شماره ۲۴۵۴ | ۱۴۰۰ شنبه ۹ بهمن
صفحه را ببند
سفر رئیس‌جمهوری به خطه سرسبز شمال کشور
اقتصاد دریامحور و گردشگری گیلان فعال می‌شود

شهروند| روز گذشته رئیس‌جمهوری در پانزدهمین سفر استانی به منظور بازدید از طرح‌ها و پروژ‌ه‌های صنعتی زیربنایی و عمرانی، دیدار و گفت‌وگو با اقشار مختلف مردم، نخبگان، ایثارگران و خانواده شهدا و شرکت در شورای اداری ‌به استان گیلان سفر کرد. تعدادی از وزیران شامل وزیر کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، راه‌وشهرسازی، ورزش و جوانان و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رئیس‌جمهوری را در این سفر یک‌روزه همراهی می‌کنند. همچنین رئیس سازمان محیط‌زیست و تعدادی از معاونان و نمایندگان وزارتخانه‌های دولت نیز به گیلان سفر خواهند کرد.
سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به استان گیلان در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف سفر خود به گیلان اظهار داشت: «استان گیلان بسیار پرظرفیت بوده و می‌تواند از ظرفیت‌ها برای حل مشکلات بهره‌گیری کند.» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اقتصاد دریا و گردشگری از جمله ظرفیت‌‌های استان گیلان است، تصریح کرد: «این فرصت‌ها می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در استان وجود دارد از جمله مشکل بیکاری را برطرف کند.»

بازدید سرزده از کارخانه پوشش
رئیس‌جمهوری پس از حضور در فرودگاه رشت، عازم قدیمی‌ترین کارخانه رشت شد و از شرکت صنایع پوشش ایران که پس از سال‌ها توقف فعالیت در چند ماه اخیر عملیات نوسازی و راه‌اندازی آن در دست اجراست، بازدید کرد. رئیسی در این بازدید با توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان محلی در جریان روند رفع مشکلات و راه‌اندازی این کارخانه قرار گرفت. رئیس‌جمهوری از پیشرفت چشمگیر عملیات نوسازی و راه‌اندازی این واحد تولیدی به عنوان نمادی از همت و پشتکار دست‌اندرکاران برای احیا و رونق تولید یاد و از تلاش‌ها در این زمینه قدردانی کرد.

بازدید از مجتمع بندری کاسپین
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر استانی به گیلان، با بازدید  از مرکز کنترل ترافیک دریایی بندر کاسپین از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و مزیت‌های توسعه این بندر قرار گرفت. رئیس‌جمهوری در این بازدید با بیان اینکه راه‌آهن رشت ـ آستارا منجر به کاهش 20روزه مسافت حمل بار در گذر ترانزیتی شمال به جنوب می‌شود، بنابراین دولت از تمام توان خود برای تکمیل این پروژه استفاده خواهد کرد‌، گفت: «یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در گیلان و حتی کشور است که در صورت بهره‌برداری می‌تواند بخش اعظمی از پروژه کریدور شمال به جنوب را تکمیل کند.»

تسریع در پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی
رئیس‌جمهوری در ادامه برنامه‌های سفر ‌استانی خود به گیلان، از  پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی بازدید کرد و بر ‌لزوم تسریع در اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین و انزلی به همراه خرید کشتی‌های رورو به‌منظور توسعه مبادلات با کشورهای اوراسیا تاکید کرد. رئیسی بیان کرد که تولید و صادرات مسأله‌های محوری ما هستند. با راه‌اندازی خط راه‌آهن شمال کشور و فعالیت بندر انزلی، ارتباطات مثبت برای واردات و صادرات شکل می‌گیرد و این امر به فعال‌شدن واحدهای صنعتی و افزایش تولیدات بسیار کمک می‌کند.

حضور رئیس‌جمهوری در منطقه حاشیه‌نشین رشت‌
‌رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان گیلان  وضعیت رودخانه گوهررود در مرکز شهر رشت را از نزدیک بررسی کرد. رئیس‌جمهوری با انتقاد از وضعیت نامناسب رودخانه گوهررود خواستار برنامه‌ریزی و ساماندهی وضعیت این رودخانه‌ها در کمترین زمان ممکن شد. رئیسی گفت: «این رودخانه می‌تواند از جلوه‌های زیبا و جاذبه‌های گردشگری باشد و مسئولان باید با همکاری مردم در این زمینه همت کنند.» رئیس‌‌جمهوری در ادامه برنامه‌های سفر استانی از نزدیک در جریان مشکلات مردم ‌محله سیاه اسطلخ قرار گرفت و در گفت‌وگویی صمیمی با مردم این منطقه جویای مطالبات آنان شد. رئیسی در بازدید از یکی از محلات حاشیه‌نشین رشت با انتقاد از وضعیت ‌محلات حاشیه‌نشین گفت: «مردم در هر نقطه‌ای از شهر باید بهترین خدمات را دریافت کنند، بنابراین از مدیران و مسئولان مرتبط می‌خواهیم  ‌به مشکلات محلات حاشیه‌نشین رشت رسیدگی کنند.» او با اشاره به مسأله فاضلاب در مناطق حاشیه‌نشین تصریح کرد: «چرا باید فاضلاب این محلات به رودخانه زرجوب، گوهررود و ‌ اراضی کشاورزی ریخته شود؟ باید به این مسأله با قید ‌فوریت رسیدگی ‌شود.»

ادای احترام به سردار بزرگ گیلان
رئیس‌جمهوری در ادامه سفر استانی به استان گیلان، بر سر مزار سردار بزرگ گیلان میرزا کوچک جنگلی رفت و به این سردار بزرگ ادای احترام کرد. او با گرامیداشت رشادت‌ها و مبارزات مجاهدانه میرزاکوچک‌خان در مقابل استبداد داخلی و استعمار خارجی اظهار داشت: «باید رشادت‌، مبارزات و مجاهدت‌های شخصیت‌هایی مانند میرزا کوچک‌خان جنگلی به نسل جوان و آینده به خوبی شناسانده شود.»

تاکید  بر اتصال ریل بنادر گیلان و توسعه مبادلات با کشورهای اوراسیا
رئیس‌جمهوری در جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی، بر لزوم تسریع در اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین و انزلی به همراه خرید کشتی‌های رورو به‌منظور توسعه مبادلات با کشورهای اوراسیا تاکید کرد. سیدابراهیم رئیسی از امکانات و زیرساخت‌های موجود در منطقه آزاد انزلی به ویژه اسکله رورو در حال ساخت، بخش سینی دوار که محل اتصال راه‌آهن به بندر است، برج مراقبت بندر کاسپین و مسیر در حال احداث خط ریلی در محدوده منطقه بازدید به عمل آورد. رئیس‌جمهوری در جریان دیدار یاد شده، بر لزوم سرعت‌بخشی به طرح اتصال مجتمع بندری کاسپین و بندر انزلی به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت تاکید کرد و اظهار داشت: «علاوه بر این مهم، خرید کشتی‌های رورو باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد رونق هر چه بیشتر کریدو رشمال-جنوب و توسعه مراودات با کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای خزر باشیم.» او با صدور دستوری، استاندار گیلان را مسئول رفع مشکلات تقسیمات کشوری ایجادشده در مسیر بهره‌برداری از سومین شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی کرد و در برابر درخواست مطرح‌شده از سوی دکتر سعید محمد، در ارتباط با تودیع دو مرحله‌ای مالیات بر ارزش افزوده از سوی فعالان اقتصادی منطقه، دستور بررسی ابهامات موجود برای اصلاح این قانون را صادر کرد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اقتصاد دریا و گردشگری از جمله ظرفیت‌‌های استان گیلان است، تصریح کرد: «این فرصت‌ها می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در استان وجود دارد از جمله مشکل بیکاری را برطرف کند.»
  رئیسی در بازدید از یکی از محلات حاشیه‌نشین رشت گفت: «مردم در هر نقطه‌ای از شهر باید بهترین خدمات را دریافت کنند، بنابراین از مدیران و مسئولان مرتبط می‌خواهیم  ‌به مشکلات محلات حاشیه‌نشین رشت رسیدگی کنند.»
 رئیس‌جمهوری در جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی، بر لزوم تسریع در اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین و انزلی به همراه خرید کشتی‌های رورو به‌منظور توسعه مبادلات با کشورهای اوراسیا تاکید کرد.

 


تعداد بازدید :  158