شماره ۲۸۱۰ | ۱۴۰۲ شنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

بلندقدترین بازیگر تاریخ
101 سال پیش، برابر 27 می 1922 میلادی، کریستوفر لی، بازیگر شهیر بریتانیایی در لندن به دنیا آمد. لی با ایفای نقش «دراکولا» در اواخر دهه ۵۰ میلادی به شهرتی بسیار دست یافت. سارومان سفید در سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» دیگر نقشی بود که بار دیگر نام او را در قرن 21 بر سر زبان‌ها انداخت. کریستوفر لی با وجود پشت سر گذاشتن ۷ دهه فعالیت سینمایی، بازی در بیش از ۲۵۰ فیلم و سریال و دریافت جوایز گوناگون از جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی، تا زمان مرگ نامزد دریافت هیچ جایزه اسکاری نشد. نام او به‌خاطر داشتن قدی معادل ۶ فوت و ۵ اینچ (۱۹۵ سانتی‌متر)، به عنوان بلند قامت‌ترین هنرپیشه نقش اول مرد در کتاب رکوردهای جهانی گینس به ثبت رسیده‌ است.
 غرق شدن ناو بیسمارک
82 سال پیش، برابر 27 می 1941 میلادی، ناو جنگی بیسمارک که در زمان خود بزرگترین کشتی جنگی جهان به شمار می‌رفت در پی یک درگیری شدید با کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی متفقین در اقیانوس اطلس غرق شد. در اثر غرق شدن بیسمارک ۲۱۰۰ نفر کشته شدند. این ناو جنگی به نام اتو فون بیسمارک، صدراعظم شهیر امپراتوری آلمان نامگذاری شده بود. کار روی این کشتی در هامبورگ و از جولای ۱۹۳۶ شروع شد و دو و نیم سال بعد در فوریه ۱۹۳۹ به آب انداخته شد. در روز نبرد ابتدا سُکان هدایت بیسمارک توسط اژدرهایی که از یک ناو بریتانیایی پرتاب شده بود از کار افتاد و سپس کشتی مورد بمباران هواپیماهای انگلیسی قرار گرفت و غرق شد. در ژوئن ۱۹۸۹ میلادی لاشه بیسمارک پیدا شد.
 وفات ادیب شهیر معاصر
74 سال پیش، برابر 6 خرداد 1328 خورشیدی، میرزا محمدخان قزوینی، ادیب شهیر ایران، در تهران درگذشت. او در جوانی از محضر درس بزرگانی چون آیت‏الله شیخ فضل‌الله نوری، میرزاحسن آشتیانی، شیخ‌هادی نجم‏آبادی، محمدمهدی قزوینی و ذكاءالملك فروغی بهره برد. علامه قزوینی سال 1283 خورشیدی به دعوت برادر خود میرزا احمدخان به انگلستان، فرانسه و بعد به آلمان رفت، با مستشرقان اروپایی از جمله «هانری ماسه»، «ادوارد براون» و «ولادیمیر مینورسكی» آشنا شد. محمد قزوینی در سال ۱۳۱۸ با توجه به شعله‌ور شدن جنگ جهانی دوم در اروپا، تصمیم به بازگشت گرفت. در ایران نیز تمام اوقات او صرف مطالعه و تحقیق و تصحیح متون کهن شد که تصحیح دیوان حافظ با همکاری قاسم غنی یادگار دوره اقامت او در تهران است.

 


تعداد بازدید :  83