شماره ۲۴۰۰ | ۱۴۰۰ پنج شنبه ۴ آذر
صفحه را ببند
قوانین عجیب در جهان

شاید گمان کنید قوانین در تمام کشورهای جهان بر پایه عرف ذهنی ما شکل می‌گیرد، در حالی‌که در بعضی نقاط جهان، قوانینی وضع و اجرا شده که حدسش را هم نخواهیم زد. در این گزارش کوتاه، مروری داشته‌ایم به بعضی از این قوانین عجیب‌وغریب در برخی نقاط جهان.

جویدن آدامس ممنوع
چرا آدامس؟ دلیل آن مشخص نیست اما سنگاپور از سال ۱۹۹۲ خریدوفروش آدامس بادکنکی را در کشور ممنوع اعلام کرده. از سال ۲۰۰۴ یک استثناء به این قانون اضافه شد و مردم حق داشتند آدامس نیکوتین یا آدامس‌هایی را که با هدف درمان دندان یا تراپی تجویز می‌شد خریداری کنند. این آدامس‌ها هم فقط از طریق نسخه پزشک و داروخانه قابل دسترسی است. هرکس که در سنگاپور آدامس بجود یا اقدام به خریدوفروش آدامس کند جریمه خواهد شد و بعضا حتی حکم زندان نیز برای این افراد صادر می‌شود.

پوشیدن زره ممنوع
بله! کاملا آگاهیم که شما برای پوشیدن زره و کلاهخود در مجلس انگلیس در سفر بعدیتان به این کشور لحظه‌شماری می‌کردید، اما لازم است بدانید که یک قانون باستانی در این کشور وجود دارد که از سال ۱۳۱۳ میلادی پوشیدن زره و کلاهخود را در مجلس ممنوع اعلام کرده است.

سلفی با بودا ممنوع
سلفی گرفتن با مجسمه بودا در سریلانکا ممنوع است. زمانی که می‌خواهید سلفی بگیرید باید پشت‌تان را به مجسمه بودا کنید و این اقدام در قانون سریلانکا بی‌احترامی به بودا محسوب می‌شود. از سوی دیگر با انگشت به مجسمه اشاره‌کردن هم بی‌احترامی است. با اینکه تتوی بودا غیرقانونی نیست، اما در سال ۲۰۱۴ یک بریتانیایی برای داشتن طرح تتو به شکل بودا به مدت سه روز بازداشت شد.

هوا کردن بادبادک ممنوع
استرالیا بادبادک هوا کردن را در مکان‌های عمومی به‌گونه‌ای که باعث آزار دیگران شود غیرقانونی اعلام کرده است. در واقع در این کشور اساسا هیچ‌کس نمی‌تواند در یک محیطی بازی کند به‌گونه‌ای که برای دیگران مزاحمت ایجاد کند.

فحش دادن ممنوع
در امارات، فحش دادن می‌تواند مجازاتی برابر جریمه نقدی، زندان و حتی دیپورت به‌دنبال داشته باشد. بر اساس قانون این کشور، فحش دادن یک اقدام نامناسب و مایه توهین و تحقیر شخصیت افراد شناخته شده و از این رو ناسزا گفتن با صدای بلند ممنوع است. قانون امارات انواع ناسزا گفتن اعم از ژست‌های فیزیکی نامناسب یا فحش دادن در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های دیجیتال یا دیوارنویسی‌ها را هم شامل شده است. کنیا هم قانون مشابهی را به تصویب رسانده است.

تناسخِ بدون اجازه ممنوع!
قانونی در تبت در میان مانک‌های بودایی وجود دارد که می‌گوید قبل از اعطای مجوز دولت، روح هیچ‌کس بعد از مرگ حق حلول به جسم دیگری را ندارد. مشخص نیست این قانون چطور اعمال می‌شود، اما ظاهرا قانون سفت و سختی است.

کشتن موجودات خیالی ممنوع!
ساسکواچ‌ها یا پا گنده‌ها، موجوداتی خیالی در بریتیش کلمبیا هستند که از سال ۱۸۰۰ کشتن آنها در این مکان غیرقانونی شده است. تاکنون هیچ بنی‌بشری این موجود غول‌آسا را از نزدیک رویت نکرده، اما دولت برای کشتن این موجودات تا ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی در نظر گرفته است.

استفاده از سبیل مصنوعی ممنوع
ایالت آلاباما استفاده از سبیل‌های مصنوعی در کلیسا‌ها را ممنوع اعلام کرده است. دلیل این ممنوعیت هم خنده‌دار بودن سبیل‌های مصنوعی است. در نتیجه اگر از اطرافیان‌تان اطمینان دارید و می‌دانید که به‌راحتی به خنده نمی‌افتند، می‌توانید موقع کلیسا رفتن سبیل بگذارید!

چاق شدن ممنوع
دولت ژاپن قانونی تحت عنوان «متابو» تصویب کرده که همه مردم را ملزم می‌کند در سنین ۴۰ تا ۷۰ سال برای ارزیابی وزن‌شان به‌طور سالانه به دکتر مراجعه کنند. داشتن دور کمر بیشتر از ۳۳.۵ اینچ برای مردان و ۳۵.۴ اینچ برای زنان مشمول جریمه است.

 


تعداد بازدید :  381