شماره ۲۸۱۰ | ۱۴۰۲ شنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
ثبات در پرتوی اقتدار موشکی

خلیل بهروزی‌فر نماینده مجلس شورای اسلامی

امروزه سخن گفتن از اهمیت و ضرورت تقویت توان دفاعی و قدرت بازدارندگی در عرصه نظامی، تشریح امری بدیهی و آشکار است. دولت‌های متعدد در جهان کنونی می‌کوشند که با برگزاری رزمایش‌های نظامی، توان دفاعی خود را ارتقا دهند. جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای همین مهم، مانورها و رزمایش‌های دفاعی را برگزار می‌کند. رونمایی از موشک خرمشهر ۴ که روز پنجشنبه ‌صورت گرفت یکی از همین رویدادهاست.
آنچه روشن است، این مهم است که قدرت موشکی یکی از مولفه‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران است که ثبات و امنیت را برای کشور و منطقه به‌دنبال دارد؛ موضوعی که در پیام وزیر در رونمایی از موشک خرمشهر ۴ نیز عنوان شد. به‌گفته این مقام عالی‌رتبه نظامی، پیام رونمایی از موشک خرمشهر ۴ برای دوستان ما کمک به صلح و ثبات در منطقه و حمایت همه‌جانبه از دوستان ما و کشورهایی است که در مسیر مبارزه با نظام سلطه هستند. این مهم را عملکرد جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته نیز نشان می‌دهد، الگوی امنیتی جمهوری اسلامی ایران، نجات منطقه از تروریسم و سلطه بیگانه در طول چهار دهه گذشته بوده است.
موضوعی که از منظر نگارنده برآمده از گفتمان غنی اسلامی است. قرآن کریم در آیه کریمه‌: وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ‌الله وَ عَدُوَّکم‌ بر اهمیت ارتقای توان دفاعی تاکید دارد. کوشش و تلاش در زمان صلح جهت کسب آمادگی و مجهز بودن برای زمان جنگ در قالب آمادگی، آموزش رزمی، بسیج رزمی، افزایش تولید مهمات و تسلیحات از موضوعات اساسی در عرصه امور نظامی در اسلام است.
علاوه بر این، داشتن قدرت دفاعی برای حفظ امنیت و توسعه کشور  امری لازم و ضروری است که جمهوری اسلامی ایران در این راستا نیز در چهار دهه گذشته گام‌های جدی برداشته است. دستیابی ایران اسلامی به توانایی راهبردی ساخت و آزمایش موفق موشک‌های بالستیک و نقطه‌زن، با اتکا به دانشمندان و متخصصان داخلی از برجسته‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این عرصه است. موشک خیبر که جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است، موشکی  است نقطه‌زن که از به‌روزترین‌ نسخه‌های صنعت موشکی در جهان است.‌ این توان و اقتدار دفاعی همسو با دیگر توانایی‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران زمینه‌ساز ثبات و آرامش در منطقه است. جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته نیز با شکست دشمنان و تروریست‌های وابسته به آنان در منطقه، این نکته را به‌طور عملی نشان داد که توان دفاعی ایران اسلامی بسترساز امنیت و آرامش در منطقه است.


تعداد بازدید :  116