با افتخار داوطلبیم

گزارش «شهروند» از کاروان سلامتی که به شهرستان کلیبر رسیده است

رویدادی با حضور داوطلبان هلال‌احمر، فضای بوستان «بذ» در کلیبر را متفاوت‌تر از همیشه کرده است. هرچه به سالن ورزشی جا خوش کرده در پارک نزدیک‌تر می‌شویم، جمعیت بیشتر می‌شود. زنان، مردان، کودکان و سالمندان کلیبر صفی کوتاه مقابل درهای ورزشگاه تشکیل داده‌اند و یکی‌یکی وارد سالن می‌شوند تا ویزیت شوند. دانشجویان سال آخری رشته دندانپزشکی، کنار یونیت‌هایی که با کمک گروه‌ها و موسسات خیریه تامین شده است، مشغول معاینه دندان مراجعان هستند. این نخستین باری نیست که کانون دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز کاروان سلامت را با حضور اعضای داوطلب راهی مناطق محروم استان آذربایجان‌شرقی می‌کند؛ پیش از این هم اعضای جوان این کانون سابقه حضور در کاروان‌های سلامت را داشته‌اند و با چم‌وخم کار آشنا هستند.

رویا ذوالفقاری- مرضیه موسوی ؛ می‌گویند همه‌‌چیز زیر سر کانون دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز است؛ کانونی که با تیمی از دانشجویان پزشکی آمده تا خدمات درمانی و ویزیت رایگان را در اختیار اهالی کلیبر در استان آذربایجان‌شرقی بگذارد.

«امیررضا قاسم‌زاده»، دبیر کانون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشجوی سال آخر دندانپزشکی است. او می‌گوید: «49دندانپزشک از دانشگاه علوم‌پزشکی به اینجا آمده‌اند تا در برنامه‌ای سه روزه، خدمات داوطلبانه خود را به مردم ارائه کنند. بیشتر این پزشکان فارغ‌التحصیل رشته دندانپزشکی هستند و گروهی هم از دانشجویان سال آخر این رشته.» در میان پزشکان داوطلب حاضر در این طرح، دو دندانپزشک اهل عراق هم به چشم می‌خورند که تحصیلات‌شان را در دانشگاه تبریز به پایان رسانده‌اند.

15یونیت دندانپزشکی، به همراه تجهیزات دیگر که برای ویزیت و انجام خدمات اولیه دندانپزشکی مورد نیاز است، در این سالن به چشم می‌خورد. این کاروان سلامت به همت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مجمع خیرین سلامت و صنایع مس ایران به راه افتاده و هر کدام از این گروه‌ها آمده‌اند تا بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی خود را به مردم ادا کنند.

دورتادور سالن ورزشی در اشغال یونیت‌های دندانپزشکی بود و پزشکان جوانی که یکی‌یکی و سر صبر، مراجعان را ویزیت می‌کردند. مسئول اجرای این کاروان سلامت می‌گوید: «در کنار حضور پزشکان داوطلب، به تجهیزات و امکانات و مواد دندان‌سازی هم نیاز داریم تا بتوانیم به مردم خدمات رایگان بدهیم. در همین اردوی داوطلبانه هم اگر تجهیزات بیشتری در اختیارمان قرار می‌گرفت، می‌توانستیم گستره خدمات را بیشتر کنیم.» او از مشکلات تامین مواد و تجهیزات لازم برای دندانپزشکی می‌گوید که مانعی برای بسیاری از تیم‌های داوطلبانه در راه خدمت به مردم مناطق محروم است.

 

زکات علم

گوشه‌ای از سالن، «علی چوپانی» دانشجوی سال آخر دندانپزشکی در حال ترمیم دندان‌های یک دختربچه است. سعی می‌کند لبخند از لبش دور نشود و مدام به بیمار این اطمینان را می‌دهد که دردی احساس نخواهد کرد. «نوعدوستی» و «حفظ کرامت انسانی» مهم‌ترین اهدافی بوده که او را به سمت‌وسوی کار داوطلبانه و عضویت در کانون دانشجویی هلال‌احمر کشانده.

او می‌گوید: «مشکلات اقتصادی و معیشتی در سال‌های گذشته، فاصله‌های طبقاتی و اجتماعی را در کشور بیشتر از قبل کرده است. بسیاری از مردم به‌دلیل هزینه‌های بالای خدمات دندانپزشکی و عدم‌پوشش بیمه‌ای، قید استفاده از این خدمات را می‌زنند. از طرفی در بسیاری از نقاط کشور با کمبود متخصص در حوزه‌های مختلف و به‌خصوص دندانپزشکی روبه‌رو هستیم، یعنی اگر بیماری هزینه کافی برای درمان را هم در اختیار داشته باشد، در بیشتر نقاط کشور دسترسی سریع و آسانی به متخصص ندارد و برای دریافت خدمات باید مسیری طولانی‌ را طی کند. همه اینها باعث شده تا بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان در سال‌های گذشته در کشور بیشتر از قبل شوند.»

او معتقد است برگزاری این اردوهای داوطلبانه و کاروان‌های سلامت گرچه جای خالی خدمات پزشکی را به‌صورت کامل پر نمی‌کند، اما برای مردم این مناطق اهمیت زیادی دارد.

گاهی افرادی که برای ویزیت آمده‌اند، برای تشکر و جبران محبت پزشکان برای آنها از محصولات باغ‌هایشان می‌آورند. چوپانی می‌گوید: «مردم به ما لطف زیادی دارند. آنها برای تشکر گاهی از محصولات باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی‌شان می‌آورند و به هر طریقی می‌خواهند قدرشناسی‌شان را نشان دهند.»

حالا که بعد از سال‌ها درس‌خواندن، کم‌کم باید به فکر دایرکردن مطبی برای خود باشد، از بهترین لحظه‌های زندگی‌اش یاد می‌کند که انجام کار داوطلبانه بوده: «فکر می‌کنم زکات علم من، این است که در کنار همین مردم بمانم و به آنها خدمت کنم. پس با افتخار تا وقتی جان در بدن داشته باشم کار داوطلبانه را کنار نمی‌گذارم. هلال‌احمر این شرایط را فراهم کرده که هر فردی با هر تخصص و مهارتی می‌تواند بخشی از زمانش را صرف کارهای داوطلبانه و عام‌المنفعه کند.»

 

کار داوطلبانه، یک مسئولیت اجتماعی

این دومین بار است که اعضای کانون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی، کاروان سلامتی را راهی مناطق محروم می‌کند. استقبال مردم از خدمات کاروان سلامت و همچنین نیازسنجی‌های انجام‌شده، برای دومین بار پزشکان داوطلب را در این دانشگاه دور هم جمع کرده است. «محمدرضا جلالی»، مسئول فنی این کاوران و نایب دبیر کانون دانشجویی هلال‌احمر است.

او که به پایان تحصیلاتش در رشته دندانپزشکی نزدیک شده، می‌گوید: «خدمات‌رسانی به خانواده‌های ساکن در مناطق محروم، بخشی از وظایف ما در قبال این افراد است. از طرفی مدیران و سیاست‌گذاران نباید مسئولیت‌شان را در این زمینه فراموش کنند و به مرور باید کاستی‌های مناطق محروم برطرف شود. شرایط اقتصادی کنونی که مردم با آن روبه‌رو هستند، می‌طلبد که آنها بیش از پیش هوای هم را داشته باشند و تا جای ممکن باری از دوش خانواده‌های نیازمند بردارند. خوشحالم که در این شرایط، همچنان افراد زیادی هستند که حاضرند در کار خیر و عام‌المنفعه قدم بردارند و به همنوعان خود کمک کنند.»

 

با حضور جوانان

کانون جوانان دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز یکی از فعال‌ترین کانون‌های هلال‌احمر استان آذربایجان‌شرقی است که فعالیت‌های مختلف و متعددی را در گوشه و کنار این استان به سرانجام رسانده است.

«رامین سلیمانی»، معاون امور جوانان جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان‌شرقی، می‌گوید: «این کانون گروهی از خوش‌فکرترین و باانگیزه‌ترین اعضای جوانان استان هستند و همواره برای تسکین آلام بشری و انجام خدمات عام‌المنفعه داوطلب می‌شوند. در استان آذربایجان‌شرقی هم مثل بسیاری از استان‌های کشور، محرومیت‌های مختلفی وجود دارد. برخی از روستاها و مناطق این استان دسترسی‌های دشواری به مراکز شهرستان‌ها دارند یا مشکلات دیگر باعث کم‌شدن دسترسی مردم به امکانات و خدمات اولیه بهداشتی و درمانی می‌شود، برای همین از اعضای کانون‌های جوانان در سراسر استان برای رفع برخی از این محرومیت‌ها کمک می‌گیریم. هر یک از این کانون‌ها با توجه به نوع فعالیت اعضا، در طرح‌های مختلف استانی، ملی و منطقه‌ای شرکت می‌کنند. فعالیت‌های داوطلبانه اعضای جوانان تنها در حوزه بهداشت و سلامت خلاصه نمی‌شود. آنها در طرح‌های آبرسانی به مناطق درگیر خشکسالی کشور هم حضوری فعال دارند، همچنین توسعه و گسترش آموزش‌های همگانی در مناطق روستایی.»

طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در استان با حضور اعضای جوانان انجام می‌شود. ازجمله راه‌اندازی تیم‌های حمایت روانی سحر، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی امدادونجات برای اعضایی که قصد پیوستن به تیم‌های امدادی را دارند، اجرای طرح‌هایی مثل سحاب، طرح‌های نوروزی و….

// انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.