این رنج، گنج ندارد!

11 نکته درباره دربی 101 استقلال و پرسپولیس

فاطمه ابراهیمی| بعد از پیروزی سرخابی‌های پایتخت در برابر حریفان‌شان در مرحله نیمه نهایی جام‌حذفی، این دو تیم برای پنجمین‌بار در تاریخ برگزاری مسابقات این جام، حریف هم شدند تا شهرآورد شماره صدویک، در فینال جام‌حذفی و با طعم انتقام‌جویانه همراه باشد.

***

عصر چهارشنبه استقلال با برتری چهار گله برابر نساجی موفق شد اولین تیم صعودکننده به فینال جام‌حذفی باشد و درست یک روز بعد هم پرسپولیس با برتری 3 بر یک برابر هوادار، به فینال این رقابت‌ها صعود کرد تا بعد از جدال حساس سرخابی‌های تهران در لیگ برتر که با برتری پرسپولیس و کسب هشتمین جام آنها در این رقابت‌ها همراه شد، حالا بعد از 38 روز این دو تیم بار دیگر برای فتح جام حذفی به مصاف یکدیگر بروند. مسابقه‌ای که برای ساپینتو و شاگردانش جنبه‌ انتقام‌جویانه دارد و از طرف دیگر، سرخ‌ها می‌خواهند سال فوتبالی خود را به بهترین شکل ممکن به پایان ببرند.

1-دومین فینال در پنجمین تقابل سرخابی‌ها

پرسپولیس و استقلال تاکنون چهار بار در مسابقات حذفی به مصاف یکدیگر رفتند که سهم هر کدام از دو تیم، دو پیروزی بوده است و دربی صدویکم، پنجمین تقابل دو تیم در جام‌حذفی خواهد بود. این دومین‌بار است که استقلال و پرسپولیس در فینال جام‌حذفی به مصاف یکدیگر خواهند رفت. نخستین‌بار دو تیم در ۲۰ تیر سال ۷۸ بود که در فینال جام‌حذفی به هم رسیدند و این پرسپولیس بود که توانست رقیب سنتی خود را شکست دهد. سرخ‌ها با دو گل مهدی هاشمی‌نسب از روی نقطه پنالتی و افشین پیروانی در برابر تک گل سهراب بختیاری‌زاده استقلال را شکست دادند و قهرمان جام‌حذفی شدند. حالا باید دید که آیا بعد از 24 سال، دوباره تاریخ تکرار خواهد شد یا استقلال کفه پیروزی‌های حذفی را به سود خود سنگین خواهد رفت.

2-سرخ‌ها آرزوی تکرار تاریخ را دارند!

نخستین‌بار در تیرماه سال 78 بود که پرسپولیس تحت هدایت علی پروین موفق شد همزمان هم لیگ آزادگان و هم جام‌حذفی را فتح کند تا اصطلاحا دبل کرده باشد. نکته قابل توجه این است که در فینال جام‌حذفی سال 78 بین دو تیم استقلال و پرسپولیس، سرخ‌ها موفق شدند با شکست استقلال، نخستین دوگانه خود را فتح کنند. حالا اما بعد از گذشت 24 سال، شاگردان گل‌‌محمدی دوباره تاریخ را تکرار خواهند کرد. اگرچه پرسپولیس در سال 98 تحت هدایت برانکو یک بار دیگر موفق به دبل در فوتبال ایران شده بود، اما یحیی این فرصت را دارد که هت‌تریک دوگانه را به نام خود ثبت کند.

3-یک خارجی مو بلند دیگر برای استقلال جام می‌آورد؟!

استقلال با فتح هفت جام قهرمانی، پرافتخارترین تیم در این مسابقات است و پرسپولیس با 6 قهرمانی آبی‌ها را تعقیب می‌کند. آخرین قهرمانی استقلال در این رقابت‌ها مربوط به فصل 96–97 است که این تیم با هدایت وینفرد شفر در فینال خونه‌به‌خونه بابل را شکست داد و جام قهرمانی را بالای سر برد. آخرین قهرمانی سرخ‌ها در این رقابت‌ها هم به فصل 97-98 برمی‌گردد که این تیم به‌همراه برانکو ایوانکوویچ موفق به فتح دوگانه حذفی و لیگ شد. ساپینتو این فرصت را دارد که با قهرمانی در جام‌حذفی، انتقام لیگ را از یحیی بگیرد و نخستین جام خود را در نخستین فصل حضورش در فوتبال ایران فتح کند تا به این ترتیب حمایت هواداران استقلال را همچنان برای خود داشته باشد. گل‌محمدی هم به دنبال اولین کاپ قهرمانی در مسابقات حذفی و فتح یک دوگانه است تا در کنار علی پروین و برانکو ایوانکوویچ، در تاریخ این باشگاه ماندگار شود.

4-جای زنان فوتبالی همچنان خالی!

با آغاز لیگ بیست‌ودوم، نوید حضور زنان در استادیوم‌ها داده شد و سرانجام این اتفاق از هفته سوم به وقوع پیوست، اما بعد از دو هفته حضور هواداران زن روی سکوهای آزادی، باز هم از حضور آنها ممانعت به عمل آمد. بدون شک دربی شماره صدویکم از حساس‌ترین دربی‌های تاریخ دو تیم خواهد بود و دختران طرفداران فوتبال علاقه زیادی به حضور در استادیوم آزادی و حمایت از تیم محبوب خود دارند. مشخص نیست که چه زمانی دوباره شاهد چنین مسابقه حساسی میان دو رقیب سنتی فوتبال ایران خواهیم بود و آیا زنان دوباره فرصت حضور روی سکوهای آزادی را خواهند داشت؟ این درحالی است که در تاریخ بعد از انقلاب فوتبال ایران، هنوز دختران ایرانی موفق به تماشای دربی در ورزشگاه آزادی نشده‌اند.

5-میزبانی مشترک در شهرآورد صدویک!

با توجه به اینکه تقابل شماره صدویک سرخابی‌ها در فینال رقابت‌های جام‌حذفی است، تیم میزبان و مهمان، پیش از انجام مسابقه و در جلسه هماهنگی طبق قرعه‌کشی مشخص خواهد شد و از نظر درآمدزایی، تبلیغات محیطی، اجاره ورزشگاه و موارد دیگر، هر دو تیم به‌طور مشترک سهیم خواهند بود. تعداد تماشاگران نیز مانند همیشه به‌طور مساوی خواهد بود تا به این ترتیب بتوان گفت دربی شماره صدویک، میزبانی مشترک دو تیم را همراه خواهد داشت.

6- بخوانید 30هزار نفر، ببینید 60هزار نفر!

شورای تامین و مسئولان سازمان لیگ از بلیت‌فروشی 30 تا 35هزار عددی برای این مسابقه حساس خبر داده‌اند، اما با توجه به فک پلمب‌شدن طبقه دوم، به نظر می‌رسد که این دربی نیز جمعیتی 50 تا 60هزار نفری را در پیش خواهد داشت. اگرچه بخشی از طبقه اول و همچنین طبقه دوم در حال تعمیرات است، اما در دربی شماره صد هم شاهد حضور 50هزار نفری هواداران روی سکوهای آزادی بودیم که به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت بالاتر دربی صدویکم، این رقم می‌تواند بالاتر هم باشد.

فقط در این میان مشخص نیست که چرا از همان ابتدا برای تعداد 50 یا 60هزار نفر بلیت‌فروشی نمی‌شود تا سود آن نیز به دو باشگاه تزریق شود! چراکه در کمترین حالت اگر حضور 20هزار نفر بدون تهیه بلیت در این مسابقه میسر شود، با در نظر گرفتن رقم حداقل 200هزار تومانی برای تهیه هر بلیت، 4میلیارد تومان از درآمدزایی دو تیم به‌راحتی از بین خواهد رفت، آن هم در این اوضاع وخیم مالی هر دو تیم!

7- تقابل پنالتی‌گیرها برای فتح دربی سه رقمی!

این دربی از حیث تقابل سیدحسین حسینی و علیرضا بیرانوند در مقابل یکدیگر نیز دربی جذابی است. دو دروازه‌بان اصلی تیم‌ملی که در جام‌جهانی 2022 قطر هم برای تیم‌ملی به میدان رفتند و حالا می‌خواهند میزبان آمادگی خود را به رخ حریف بکشند. به‌ویژه اگر این دیدار به پنالتی بکشد که در آن صورت انگیزه‌های شخصی نیز در درخشیدن این دو دروازه‌بان دخیل خواهد شد. حسینی آخرین بار دو سال قبل در مرحله یک‌چهارم نهایی با مهار دو ضربه پنالتی، راه پرسپولیس را برای صعود به مرحله نیمه نهایی سد کرد و علیرضا بیرانوند هم همین دو روز پیش با سیو زیبای پنالتی مسعود شجاعی نشان داد که دروازه‌بانی پنالتی‌گیر است. باید دید که درنهایت کدام دروازه‌بان جام قهرمانی حذفی 1402 را بالای سر خواهد برد.

8- نه خارجی و نه فغانی، داور دربی وطنی است!

درحالی که بازیکنان استقلال درخواست حضور یک داور خارجی یا علیرضا فغانی را برای قضاوت در دربی پیش‌رو داشتند، کمیته داوران رسما اعلام کرد داور این دیدار قطعا ایرانی خواهد بود. علیرضا فغانی هم با تکذیب رسمی قضاوتش در شهرآورد شماره صدویکم اعلام کرد فعلا در تعطیلات است و قصد قضاوت در شهرآورد را ندارد. با این اوصاف و با توجه به عملکرد ضعیف داوران در هفته‌های اخیر باید دید کمیته داوران کدام داور را برای قضاوت در این مسابقه انتخاب خواهد کرد.

9- ژنرال به این بازی خیره خواهد بود!

با توجه به اینکه دیدار استقلال و پرسپولیس در فینال جام‌حذفی، آخرین مسابقه فصل فوتبال ایران خواهد بود، امیر قلعه‌نویی نگاه ویژه به این مسابقه خواهد داشت تا بعد از اتمام آن، لیست خود را نهایی کند و اردوی آماده‌سازی تیم‌ملی را برای مسابقات جام ملت‌های آسیا تشکیل دهد. بدون شک بازیکنان هر دو تیم هم در تلاش خواهند بود نظر مثبت ژنرال را برای حضور در اردوی تیم‌ملی جذب کنند، به‌ویژه ستاره‌هایی چون مهدی قائدی که در لیست قبلی قلعه‌نویی حاضر نبودند.

10- عجیب اما واقعی؛ آقای گلی فقط با پنالتی!

جام حذفی امسال از نظر گلزنی یک نکته بسیار ویژه داشته است که آن هم مربوط به مدافع گرجستانی سرخ‌ها یعنی گولسیانی می‌شود. سرخ‌پوشان پایتخت در حالی توانسته‌اند به مرحله فینال جام‌حذفی برسند که درخشش گیورگی گولسیانی بیش از پیش در ترکیب این تیم نمایان بوده است. پرسپولیس از مرحله یک‌شانزدهم نهایی تا مرحله نیمه‌نهایی، در چهار مسابقه پیاپی در جام حذفی صاحب ضربه پنالتی شد و داوران به سود پرسپولیسی‌ها 6 ضربه پنالتی اعلام کردند که پنج ضربه به گل تبدیل شده، نکته جالب‌ توجه اینکه مدافع گرجستانی به واسطه غیبت در ترکیب پرسپولیس نتوانسته بیش از چهار ضربه را به گل تبدیل کند. گولسیانی در حال حاضر با به ثمر رساندن چهار گل در صدر گلزنان جام حذفی قرار دارد و آل‌کثیر با سه گل در تعقیب او است. از تیم رقیب هم قائدی و یامگا با دو گل زده در تعقیب مدافع سرخ‌ها هستند که برای فتح عنوان آقای گلی نیاز به هت‌تریک در این مسابقه دارند!

11- خیلی جذاب، خیلی بی‌فایده!

اگرچه دربی پیش‌رو از نظر حساسیت و جذابیت می‌تواند یکی از جذاب‌ترین دربی‌های تاریخ فوتبال ایران را رقم بزند، اما با در نظر گرفتن اینکه استقلال حتی با قهرمانی در این مسابقه امکان حضور در مسابقات آسیایی را نخواهد داشت و پرسپولیس هم در صورتی که حذف نشود، با قهرمانی در مسابقات لیگ برتر، سهمیه لازم را برای این مسابقات کسب کرده است، در واقع قهرمانی در این مسابقه عایدی جز بالا بردن کاپ و پیروزی بر رقیب دیرینه به همراه نخواهد داشت.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.