شماره ۲۸۱۰ | ۱۴۰۲ شنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
معاون شهردار تهران
ماجرای خاک ریختن روی پروژه‌های عمرانی پایتخت

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد دو پروژه بزرگراهی و روند ساخت آزادراه در پایتخت توضیحاتی داد.
عباس شعبانی در مورد پروژه‌های بزرگراهی در دوره فعلی مدیریت شهری و تبدیل‌شدن بزرگراه شهید شوشتری به آزادراه گفت: «بزرگراه بسیج به‌عنوان کمربندی شرقی تهران عمل می‌کند و تعداد خودروهای عبوری در این بزرگراه بیشتر از ترددهای محلی است، به‌گونه‌ای که به‌عنوان یک جاده مواصلاتی اصلی فرض می‌شود، درصورتی که بزرگراه بسیج، بزرگراهی درون شهری است.»
شعبانی ادامه داد: «از اواخر دهه ۸۰ ساخت بزرگراه شهید شوشتری به‌عنوان محور کمکی بزرگراه بسیج مطرح شد و قرار است به‌عنوان رینگ بیرونی تهران عمل کند، به این معنا که دیگر کامیون و وسایل نقلیه سنگین حق عبور از بزرگراه بسیج را ندارند. بر این اساس، آزادراه چرمشهر که در جنوب تهران و به‌عنوان رینگ جنوبی توسط وزارت راه اجرا شده و قسمتی از کمربندی جنوبی تهران است، توسط یک شاخه اتصالی به ابتدای آزادراه شهید شوشتری اتصال می‌یابد. به این ترتیب این حجم از سفر را ‌باید از طریق این آزادراه به محورهای دیگر هدایت کنیم. ماشین‌های سنگین، عبوری و سبک که از آزادراه تهران- کرج، تهران-ساوه، جاده قدیم ساوه، آزادراه تهران-قم، جاده قدیم قم و آزادگان عبور می‌کنند، باید از این محور تردد کنند.»
او افزود: «بر همین اساس ویژگی یک معبر بزرگراهی، دیگر پاسخگوی این اهداف نیست و پروژه شهید شوشتری باید با استاندارد بالاتری اجرا شود تا از خروجی بیشتر، سرعت بهتر و نگهداشت بهتر برخوردار باشد. به همین‌ علت بزرگراه را به آزادراه تبدیل کردیم و تمام طراحی‌ها نیز براساس استانداردهای آزادراهی در حال انجام است، مثل شعاع قوس، سرعت، شیب، عرض و...» شعبانی یادآور شد: «در تلاش هستیم با همراهی وزارت راه‌وشهرسازی یک شرکت ساخت و بهره‌برداری از آزادراه شهید شوشتری را تاسیس کنیم تا این شرکت هم آزادراه را احداث کند و هم نگهداشت آن را انجام دهد و این معبر مهم صاحب یک متولی شود. البته صددرصد سهامش برای شهرداری تهران است و این شرکت متعلق به شهرداری تهران خواهد بود. شهرداری تاکنون در هیچ دوره‌ای آزادراه نداشته است و شهرداری تهران نخستین شهرداری است که می‌خواهد آزادراه داشته باشد.»

 


تعداد بازدید :  77