قطار پیشرفت در سرزمین کهن

افتتاح چندین طرح مهم اقتصادی در دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهوری به آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی پنجمین مقصد رئیس‌جمهوری در دور دوم سفرهای استانی است. ابراهیم رئیسی و دیگر اعضای هیات دولت در سفر به استان‌ها همواره اعلام کرده‌اند که هدف اصلی آشناشدن با چالش‌ها و مشکلات مردم، تسهیل در برنامه‌ریزی‌ها و شناخت ظرفیت‌های اقتصادی استان‌هاست تا بتوان بر اساس اطلاعات و آمارهای دقیق در هر منطقه برای ایجاد اشتغال، رونق تولید، رفع مشکلات مردم و کمک به فقرا و محرومان گام‌های موثری برداشت. اهدافی که در دومین سفر به استان آذربایجان شرقی نیز دنبال خواهد شد. به گزارش «شهروند»، انتقال آب سد گرمی چای میانه، افتتاح طرح ریلی بستان‌آباد – خاوران و هیپ لیچینگ مس سونگون از جمله طرح‌های آماده افتتاح استان در سفر دو روزه رئیس‌جمهوری است. همچنین بررسی روند پیشرفت طرح‌ها و ارزیابی مصوبات سفر سال گذشته، نشست با اقشار مختلف مردم، نخبگان و فعالان اقتصادی و شرکت در شورای اداری استان از مهم‌ترین برنامه‌های این سفر است.

توسعه اقتصادی از اولویت‌های اول دولت سیزدهم بوده و از همان ابتدا بر فعال‌سازی ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای تاکید شده است؛ مساله‌ای که حسين حاتمی، عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی، نیز در گفت‌وگو با «شهروند» به آن اشاره می‌کند. حاتمی معتقد است که دولت باید با حرکت به سمت تمرکززدایی از مرکز، ظرفیت‌های اقتصادی در استان‌ها و شهرستان‌ها را ارتقا دهد. این نماینده مردم به برخی از اقدامات دولت سیزدهم در این‌باره نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «آذربایجان شرقی از ظرفیت‌های بالقوه‌ای در عرصه اقتصاد برخوردار است که تا کنون به آنها توجه نشده است. دولت سیزدهم اگرچه در این عرصه گام‌های جدی برداشته، اما ظرفیت‌های این استان بیش از این میزان است.»

بنا به گفته این مقام مسئول، صنایع معدنی یکی از ظرفیت‌های این استان است که در دولت سیزدهم به آن توجه شده است.

رونق صنعت و معدن

بر این اساس، آذربایجان شرقی با وجود ذخایر غنی معدنی که تا ۸.۲ میلیارد تن نیز برآورد می‌شود، جزو استان‌های نخست در ذخایر معدنی به شمار می‌رود.

در این میان، معدن مس سونگون در آذربایجان شرقی که دارای ذخایر غنی است، با بیش از چهار میلیارد تن ذخیره شناسایی‌شده تا به امروز، بزرگ‌ترین معدن مس کشور و پنجمین معدن مس جهان شناخته می‌شود.

با اقدامات اخیر، استقلال مس سونگون ورزقان به منظور ارتقا و رشد این صنعت در دستور کار دولت قرار گرفته است. به اذعان کارشناسان، استقلال مس که به همت دولت سیزدهم و مدیران استانی محقق شده است، از جمله دستاوردهای این دولت در استان آذربایجان شرقی است.

همچنین اواخر بهمن‌ماه سال گذشته با پیگیری‌های مکرر مسئولان ارشد آذربایجان شرقی یکی از مطالبات دیرین مردم استان محقق و اولین مرحله از مالیات وصولی شرکت مس سونگون به حساب استان واریز شد. همچنین اسفند ماه سال گذشته دومین مرحله و فروردین ماه امسال سومین مرحله از این مالیات وصولی واریز شد و پیش از آن نیز امور و مسائل اداری استقلال مس آذربایجان به‌طور همزمان پیش می‌رفت.

بی‌شک با تکمیل فرایند واریز مالیات مجتمع مس سونگون در استان، شاهد تحولات اساسی در حوزه عمران و توسعه این خطه خواهیم بود؛ به‌طوری که ۵۰درصد از وصول مالیات مس سونگون ارزش افزوده بوده و به حساب شهرداری تبریز واریز شده است که طبعا می‌تواند در انجام طرح‌های عمرانی موثر باشد.

عملکرد مثبت دولت سیزدهم در صنعت ریلی

دولت سیزدهم همچنین در ادامه فعال‌سازی ظرفیت‌های استانی، توسعه قطار خط آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز را به طول ۲۰۵ کیلومتر -که از سال ۱۳۷۹ در ۱۱ قطعه و در زمان دولت هشتم شروع شده بود- در دستور کار خود قرار داده است. اهتمام جدی دولت سیزدهم و مدیران کشوری و استانی برای اتمام این پروژه موجب شد تا ابراهیم رئیسی در سفر دور اول خود در خرداد ماه سال گذشته به آذربایجان شرقی، ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این مسیر ریلی اختصاص دهد و تخصیص این اعتبار چرخ حرکت قطار پروژه میانه – بستان‌آباد – تبریز را شتاب بیشتری بخشید تا هم اکنون پس از گذشت یک سال در ایستگاه خاوران به خط پایان فاز دوم برسد.

از نظر کارشناسان، افتتاح ابرپروژه ریلی «میانه- بستان‌آباد- تبریز» می‌تواند انقلاب اقتصادی در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد کند؛ نکته‌ای که حسین حاتمی، نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز به آن اشاره دارد. او معتقد است که عملکرد دولت سیزدهم در صنعت ریلی تاکنون مثبت بوده است.

پروژه ریلی «میانه- بستان‌آباد- تبریز» ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و با کم‌کردن ۱۳۰ کیلومتر از مسیر قبلی، زمان سفر از تبریز به تهران را -که اکنون از ۱۰ تا حتی ۱۴ ساعت طول می‌کشد- حدود چهار تا پنج ساعت کاهش می‌دهد و با تسهیل دسترسی و ترانزیت ریلی به اروپا، سالانه موجب صرفه‌جویی ۱.۵ میلیارد لیتر در مصرف سوخت می‌شود.

کارشناسان معتقدند با توجه به موقعیت شاهراهی آذربایجان شرقی به دلیل ارتباط ایران با اروپا، این پروژه می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی شود و جهش قابل توجهی در جابه‌جایی کالا در داخل کشور و همچنین محموله‌های خارجی و رونق صادرات ریلی ایجاد کند.

سفرهای استانی مثبت است

حسین حاتمی عملکرد دولت سیزدهم در سفرهای استانی دور نخست را مثبت ارزیابی می‌کند و آغاز دور دوم را امیدبخش می‌خواند. او در این‌باره تاکید می‌کند: «در این سفرها مسئولان ارشد دولت با چالش‌های پیش‌ روی کشور به‌صورت میدانی روبه‌رو خواهند شد.»

او طرح‌ها و اقدامات صورت‌گرفته در سال گذشته در آذربایجان شرقی را گامی مثبت با هدف ارتقای توان اقتصادی این استان برشمرد. حاتمی با مرور برخی از طرح‌های اجرا شده در سال گذشته، این دو رویداد بزرگ در عرصه صنعت، معدن و راه را فقط بخشی از دستاوردهای سفر نخست رئیس‌جمهوری به این استان دانست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.