شماره ۲۸۱۷ | ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۷ خرداد
صفحه را ببند
حمایت ما را قوی‌تر می‌کند

اکبر کشفی عضو اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی

تامین و تولید تجهیزات پزشکی حوزه‌ای استراتژیک و حیاتی است، چراکه با جان افراد سر و کار دارد. در این زمینه، دو فاکتور از اهمیت بالایی برخوردار است: کیفیت محصولات و تامین به‌موقع آنها. این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و کمبود و نارسایی در هر کدام از آنها ممکن است جان افراد را در معرض خطر قرار دهد.
در کشور ما به‌واسطه قدمتی که در زمینه تولید محصولات پزشکی و دارویی وجود دارد، این موضوع به‌درستی ثابت شده که در حوزه تجهیزات پزشکی توانایی تولید در داخل مرزها را داریم. در این حوزه سرمایه‌گذاران بسیاری وارد و موفق شده‌اند بهترین محصولات را با بهترین کیفیت‌ ارائه کنند که با برندهای مطرح جهان نیز برابری می‌کنند. تولید بسیاری از این محصولات ابتدا با انتقال فناوری صورت گرفته است؛ به این معنا که تکنولوژی را وارد کرده‌ایم؛ سپس محصول به‌صورت مونتاژی تولید و آرام‌آرام بومی‌سازی شده است. در واقع تولیدکنندگان به مرور و با کسب تجربه تکنولوژی تولید را از آن خود کرده و در اختیار مصرف‌کنندگان و مراکز مختلف قرار داده‌اند. در این مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان مجربی که توانسته‌اند با نهادهای دانشگاهی در عرصه تولید پیوند برقرار کنند پیشران تولید‌ محصولات و تجهیزات مختلف پزشکی بوده‌اند.
از سوی دیگر، هر جا که حمایت صورت گرفته، تولید بیشتر و قیمت هم برای مصرف‌کننده به‌صرفه‌تر شده است. در کنار آن، این محصولات به بازارهای کشورهای همسایه نیز راه پیدا کرده‌اند و بازار صادرات محصولات تجهیزات پزشکی نیز داغ شده و به این ترتیب ظرفیت صادرات افزایش یافته است.
خوشبختانه در کشورهای عمان، امارات متحده عربی، قطر، عراق، افغانستان، قرقیزستان، ارمنستان و آذربایجان این محصولات به‌شدت طرفدار دارند و به فروش می‌رسند. هر زمانی که توانسته‌ایم بازارهای این کشورها را تامین کنیم، از نظر قیمت و کیفیت تمایل برای استفاده از محصولات ما افزایش پیدا کرده است.
ظرفیت‌های داخل کشور دلگرم‌کننده است و با توجه به اینکه امسال، سال «تولید و مهار تورم» نام گرفته، امیدواریم با نگاه مثبت به تولید و فراهم آوردن زمینه‌های آن، بتوانیم به‌طور چشمگیری در این عرصه موفق عمل کنیم. در حال حاضر، آمارها حکایت از این دارد که 40 درصد ملزومات پزشکی تولید داخل و 60 درصد آنها وارداتی است. این در حالی است که  اخیرا  موفق شده‌ایم ربات جراح «سینا» را به کشور اندونزی صادر کنیم که نشان از توانایی و قدرت ما در حوزه تولید داخل دارد. بر این اساس امیدواریم با توجه به بازار مناسبی که این محصولات در کشور ما دارد، به تولید داخلی صد در صدی برسیم و در جایگاهی قرار بگیریم که نیازی به واردات هیچ تجهیزاتی در زمینه پزشکی نداشته باشیم. 


تعداد بازدید :  262