آیا مقبره کوروش در فروچاله‌ها مدفون می‌شود؟

کهرم: در صورت گسترش کشاورزی، مقبره کوروش تا ۴۰ سال آینده در فروچاله‌ها مدفون می‌شود ضرغامی: دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیستیم

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست و مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در امور محیط طبیعی اظهار داشت: «در صورت گسترش کشاورزی، مقبره کوروش تا ۴۰ سال آینده در فروچاله‌ها مدفون می‌شود.» همزمان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «با اولویت پاسارگاد در دولت، اعتبار مصوب شده و درصدد حفره چاه در کنار مقبره کوروش نیستیم.»

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست و مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در امور محیط طبیعی اظهار داشت: «در صورت گسترش کشاورزی، مقبره کوروش تا ۴۰ سال آینده در فروچاله‌ها مدفون می‌شود.»

این استاد برجسته دانشگاه تصریح کرد: «اگر توجه و اهتمام ویژه و شایسته به ظرفیت‌های منطقه‌ای صورت بگیرد، مردم پاسارگاد می‌توانند از راه درآمد توریسم که ظرفیت وجود این مقبره و بنای تاریخی و فرهنگی در آن منطقه به یادگار گذاشته، از انجام فعالیت‌های کشاورزی بی‌نیاز شوند. منتها مشروط بر اینکه، تولی‌گری در این منطقه بر عهده کسانی باشد که ارزش این میراث ارزشمند فرهنگی را دانسته و درک کنند.»

کهرم در ادامه نیز با اشاره به تبعات حفر چاه و احیای کشاورزی در منطقه پاسارگاد یادآور شد: «تاثیری که خشک‌شدن رودخانه زاینده‌رود بر سی‌وسه پل و پل خواجو در اصفهان گذاشته، در صورت حفر چاه و گسترش کشاورزی در منطقه پاسارگاد برای مقبره کوروش نیز قابل انتظار خواهد بود. تمام سنگ‌های این پل‌ها در اصفهان فروریخته و شکافی در بین آجرها و سنگ‌های آن ایجاد شده است.»

کهرم: تاثیری که خشک‌شدن رودخانه زاینده‌رود بر سی‌وسه پل و پل خواجو در اصفهان گذاشته، در صورت حفر چاه و گسترش کشاورزی در منطقه پاسارگاد برای مقبره کوروش نیز قابل انتظار خواهد بود

او در ادامه گفت: «اگر خوب نگاه کنیم، خواهیم دید که با کمال تاسف، استخراج آب‌های زیرزمینی که در تمام کشور از حد مجاز و علمی فراتر رفته، باعث فرونشست دشت‌ها شده است. وقتی دشت فرو نشیند، سازه‌های سنگی به مانند آرامگاه کوروش نیز فروخواهد نشست، چراکه این ابنیه، وزن زیادی را روی سطح خاک ایجاد می‌کنند و نتیجه بار زیاد در کنار برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، این خواهد شد که این آرامگاه در میان‌مدت فروبنشیند.»

این فعال محیط‌زیست بیان داشت: «آب‌هایی که به صورت باران و نزولات آسمانی باریده‌اند در بین ذرات خاک به سمت عمق زمین حرکت کرده و سفره‌های آب زیرزمینی را تشکیل می‌دهند. این آب‌ها با تجمع در این قسمت از زمین، به مانند ستون سطح بالایی خاک را نگهداری می‌کند. اگر ما به مانند بسیاری از نقاط کشور از این آب در منطقه پاسارگاد بهره‌‌برداری کنیم، با کمال تاسف، دشت فرونشسته و دو عارضه فرونشست و فروچاله را به دنبال خواهد داشت.»

به گزارش «شهروندآنلاین» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شامگاه پنجشنبه (۲۲ مهر) در جلسه شورای اداری استان فارس گفته بود: «همه جای استان درخصوص ساخت‌وساز در بخش حریم‌ها دچار مشکل است. امروز مردم شهر پاسارگاد به‌خاطر برخی قوانین نمی‌توانند ساختمان دوطبقه بسازند، درست کشاورزی کنند، چاه بزنند، دکل بزنند. باید این مشکل را حل کنیم.» امروز اما ضرغامی توضیحات خود را کامل کرد.

ضرغامی: ممکن است از یک سخنرانی کارشناسی دقیق، کسی استنباطی کند و تیتری بزند و بعضی آگاهانه و بعضی ناآگاهانه به آن بپردازند. آنچه برای ما مهم است حفظ میراث‌فرهنگی است

ضرغامی: دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیستیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «با اولویت پاسارگاد در دولت، اعتبار مصوب شده و درصدد حفره چاه در کنار مقبره کوروش نیستیم.»

سیدعزت‌الله ضرغامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوری‌های نرم، صنایع‌ فرهنگی و خلاق، پیرامون حواشی اخیر در جمع خبرنگاران گفت: «ممکن است از یک سخنرانی کارشناسی دقیق، کسی استنباطی کند و تیتری بزند و بعضی آگاهانه و بعضی ناآگاهانه به آن بپردازند. آنچه برای ما مهم است حفظ میراث‌فرهنگی است، با همه قوت.»

ضرغامی تاکید کرد: «حل مشکلات مردم وظیفه ما است. مردم پاسارگاد ۲۵۰۰ سال است که از پاسارگاد و از مقبره کوروش حفاظت کردند. این مردم با ارزش‌اند. مسأله اصلی مردم هستند. اگر به پاسارگاد به‌خاطر مدنیتی که شکل گرفته و جزو هویت ایرانیان محسوب می‌شود، بی‌اعتنا باشیم کار درستی انجام نداده‌ایم.»

او ادامه داد: «در بازدیدی که از پاسارگاد داشتم شاهد اعتراضات مردم بودم که بسیاری از امور جاری‌شان دچار اختلال شده بود. ما باید مشکل مردم را حل کنیم. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تدبیر مشکلات مردم را حل می‌کند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه تحریف ماندنی نیست، گفت: «در دولت با اولویت پاسارگاد اعتبار مصوب کردیم و در محل حاضر شدیم و نحوه هزینه‌کردن این اعتبارات را برای حفظ میراث‌فرهنگی توضیح دادیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.