کی‌روش، باندش را انتخاب کرد!

رونمایی از دستاوردهای اردوی اتریش برای تیم ملی فوتبال ایران

بزرگ‌ترین دستاورد اردوی تیم ملی فوتبال در کشور اتریش و دو بازی دوستانه با اروگوئه و سنگال، شناخت کی‌روش از بازیکنان بود.

به گزارش شهروندآنلاین، بازگشت غیرمنتظره کارلوس کی‌روش به تیم ملی فوتبال ایران این نگرانی را نزد فوتبال‌دوستان ایجاد کرد که فاصله اندک تا جام جهانی مانع از شناخت کافی نفرات توسط این مربی شود و همین موضوع به تیم ملی ضربه بزند.

کی‌روش که از گذشته شناخت مناسبی از شرایط فوتبال ایران و بازیکنان داشت، در اردوی اتریش و دو بازی دوستانه با اروگوئه و سنگال هم به شناخت خود از شرایط کنونی فوتبال ایران اضافه کرد و همین موضوع بزرگ‌ترین دستاورد تیم ملی از اردوی اخیر است.

کی‌روش در این اردو بار دیگر آرایش همیشگی خود را به نمایش گذاشت و سعی کرد بازیکنان را با آن بیشتر آشنا کند. درباره سرمربی تیم‌ ملی پس از دو مسابقه تدارکاتی مقابل حریفان قدری نظیر اروگوئه و سنگال که هر دو داعیه صعود از گروه‌شان در جام جهانی را دارند، می‌توان این‌طور جمع‌بندی کرد که او همان آرایش پایه 1-4-1-4 را مد نظر دارد که در زمان هجوم قابلیت تبدیل به سیستم 3-3-4 و هنگام دفاع قابلیت تبدیل به آرایش 1-5-4 را دارد.

کی‌روش در اردوی اتریش اکثر نفرات خود را در پست‌های مختلف نیز شناخته و حالا تقریبا می‌توان گفت ترکیب ایران در جام جهانی نیز شکل گرفته است.

درباره دروازه‌بان تیم ملی به طور مفصل گفتیم، اما درباره سایر پست‌ها در ادامه مطالبی می‌آید.

خط دفاع؛ کنعانی هست، شجاع هم اضافه می‌شود!

محمدحسین کنعانی‌زادگان در روزهایی که بسیاری از اهالی فوتبال دعوت او به تیم ملی را مورد انتقاد قرار می‌دادند، مورد حمایت کارلوس کی‌روش قرار داشت و پس از جدایی این مربی بود که عملکرد او با حضور در ماشین‌سازی، پرسپولیس، الاهلی و تیم ملی در مسیر جام جهانی قطر به چشم آمد. حالا دیگر کسی روی اینکه کنعانی‌زادگان انتخاب اول کی‌روش در جام جهانی برای قلب خط دفاعی خواهد بود، شکی ندارد. شجاع خلیل‌زاده با توجه به نمایش خوبی که در مصاف با اروگوئه داشت شاید حالا دیگر انتخاب کی‌روش باشد و مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی هم به ترتیب انتخاب‌های بعدی این مربی باتجربه و کارکشته خواهند بود.

دفاع‌های کناری، محرمی و حاج‌صفی

با وجود در دسترس بودن صالح حردانی در دفاع راست، سرمربی تیم ملی در هر دو مسابقه به طور کامل فرصت بازی کردن و محک خوردن را در اختیار صادق محرمی بازیکن دیناموزاگرب قرار داد. با این وصف می‌توان گفت که تنها رامین رضائیان می‌تواند جایگاه ثابت محرمی در جام جهانی در پست دفاع راست را به خطر بیندازد. در دفاع چپ اما به نظر می‌رسد احسان حاج‌صفی گزینه اصلی کی‌روش باشد. اگرچه مقابل اروگوئه جلالی در این پست به میدان رفت، اما حاج‌صفی در نیمه دوم جایگزین شد و مقابل سنگال نیز در این پست عالی کار کرد. نکته ویژه دیگر در پست دفاع چپ بازی ندادن به میلاد محمدی بود.

جنگنده‌های کی‌روش چه کسانی‌اند؟

سعید عزت‌اللهی یکی از چهار بازیکنی بود که در مصاف با اروگوئه و سپس سنگال در ترکیب اصلی قرار داشت. او از جمله بازیکنانی است که توسط کی‌روش و پس از بازی در تیم دوم اتلتیکومادرید در 19 سالگی به تیم ملی فراخوانده شد و حالا به نظر نمی‎‌رسد در پخته‌ترین سال‌های دوران حرفه‌ای بازی، انتخاب کی‌روش برای پست هافبک دفاعی با مسئولیت سنگینی که این پست برای سرمربی پرتغالی دارد، نامی جز عزت‌اللهی باشد. دو هافبک دفاعی دیگر نظیر سرلک و نوراللهی و همچنین امید ابراهیمی دیگر گزینه‌های کی‌روش برای این پست هستند.

از سوی دیگر، پست هافبک وسط را می‌توان یکی از چالش‌های کی‌روش به حساب آورد. البته که چندین بازیکن با توانایی‌های متفاوت در اختیار سرمربی پرتغالی قرار دارند و او از میان آنها باید دو بازیکن را با توجه به استراتژی تدافعی یا تهاجمی تیمش انتخاب کند. در حال حاضر می‌توان گفت با توجه به این دو مسابقه، شانس نوراللهی و قدوس بیشتر از سایر بازیکنان است و البته وحید امیری، احسان حاج‌صفی و حتی کریم انصاری‌فرد که در گذشته گاهی در این پست بازی می‌کرد، می‌توانند این فرضیه را به هم بریزند.

رقبای سرسخت برای پست وینگر

درباره دو پست حساس وینگر چپ و راست می‌توان گفت که در پست وینگر راست رقابت میان علی‌ قلی‌زاده و علیرضا جهانبخش خواهد بود و در پست وینگر چپ نیز مهدی ترابی نشان داد می‌تواند رقیب سرسختی برای مهدی طارمی باشد. البته که وحید امیری یک مدعی بالقوه دیگر برای حضور در این پست خواهد بود.

انتخاب سخت میان طارمی و آزمون

انتخاب بازیکن برای پست مهاجم هدف شاید ساده‌ترین و بی‌دردسرترین انتخاب برای کی‌روش با توجه به حضور سردار آزمون باشد. آزمون مهاجمی است با توانایی‌های گلزنی ویژه در باکس حریفان که هم در استفاده از ضربات سر متبحر است و هم ضربات پا. کی‌روش در دو بازی برابر اروگوئه و سنگال نشان داد انتخاب‌ اول او آزمون خواهد بود و طبعا طارمی هم دومین اولویت کی‌روش در این پست است که در دو بازی اخیر 13 دقیقه به او به عنوان مهاجم هدف تیم فرصت داده شد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.