حق آب برای سرزمین تشنه

بازدید میدانی، افتتاح و آغاز عملیات اجرایی چندین طرح عمرانی و زیرساختی توسط معاون اول رئیس جمهوری در سیستان و بلوچستان

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: انتقال آب از دریا و استخراج آبهای ژرف از مهم ترین برنامه های دولت برای حل مشکلات آب این استان است و همچنین با پیگیری های دستگاه دیپلماسی بدنبال پیگیری حقابه هیرمند هستیم

به گزارش شهروند آنلاین؛امروز معاون اول رئیس جمهوری برای تحقق وعده های دولت در مناطق محروم، راهی سیستان و بلوچستان شد تا آنچه در سفر رئیس جمهوری مصوب شده بود ، جامه عمل به خود بپوشاند. او برای بازدید، افتتاح و آغاز عملیات اجرایی چندین طرح عمرانی و زیرساختی در استان سیستان‌وبلوچستان با استقبال استاندار و جمعی از مقامات محلی وارد فرودگاه زابل شد.

محمد مخبر در بدو ورود به فرودگاه زابل و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پس از دستور رییس جمهور برای رسیدگی به مسائل استان سیستان و بلوچستان مأموریت و توفیق پیدا کردیم با تیمی از دولت و تمام نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی به این استان سفر کنیم،  گفت: حل مشکلات آبی این استان یکی از اهداف این سفر است و نباید استانی همانند سیستان و بلوچستان با ظرفیت همجواری در کنار دریا و سفره های زیر زمینی از مشکلات کم آبی و خشکسالی رنج ببرد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: انتقال آب از دریا و استخراج آبهای ژرف از مهم ترین برنامه های دولت برای حل مشکلات آب این استان است و همچنین با پیگیری های دستگاه دیپلماسی بدنبال پیگیری حقابه هیرمند هستیم.

مخبر همچنین حل مشکلات سوخت و جایگاه های سوخت در استان سیستان و بلوچستان را از دیگر اهداف این سفر برشمرد و افزود: در جلسات این سفر مسائل اشتغال و مسکن بررسی و روند اجرایی مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان پیگیری می شود.

افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد

معاون اول رییس جمهور پس از ورود به استان سیستان و بلوچستان بصورت میدانی از ذخائر آبی و چاه نیمه های استان بازدید کرد.

مخبر در این بازدید که با حضور وزیر نیرو، نفت، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی انجام شد، با توضیحات مسئولان مربوطه در جریان وضعیت ذخایر آبی استان و همچنین انتقال آب از چاه نیمه ها برای جلوگیری از تبخیر آب و تصفیه خانه‌ های این مرکز برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی مردم منطقه قرار گرفت.

وی در این بازدید با تاکید بر اینکه دولت متعهد به تامین آب شرب برای مردم سیستان و بلوچستان است، تصریح کرد: دولت سیزدهم با جدیت طرح انتقال آب از دریا و استخراج آب های زیرزمینی به استان سیستان و بلوچستان را پیگیری می کند تا مشکلات کم آبی و خشکسالی مردم این منطقه بطور ریشه ای حل شود.

وی همچنین به برنامه های دولت سیزدهم و وزارت نیرو برای حل مشکلات آب استان اشاره کرد و افزود: تامین آب از طریق چاه ها و آب های سطحی تا بهار سال آینده از برنامه های کوتاه مدت و همچنین بهره برداری از پروژه های انتقال آب استانی حداکثر تا دو سال آینده از برنامه های میان مدت دولت است.

معاون اول رییس جمهور در خصوص برنامه های بلند مدت حل مشکلات کم آبی استان سیستان و بلوچستان گفت: امیدواریم پروژه انتقال آب از دریای عمان به سرتاسر این استان تا پایان دولت سیزدهم نهایی شود.

مخبر همچنین با اشاره به پیگیری های دستگاه دیپلماسی برای احیای حقابه هیرمند تاکید کرد: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین المللی پیگیری می کند.

خسارت های وارده به کشاورزان و دامداران جبران می شود

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم برای توسعه سیستان‌وبلوچستان تاکید کرد: «وضعیت کنونی سیستان‌وبلوچستان باید بهبود پیدا کند و دولت برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه همه‌جانبه این استان در نظر گرفته است.»

محمد مخبر پس از بازدید از چاه‌نیمه‌های منطقه سیستان و برخی گلخانه‌های آسیب‌دیده کشاورزان از سرما، با حضور در فرمانداری ویژه شهرستان زابل در نشستی با مدیران، نمایندگان و مسئولان این منطقه با بیان اینکه در دولت سیزدهم برای پیشرفت کشور ریل‌گذاری جدیدی شده است، افزود: «با وجود برخی هجمه‌ها و فشارهای دشمنان به‌زودی شاهد گشایش‌های خوبی در کشور خواهیم بود.»

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره بر اینکه مردم محور اصلی برنامه‌های توسعه دولت هستند، خاطرنشان کرد: «بستر حضور و فعالیت مردم در پیشرفت کشور در این دولت فعال شده است و دولت به‌عنوان تسهیلگر در کنار مردم و بخش خصوصی برای توسعه همه‌جانبه کشور حضور خواهد داشت.»

مخبر با اشاره به مشکلات کشور در زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم اظهار داشت: «گام‌های بلندی در زمینه اشتغال و مسکن برداشته شده و به‌رغم برخی کارشکنی‌ها، سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف کشور برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است.»

او با اشاره به ظرفیت‌های استان سیستان‌وبلوچستان گفت: «سیستان‌وبلوچستان با مزیت همجواری در کنار دریا و سفره‌های آب زیرزمینی نباید با مشکلات خشکسالی و کم‌آبی روبه‌رو باشد و دولت برنامه دارد با اجرای طرح انتقال آب از دریا، استخراج آب‌های ژرف و پیگیری حقابه هیرمند مشکلات کم‌آبی استان در مدت دو سه سال آینده برطرف شود.»

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خسارات وارده به دامداران و کشاورزان منطقه سیستان پس از سرمازدگی هفته‌های اخیر تصریح کرد: «در این سفر تصمیمات خوبی برای ارائه کمک‌ها و تسهیلات مالی به گلخانه‌ها و دامداری‌هایی که از خشسالی و سرمازدگی دچار آسیب شده‌اند، اتخاذ می‌شود.»

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به مشکلات سوخت استان سیستان‌وبلوچستان افزود: «جایگاه‌های سوخت در این استان متناسب با جمعیت و وسعت وجود ندارد و با برگزاری جلسات در این سفر و با حضور وزیر نفت برنامه‌ها و طرح‌هایی برای حل مشکل جایگاه‌های سوخت بررسی و پس از تایید اجرا می‌شود.»

مخبر به حساسیت و علاقه‌مندی مقام معظم رهبری و همچنین رئیس‌جمهوری نسبت به منطقه سیستان‌وبلوچستان اشاره و تاکید کرد: «افتتاح خط ریلی زاهدان–خاش موجب خرسندی مقام معظم رهبری شد و رئیس‌جمهوری نیز پس از بروز برخی مشکلات طی روزهای گذشته در این استان تیمی از دولت را مامور کرد تا مسائل این استان هرچه سریع‌تر پیگیری و برطرف شود.»

او در پایان این جلسه با اشاره به سرمای روزهای گذشته در این منطقه و گرانی قبض‌های برق اعلام کرد که برای جبران این مسأله در این سفر تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

گفتنی است پیش از ورود معاون اول رئیس‌جمهوری به فرمانداری ویژه زابل برخی از شهروندان این منطقه برای گفت‌وگو با او جمع شده بودند که دکتر مخبر نیز با حضور در میان آنها به دغدغه‌ها و مشکلات‌شان گوش سپرد و قول داد پیگیری‌ها و مساعدت‌های لازم برای حل مشکلات مردم انجام شود.

۱۳۴ مدرسه جدید تا پایان سال ۱۴۰۲ تحویل وزارت آموزش‌وپرورش استان می‌شود

مدرسه ۶ کلاسه روستای دودر شهرستان زرآباد به عنوان دویست‌وبیستمین مدرسه برکت در استان سیستان‌وبلوچستان عصر دیروز و در ارتباط ویدیو کنفرانسی معاون اول رئیس‌جمهوری با این منطقه محروم کشور به بهره‌برداری رسید.

این مراسم با حضور وزرای نفت و نیرو، مسئولان و نمایندگان استان و مدیران ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد برکت در هنرستان برکت شهید محسن فخری‌زاده برگزار شد.

گفتنی است مدرسه ۶ کلاسه روستای دودَر شهرستان زرآباد با زیربنای ۵۵۰ مترمربع، با سرمایه‌گذاری ۵میلیارد تومانی و با همکاری بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) ساخته شده است.

لازم به ذكر است بنیاد بركت در 15 سال گذشته در استان سيستان‌وبلوچستان ۲۳۰۰ پروژه عمرانی و زيربنايی شامل ۲۲۰ مدرسه، ۶۰ مسجد، ۹۲ پروژه سلامت از قبيل بيمارستان، مركز جامع سلامت، پايگاه بهداشت و تجهيز بيمارستان و يك‌هزار و ۸۶۵ مسجد برای محرومان به مرحله بهره‌برداری رسانده است.

بنياد بركت بيشترين فعاليت در حوزه اشتغال و زيرساختی خود را در استان سيستان‌وبلوچستان و مناطق محروم اين استان متمرکز کرده است و طبق برنامه تا پايان سال ۱۴۰۲، ۱۳۴ مدرسه جدید را تكميل می‌کند و تحويل آموزش‌وپرورش می‌دهد.

آغاز عملیات اجرایی ۷ پروژه صنعت برق با سرمايه‌گذاری ۱۷۰۰ ميليارد تومان

در ادامه سفر دکتر محمد مخبر به سیستان‌وبلوچستان ۳۱ پروژه خطوط انتقال و پست برق با اعتبار ۱۵۰۰ميليارد تومان افتتاح و عملیات اجرایی هفت پروژه صنعت برق با سرمايه‌گذاری ۱۷۰۰ميليارد تومان آغاز شد.

از میان پروژه‌های مذکور، در این سفر پست ۶۳,۲۰ كيلوولت پرواز زاهدان و خط ۲۳۰ كيلوولت زاهدان- ميرجاوه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزرای نیرو و نفت و نمایندگان و مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید.

گفتنی است پست ۶۳,۲۰ كيلووات پرواز زاهدان به ارزش ۱۰۰ميليارد تومان و ظرفيت ۱۰۰ مگاولت آمپر با هدف ايجاد امكان تغذیه شهرك صنعتی زاهدان، كاهش بار پست انتقال گازی زاهدان، بهبود قابليت اطمينان رينگ ۶۳ كيلوولت زاهدان با همت وزارت نیرو احداث شده است.

همچنین خط ۲۳۰ كيلوولت زاهدان-ميرجاوه به ارزش ۲۰۰ميليارد تومان و طول مدار ۱۵۰ كيلومتر قابليت افزايش صادرات، كاهش تلفات و رفع ولتاژ، فراهم‌سازی بستر توسعه واحدهای صنعتی منطقه ويژه اقتصادی ميرجاوه، كاهش خاموشی و افزايش قابليت اطمينان با همت وزارت نیرو احداث شده است.

شكرانه ايجاد ۴ هزار طرح اشتغالزايی بنياد بركت با ايجاد ۱۲ هزار شغل

در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از چهار هزار طرح اشتغالزايی بنياد برکت با ظرفیت ايجاد ۱۲ هزار شغل در سیستان و بلوچستان رونمایی شد.

در همین زمینه شامگاه دیروز پالايشگاه توليد قير در زاهدان در قالب چهار هزار طرح مذکور، با حضور معاون اول رئيس جمهور و وزرای نفت و نیرو، مسئولان و نمایندگان استانی و مدیران ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد برکت به بهره برداری رسيد.

گفتنی است پالايشگاه توليد قير در زاهدان قابليت توليد انواع قير و اشتغالزايی مستقيم ۱۲۵ نفر دارد که با سرمايه گذاري ۲۰۰ ميليارد ريالی و ظرفيت توليد ۸۰ هزار تن در سال با مشاركت بنياد بركت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمينی (ره) ساخته شده است.

با افتتاح این پالايشگاه توليد قير نياز استان سيستان و بلوچستان به اين محصول مهم برطرف و در اجرای پروژه های زيرساختی اين استان تسريع می شود.

لازم به ذکر است بنياد بركت در پانزده سال گذشته در حوزه اقتصادی و اشتغالزايی ۲۵ هزار طرح با ظرفيت اشتغالزايی ۷۶ هزار و ۳۰۰ نفر و با سرمايه گذاری ۲۸ هزار ميليارد ريال به بهره برداری رسانده است.

همچنين معاون اول رئیس در حاشيه اين مراسم  از نمايشگاه محصولات و دستاوردهای طرح های اشتغالزايی بنياد برکت بازدید کرد.

بازدید از ذخایر آبی و روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن، شرکت در شورای اداری استان و افتتاح و آغاز عملیات اجرایی چندین طرح اجتماعی، اقتصادی، زیربنایی و عمرانی نظیر بیمارستان و مراکز درمانی، خطوط انتقال برق، مدرسه و… از برنامه‌های دکتر محمد مخبر در این سفر است.

معاون اول رئیس‌جمهوری را در این سفر یک‌روزه وزاری نفت و نیرو و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین تمامی هشت نماینده استان سیستان‌وبلوچستان در مجلس شورای اسلامی همراهی کردند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.