فرصتی به نام «تحصیل»

با حضوری شدن مدارس، مجتمع‌های دانش‌آموزی هلال میزبان دانش‌آموزان مناطق محروم می‌شوند

«مجتمع دانش‌آموزی قائن» برای بچه‌های روستاهای خراسان جنوبی حکم خانه‌ای را دارد که اعضای نوجوانش 7 سالی از زندگی خود را در آن می‌گذرانند؛ خانه‌ای که قرار است جای خالی مدارس روستاهای محروم را برای نوجوانان پر کند تا شاید فرصت‌های بهتری پیش رویشان قرار بگیرد. مجتمع قائن، دومین مجتمع دانش‌آموزی خراسان جنوبی است و یکی از قدیمی‌ترین مجتمع‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر. دانش‌آموزان قدیمی این مرکز حالا دوره کارشناسی و ارشد را هم به پایان رسانده‌اند و تحصیل، راه رسیدن به شغلی مطلوب را برای آنها فراهم کرده است. از روسای شعب برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی گرفته تا معلمان و … در میان فارغ‌التحصیلان این مجتمع به چشم می‌خورند و تعدادی از آنها حالا در همین مجتمع مشغول به کار هستند؛ افرادی که خود را نه «دانش‌آموز» بلکه فرزندان خانه‌ای به نام مجتمع دانش‌آموزی قائن می‌دانند. گرچه ظرفیت‌های پذیرش این مراکز محدود است و همچنان دانش‌آموزان زیادی در روستاهای محروم خراسان جنوبی، از ادامه تحصیل در مقاطع متوسطه اول و دوم بی‌بهره‌اند.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ تعطیلی دو ساله کرونا، گرچه پذیرش دانش‌آموزان را در مجتمع قائن و سایر مجتمع‌های دانش‌آموزی دچار وقفه کرده بود، اما حمایت‌های هلال‌احمر از دانش‌آموزان همچنان ادامه داشت؛ پیگیری وضعیت درسی دانش‌آموزان سابق مجتمع و حمایت‌های مالی از خانواده‌های برخی دانش‌آموزان، به مشارکت فراخواندن آنها و حفظ ارتباط با دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان ازجمله این اقدامات بود. حالا با بازگشایی دوباره مدارس و حضوری شدن کلاس‌های درس، دوباره دانش‌آموزان به خوابگاه‌های مجتمع دانش‌آموزی هلال قائن آمده‌اند.

«مجتبی اکبری»، مدیر مجتمع دانش‌آموزی قائن می‌گوید: «دانش‌آموزان در این مرکز علاوه بر اینکه خدماتی مثل اسکان و تامین وعده‌های غذایی را در اختیار دارند، در کلاس‌های آموزشی کمک‌های اولیه، آموزش آشنایی با فعالیت‌ها و اهداف جمعیت و همچنین آموزش فوق برنامه برخی از دروس شرکت می‌کنند.»

امسال 50 دانش‌آموز پسر از روستاها و مناطق محروم خراسان جنوبی میهمان این مجتمع هستند؛ مجتمعی که از افتخاراتش، قبولی صددرصدی دانش‌آموزان پیش دانشگاهی‌اش در کنکور بود و در طول سال‌های گذشته، رتبه‌های خوبی را در کنکور کارشناسی،  ارشد و دکترا نصیب دانش‌آموزانش کرده است.

اکبری می‌گوید: «در بسیاری از روستاها به دلیل نبودن مدارس در مقاطع بالاتر، دانش‌آموزان مجبور به رفتن به شهر و روستاهای دیگر می‌شوند. کسانی که امکان تامین هزینه‌های تحصیل در شهری دیگر را ندارند، معمولا شانس تحصیل را از دست می‌دهند. مجتمع‌های دانش‌آموزی، از این نظر، دانش‌آموزان مستعد روستاهای محروم را زیر چتر حمایت خود می‌آورد. افتخار ما این است که نفر اول کارشناسی ارشد، نفر اول دکترا و رتبه‌های برتر کنکور در سال‌های مختلف، از بین دانش‌آموزان این مجتمع بودند. بیش از 500 نفر از دانش‌آموزان مجتمع قائن، از سال 71 تاکنون وارد دانشگاه شده‌اند.»

 

حمایت از دانش‌آموزان مستعد

حمایت‌های مجتمع دانش‌آموزی قائن تنها به اسکان دانش‌آموزان خلاصه نمی‌شود؛ برخی از این دانش‌آموزان که سرپرست خانوار ندارند یا خانواده آنها با مشکلات مالی روبه‌رو هستند، مورد حمایت‌های جمعیت هلال‌احمر قائن قرار می‌گیرند.

اکبری می‌گوید: «دانش‌آموزان مجتمع، به کمک دهیاری‌ها و شوراهای روستاها شناسایی می‌شوند و معمولا از میان دانش‌آموزان مستعد و بی‌بضاعت هستند. ما علاوه بر حمایت‌های تحصیلی از دانش‌آموزان، از خانواده‌های آنها هم غافل نیستیم و در صورت نیاز، در حد توان جمعیت، به آنها کمک می‌کنیم. ما بعد از پایان دوره تحصیل هم ارتباط خودمان را به یکباره با این دانش‌آموزان قطع نمی‌کنیم. برای مثال دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل‌شده را به اداره‌ها و ارگان‌هایی که تقاضای نیروی کار کرده‌اند معرفی می‌کنیم تا بتوانند بخشی از هزینه‌های تحصیل خود در دانشگاه را تامین کنند. پرداخت کمک هزینه تحصیل در دانشگاه هم بخش دیگری از فعالیت‌های ما در مجتمع دانش‌آموزی قائن است.»

 

مجتمع، خانه دوم ماست

در میان مسئولان جوان شهرستان قائن و دیگر شهرستان‌های خراسان جنوبی، کم نیستند افرادی که بخشی از دوران تحصیل خود را در مجتمع دانش‌آموزی قائن گذرانده‌اند. «الهیار توسلی» رئیس جمعیت سربیشه خراسان جنوبی یکی از این دانش‌آموزان است.

او می‌گوید: «تحصیل در روستای امیرآباد سرچشمه که من در آن زندگی می‌کردم، تنها تا مقطع پنجم ابتدایی ممکن بود. بسیاری از دانش‌آموزان روستا بعد از پایان تحصیلات ابتدایی مجبور به ترک تحصیل می‌شدند و از ادامه تحصیل باز می‌ماندند. من و چهار نفر دیگر از همسالانم در روستا بعد از پایان دوره ابتدایی به مجتمع دانش‌آموزی قائن رفتیم و خوشبختانه به دلیل معدل بالایی که داشتیم، پذیرفته شدیم. این مجتمع از سال 72 تا زمان قبولی در دانشگاه، خانه من بود و سرپرستان مجتمع، مثل اعضای خانواده، نگران تحصیل و زندگی ما بودند.» دوستانش حالا فرمانده انتظامی، ستوان 2 و سرهنگ انتظامی شهرستان‌های خراسان جنوبی شده‌اند. او هم کم‌کم با آشنایی با فعالیت‌های جمعیت و شرکت در دوره‌های آموزشی آن، راه حضور در هلال‌احمر را در پیش گرفته و حالا هم رئیس جمعیت شهرستان سربیشه است. توسلی می‌گوید: «دوستان‌مان در مدرسه، ما را مثل اعضای یک خانواده می‌دانستند. زنگ‌های تفریح، همیشه دور هم جمع می‌شدیم و هوای همدیگر را داشتیم. بعد از پایان دوره دانش‌آموزی و قبولی در دانشگاه و همچنین مقطع ارشد، همه ما ارتباط‌مان با مجتمع و سرپرستان آن را حفظ کردیم. این عزیزان زمانی برای ما نقش اعضای خانواده را داشتند و ما بخش مهمی از موفقیت خودمان را مدیون تلاش آنها هستیم.»

هنوز هم دانش‌آموزانی که راهی دانشگاه می‌شوند ارتباط خود را با مجتمع دانش‌آموزی قائن حفظ می‌کنند. مثل دو دانشجویی که روزهایی در هفته را در مجتمع می‌گذرانند و سری به دانش‌آموزان پیش دانشگاهی می‌زنند تا در درس‌ها به آنها کمک کنند و در فعالیت‌های مجتمع کمک‌حال سرپرستان آن باشند.

 

امکانی برای مناطق محروم

دانش‌آموزان زیادی هر سال به دلیل دور بودن از مدارس و مراکز آموزشی، از غافله تحصیل باز می‌مانند. مجتمع‌های دانش‌آموزی هلال برای کمک به ادامه تحصیل این دانش‌آموزان تشکیل شدند و کار خود را از سال 69 آغاز کردند.

این مجتمع‌ها با کمک هلال‌احمر، در مناطق محروم کشور به صورت مراکز شبانه‌روزی راه‌اندازی شدند. در این مجتمع‌ها دانش‌آموزان مستعدی پذیرش می‌شوند که در روستای محل سکونت‌شان، امکانی برای ادامه تحصیل در مقطع متوسطه وجود ندارد. همچنین این دانش‌آموزان از خانواده‌هایی پذیرش می‌شوند که توان تامین هزینه‌های تحصیل فرزندان‌شان در شهرها و روستاهای دیگر را ندارند.

محل سکونت اغلب این دانش‌آموزان حداقل 50 کیلومتر با اولین مرکز آموزشی فاصله دارد. معدل بالای 17 در مجتمع‌هایی که تقاضا برای پذیرش در آن بالاست و معدل بالای 19 یکی از شروط پذیرش دانش‌آموزان در این مجتمع‌های دانش‌آموزی است.

دانش‌آموزان در این مجتمع‌ها علاوه بر شرکت در کلاس‌های فوق‌برنامه، آموزش‌های مختلفی در زمینه کمک‌های اولیه و امدادونجات را می‌بینند و در مانورهای مختلفی حضور پیدا می‌کنند. آشنایی با اهداف و وظایف هلال‌احمر در این مجتمع‌ها، دانش‌آموزان را به تعامل بیشتر با جمعیت تشویق می‌کند و اغلب جذب جمعیت می‌شوند. در دهه‌های گذشته این مجتمع‌ها توانسته کمک زیادی به تحصیل دانش‌آموزان روستایی در مناطق محروم کند. عدم وجود مجتمع‌های دانش‌آموزی کافی که توسط آموزش‌وپرورش و همچنین کمیته امداد تاسیس و اداره می‌شوند، یکی از دلایل لزوم فعالیت‌های مجتمع‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر در استان‌های مختلف است.

//انتهای پیام

ماجرای عجیب معلم عشایری و شاگردانش؛ کسی به «عزیزآقا» زن نمی‌دهد!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.