تجربه اتفاقات امیدبخش همراه هلال احمر/ روایتی از آخرین ایستگاه نذرآب 5

گفت و گوی «شهروند» با سیدجواد هاشمی، بازیگر سینما و تلویزیون، درباره همراهی‌اش با کاروان نذر آب

آخرین ایستگاه نذرآب 5 توسط جمعیت هلال‌احمر در منطقه خاش با حضور هنرمند سینما و تلویزیون، لحظات شیرین و ماندگاری برای اهالی این منطقه رقم خورد.
«سیدجواد هاشمی»، هنرمند سینما و تلویزیون، عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمر با حضور در نذرآب 5 در کنار پزشکان و نیروهای داوطلب در منطقه خاش حضور یافت تا با حضور گرم و سرسبزش مرهمی بر دل‌های مردم این مناطق باشد. این بازیگر سینما و تلویزیون همواره در برنامه‌های بشردوستانه و عام‌المنفعه جمعیت هلال‌احمر، این جمعیت را تنها نگذاشته است و در وقایع و بحران‌های سخت در کنار دیگر داوطلبان از آسیب‌دیدگان، حمایت کرده است. این بار حضور او در طرح نذرآب 5 و همراهی با آخرین کاروان نذرآب امسال، فرصتی برای همنشینی با مردم خاش پیدا کرد.

فاطمه پاک‌سرشت- شهروند آنلاین؛ «من از سال‌های گذشته با طرح ملی نذرآب که توسط جمعیت هلال‌احمر در مناطقی که دچار تنش کم‌آبی و خشکسالی مواجه هستند و خدمات بشردوستانه و عام‌المنفعه ارائه می‌شود، آشنایی مختصری داشتم.» این را سیدجواد هاشمی، هنرمند سینما و تلویزیون می‌گوید و ادامه می‌دهد: «کام تشنه مناطق بحران‌زده کم‌آب در منطقه خاش با طرح ملی نذرآب سیراب شد. نذرآب اتفاق بسیار مهم برای مردمانی که با مهم‌ترین معضل حیات (بی‌آبی و خشکسالی) دست‌وپنجه نرم می‌کنند، خواهد بود.»

اهالی شهرستان خاش، پیش از این سیدجواد هاشمی را از قاب تلویزیون می‌دیدند و حالا خبر حضورش در خاش، شادی و امیدواری را به این مناطق آورده است.

او از نخستین ساعات حضورش در سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «با بچه‌های هلال‌احمر همراه شدم. پس از یک‌ساعت پیمایش و گذر از بیایان برهوت و بدون هیچ امکانات و جاده آسفالتی، بالاخره به روستایی کم‌برخوردار با جمعیتی حدود 100الی 150نفر رسیدیم. در این روستا خبری از برق و آب و دیگر امکانات نبود و مردم در گرما و سرمای سرسخت آن، در کپرها زندگی می‌کردند. سیستان‌وبلوچستان، استان پهناوری است که روستاهای پراکنده بسیاری دارد و خشکسالی‌های دو دهه اخیر، آسیب زیادی به معیشت مردم در این مناطق زده است.»

 

بدون آتش، بدون گرما

صبح زود، به مناطق کپرنشین که رسیدند، دمای هوا زیر صفر بود و اهالی هنوز در کپرها بودند. سوز سرما روی دست‌وصورت شلاق می‌زد و تصور زندگی روزمره در چنین سرمایی، بدون هیچ وسیله گرمایشی، برای او سخت بود.

هاشمی می‌گوید: «از اهالی آن منطقه سؤال کردم شما برای روشنایی و گرما در شب چه می‌کنید؟ آنها گفتند در هنگام غروب با روشن کردن آتش، ساعات اولیه شب را سپری می‌کنیم و بعد از آن می‌خوابیم و استراحت می‌کنیم و صبح زود بیدار می‌شویم. قبل از اینکه پا به مناطق کپری بگذاریم، تصور سختی بود اینکه چطور مردم می‌توانند در مناطقی، بدون آب و برق و گاز و حتی حمام و سرویس بهداشتی زندگی کنند، اما باعث تأسف همه ماست که در کشورمان، مناطق زیادی در چنین شرایطی هستند.»

نذرآب را، طرحی برای کمک به زندگی مردمی می‌داند که از حداقل‌ها هم دور هستند و بهانه‌ای برای اینکه صدای مردم مناطق محروم را به گوش دیگر نقاط کشور برساند.

او می‌گوید: «کودکان و اهالی این منطقه با مصرف آب‌های آلوده که از بارش باران در برکه‌ها جمع‌آوری شده، دچار مشکلات و بیماری‌های مختلفی می‌شوند. این موضوعی بسیار دردآور است، اما خوشبختانه جمعیت هلال‌احمر با اجرای نذرآب و ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، معیشتی و تامین آب شرب سالم در این مناطق الگوی بسیار خوبی در مشارکت سایر دستگاه‌های متولی خواهد بود.»

او با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر یک نهاد بین‌المللی است که هیچ‌گاه وارد بازی‌ها و دعواهای سیاسی خاص نمی‌شود و بدون هیچ چشمداشتی به نیازمندان و دردمندان کمک می‌کند، ادامه داد: «همه اقشار جامعه به‌خاطر اصول و اهداف جمعیت هلال‌احمر به این نهاد مردمی اعتماد دارند و هنرمندان، ورزشکاران و سلبریتی‌ها می‌توانند با کمک هلال‌احمر به نیازمندان کمک کنند.»

 

لحظه شیرین لبخند کودکان

تجربه حضور چندروزه هاشمی در سیستان‌وبلوچستان، خاطرات زیادی از اهالی این استان در ذهن او بر جای گذاشته. این بازیگر سینما و تلویزیون می‌گوید: «در حوزه درمانی شاهد فعالیت‌های منحصربه‌فرد پزشکان متخصص، داوطلب و دلسوز در حوزه زنان، بهداشت دهان و دندان و… بودم و همچنین برای افرادی که شرایط بُغرنجی دارند، امکانات درمانی جمعیت هلال‌احمر خیلی خوب بود. با توزیع بسته‌های غذایی، لوازم‌التحریر و ملزومات آموزشی، فرهنگی و هدایایی که توسط جمعیت هلال‌احمر به خانواده‌ها و کودکان اهدا شده بود، شاهد خنده‌وشادی کودکان بودم که جلوه‌های بسیار دوست‌داشتنی برای من با بغض‌واشک شادی رقم زد.»

این بازیگر و هنرمند تلویزیون، از اینکه خود را یک هلال‌احمری و عضو داوطلب می‌داند، راضی است: «امیدوارم حرکت‌های خودجوش و مردمی اگر قرار است با واسطه باشد، به‌واسطه انجمن‌ها و جمعیت‌هایی مانند هلال‌احمر ارائه‌ شود.»

 

وقتی تانکرها، جایگزین هوتک می‌شوند

همراهی‌اش با هلال‌احمر تنها مختص نذرآب نیست و در حوادثی مثل زلزله و سیل هم شاهد اقدامات هلال‌احمر برای کمک‌رسانی به مردم بوده است.

او می‌گوید: «خاطرات خوب در دوران رنج‌وسختی مردم کم به‌وجود می‌آید، شاید در دل مرداب، دیدن یک گل زیبا که از مرداب بیرون می‌زند برای آدم، خوشایند باشد و من این لحظه را در شرایط سخت مردم در زمان سیل و زلزله در سال‌های گذشته از نزدیک دیدم. درواقع این اتفاق‌های امیدبخش را به واسطه همراهی با هلال‌احمر تجربه کردم. من از نزدیک دیدم چگونه یک کودک را از زیر سنگ، خاک و آوار نجات دادند و همه بابت این موضوع خوشحالی می‌کردند و صلوات می‌فرستادند و لبخند رضایت بر لب خانواده‌اش نشست؛ من این لحظات را در بم، رودبار و زنجان دیدم.»

حضورش در میان مردم رنج‌دیده، خاطرات تلخی هم برای او به همراه داشته: «صحنه تلخی که از پشت پنجره ماشین دیدم را هرگز فراموش نمی‌کنم؛ وقتی که یک کودک با دَبه‌ای از برکه‌ای، آب آلوده‌ای برداشت. از او پرسیدم این آب را برای چی می‌خواهی و او گفت برای خوردن و نوشیدن. خیلی حالم بد شد. این ماجرا را 2سال پیش در اطراف شهر سرباز دیدم اما هنوز مقابل چشمانم است، اما امروز که در خاش شاهد نصب تانکرهای آب آشامیدنی سالم بودم، خدارا شکر کردم که دیگر کودکان به‌خاطر مصرف آب، بیمار نخواهند شد.»

سیدجواد هاشمی قدردان خدمات و فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر است و می‌گوید: «مسئولان و مدیران این نهاد مردمی و بین‌المللی در راستای اصول هفتگانه به همه اقشار جامعه کمک می‌کنند. اقدامات این نهاد، دور از هرگونه سیاست و اعمال سلیقه‌ای است. در منطقه خاش، خوشحالی و خرسندی مردم اهل تسنن از خدمات رایگان جمعیت هلال‌احمر را شاهد بودم. وقتی هلال‌احمری‌ها مشغول توزیع اقلام حمایتی و معیشتی بین مردم روستاهای محروم بودند، به شعار معروف سازمان داوطلبان فکر می‌کردم که «جمعیت هلال‌احمر حلقه واسط به توان توانمندان و نیاز نیازمندان است.»»

// انتهای پیام

نذرآب به گیلان رسید

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.