شماره ۲۸۱۰ | ۱۴۰۲ شنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
رونمایی از موشک راهبردی بردبلند و نقطه‌زن «خیبر» باعث هراس صهیونیست‌ها شد
تل‌آویو در تیر رس

به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، موشک خرمشهر ۴ با نام «خیبر» جدیدترین محصول موشکی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رونمایی شد.
موشک خیبر که جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است، موشکی سوخت مایع با برد ۲هزار کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی است که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های راهبردی، از ویژگی‌های تاکتیکی نیز برخوردار است.از جمله ویژگی‌های بارز موشک خرمشهر، برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز است که استفاده از این سامانه و موتورهای هدایتگر در سرجنگی منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو می‌شود و عملا تمام هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین رقم می‌خورد.این ویژگی منجر به آن می‌شود که خرمشهر ۴ یا خیبر، بی‌نیاز از فعالیت سیستم هدایت و کنترل در داخل جو باشد و به این ترتیب در برابر حملات جنگ الکترونیک به‌طور کامل مصون باشد.
از دیگر مزیت‌های این فرآیند هدایت و کنترل، بی‌نیازی سرجنگی موشک خرمشهر ۴ به بالک‌های کنترلی است که باعث کاهش وزن سیستم‌های موردنیاز در سرجنگی و افزایش وزن مواد ناریه می‌شود.
توضیحات امیر آشتیانی درباره موشک راهبردی خیبر
وزیر دفاع، در مراسم رونمایی از موشک جدید راهبردی خرمشهر4(خیبر) در جمع خبرنگاران گفت: «این موشک ثمره تلاش چندساله متخصصان ما در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع است.» امیر محمدرضا آشتیانی ادامه داد: «رادارگریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن به واسطه سطح مقطع کم آن از ویژگی‌های آن است.»
او تصریح کرد: «سرجنگی‌های مختلف و سنگین و آماده‌سازی‌ سریع برای عملیات از دیگر ویژگی‌های این موشک است.»وزیر دفاع گفت: «پیام به دشمنان این است که در دفاع از کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی مصمم هستیم.»او خاطرنشان کرد: «پیام به دوستان هم کمک به صلح و ثبات در منطقه و کمک همه‌جانبه به دوستان در برابر نظام سلطه است.»
آشتیانی اظهار داشت: «ما در حوزه‌های مختلف موشکی، پهپادی، راداری و … برای تقویت نیروهای مسلح گام برمی‌داریم و این رونمایی‌ها ادامه خواهد داشت.»
جزئیات موشک‌های نقطه‌زن
این موشک آخرین نسخه پیشرفته خرمشهر و از انواع موشک‌های نقطه‌زن بدون نیاز به هدایت در فاز نهایی است. موتور آن، موتور پیشرفته اروند است که از سوخت هایپرگولیک بهره می‌برد.
سرجنگی این موشک با طول حدود 4متر، یکی از بزرگ‌ترین و اثربخش‌ترین سرجنگی‌های تولید شده است که قابلیت حمل بیش از یک تن مواد ناریه را داراست.
سرعت بالای اصابت سرجنگی به هدف، باعث می‌شود سیستم‌های پدافندی دشمن، قادر به تشخیص و رهگیری و اقدام جهت انهدام سرجنگی را نداشته باشند.
تفاوت این موشک با سایر نسل‌های قبلی خود تامین دقت نقطه‌زنی در فاز میانی(پرواز بالای جو) است. سرعت آماده‌سازی و روانه‌سازی بسیار کم نیز از دیگر ویژگی‌های بارز خرمشهر ۴ است که آن را به  موشکی تاکتیکی تبدیل کرده است.
مدت زمان لازم برای شلیک این موشک به‌دلیل استفاده از سوخت خودمشتعل (هایپرگولیک)، بی‌نیازی از تزریق سوخت راه‌انداز و هوا و عدم‌نیاز به نشانه‌روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از ۱۲ دقیقه است. همچنین؛ به‌دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق و موشک را به‌مدت چند سال در حالت شارژ، نگهداری کرد. همچنین، موتور مذکور باعث شده است تا سرعت این موشک در خارج از جو به ۱۶ ماخ و در داخل جو به ۸ ماخ برسد.
عصبانیت و هراس آمریکا و رژیم صهیونیستی از رونمایی موشک «خیبر» ایران
رونمایی از موشک خرمشهر ۴ با نام «خیبر» به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، هراس و عصبانیت ایالات متحده آمریکا و نیز بازتاب‌هایی را در این کشور به همراه داشت و واشنگتن همچون همیشه به فضاسازی علیه برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران پرداخت. متیو میلر، سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا، در واکنش آن را «تهدید» خواند.
کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در ارزیابی موشک بالستیک جدید خرمشهر ۴ (خیبر) گزارش داد: «موشک خیبر که برد آن ۲هزار کیلومتر اعلام شده و تا اسرائیل می‌رسد در چنین زمانی حامل دو پیام است که به‌منظور خنثی کردن تهدیدات رژیم صهیونیستی و عناصری بازدارنده در برابر هرگونه ماجراجویی این رژیم صورت گرفته است.» نگرانی‌های صهیونیست‌ها از آن روست که فاصله تهران تا  تل‌آویو کمتر از 2 هزار کیلومتر است و به این ترتیب در تیر رس خیبر قرار دارد.
همچنین سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اظهاراتی مداخله‌جویانه به رونمایی نسل چهارم موشک خرمشهر (خیبر) ایران واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.


تعداد بازدید :  50