانید درباره موضوعات درسی با یکدیگر مشورت کنید و اشکالات خود را به راحتی از پیش رو بردارید. انتخاب فرد مناسب برای مطالعه و درس خواندن  مهم است.


تعداد بازدید :  103