شماره ۲۸۱۰ | ۱۴۰۲ شنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
دروازه سبز مازندران

شهرستان فیروزکوه در شمال شرقی استان تهران، دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی بسیار زیبایی است و گردشگران زیادی را هر ساله پذیراست. باغداری، دامداری و پرورش ماهی فعالیت‌های پررونق این ناحیه هستند. زمستان‌های سرد و تابستان‌های مطبوع، میوه‌های تازه و خوش‌طعم، زبان شیرین مازندرانی، زلالی چشمه و صلابت آبشار، مهم‌ترین ویژگی جاهای دیدنی فیروزکوه هستند.
روستای زرین دشت
در ۱۲۰ کیلومتری تهران و ۴۰ کیلومتری شهرستان فیروزکوه روستایی خوش آب و هوا و سرسبز به نام زرین دشت قرار دارد که به واسطه شرایط اقلیمی و داشتن باغات آلبالو، گیلاس، سیب و توت، کوه‌ها، چشمه‌ها و رودخانه پرآب حبله رود، یکی از جاهای دیدنی فیروزکوه و مقاصد مناسب طبیعت‌گردی در فصل بهار و تابستان محسوب می‌شود. قدم زدن در کوچه‌های قدیمی این روستا و لذت بردن از هوای پاک و طبیعت بکر و رودخانه پرآب آن، خاطره‌ای خوش برای گردشگران در فصول مختلف رقم خواهد زد.
چشمه آب معدنی
در ۳۰ کیلومتری فیروزکوه، روستایی به نام خمده قرار دارد که دارای یک چشمه آب معدنی است. چشمه آب معدنی خمده دارای آبی زلال و استخری طبیعی با خاصیت درمان بیماری‌های استخوانی، مفصلی، پوستی، زردی، جوش و دمل است. همچنین شنا در آب این چشمه باعث تسلی خاطر و آرامش اعصاب می‌شود. چشمه آب معدنی دریابک که در ۸ کیلومتری زرین دشت از توابع فیروزکوه قرار دارد، یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی فیروزکوه به شمار می‌رود که در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است. آب این چشمه معدنی علاوه بر خواص درمانی برای آبیاری باغ‌های این منطقه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تنگه واشی
یکی از زیباترین نقاط فیروزکوه، تنگه واشی است. این تنگه پرآب که در ۲۰ کیلومتری فیروزکوه و نزدیکی روستای جلیزجند واقع شده است، دارای طبیعت بکر و زیبا، صخره‌های به هم پیچیده، رودخانه خروشان و آبشار است و برای سفر یک‌روزه در فصل بهار و تابستان بسیار گزینه خوبی است. این تنگه دارای کوه‌هایی با ارتفاع زیاد است که باید مسیری ۳ کیلومتری را از بین آن‌ها و داخل آب برای رسیدن به آبشار طی کنید. آبشار ساواشی دارای ۱۵ ارتفاع و یک حوضچه طبیعی در پای آن است. همچنین می‌توانید در طول مسیر آثار تاریخی به جای مانده را در دل کوه و صخره‌های این تنگه ببینید که نشان از قدمت کهن این منطقه دارند.
غار بورنیک
اگر به دنبال تجارب جدید هستید و از علاقه‌مندان غارنوردی، می‌توانید به سراغ یکی از خاص‌ترین نقاط فیروزکوه به نام غار بورنیک بروید. این غار باستانی و خارق‌العاده در ۲۰ کیلومتری فیروزکوه و در جنوب روستای هرانده قرار دارد. مسیر رسیدن به این غار یک کوهپیمایی نسبتا سخت به شمار می‌رود و در حدود ۲ ساعت زمان برای رسیدن به دهانه غار لازم است. کلمه‌ بورنیک به معنی محل امن و جان‌پناه است. این غار در دوران پیش از تاریخ به عنوان محلی برای زندگی و پس از آن به‌عنوان پناهگاه در مواقع خطر استفاده می‌شده است. از این‌رو می‌توان آثاری از آن دوران را بر   دیواره‌های غار مشاهده کرد. درون غار بورنیک تالارها و مسیرهای پیچ در پیچی وجود دارد که حتما باید با یک راهنمای مجرب وارد آن شد.
روستای هرانده
یکی دیگر از نقاط دیدنی فیروزکوه که طبیعتی بکر دارد روستای هرانده است. این روستا در دره‌ای همنام خود قرار دارد و رودخانه‌ای پرآب به نام نمرود از آن می‌گذرد. به دلیل آب و هوای مناسب و آب فراوان، این روستا دارای باغات سرسبز و درختان و طبیعتی بی‌نظیر است. مردم روستای هرانده گیلکی زبان هستند و به فعالیت‌هایی همچون زراعت، باغداری، دامداری، تولید صنایع دستی و کارگری مشغول‌‌اند. در این روستا پرورش ماهی قزل‌آلا و تولید انواع لبنیات، سیب زمینی و میوه‌هایی همچون سیب، گلابی، زردآلو و... رونق دارد. این روستا محل عبور و اتراق ایل الیکایی و ایل اصانلو در فصل تابستان است. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های روستا شامل لاشه سنگ، گل، کاهگل، چوب و مانند این‌هاست. از این رو قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این روستا و تماشای بافت قدیمی آن می‌تواند خاطره‌ای خوش از سفر به هرانده را برایتان رقم بزند. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به برج دیده‌بانی متعلق به قرون ۴ و ۵ هجری اشاره کرد.


تعداد بازدید :  85