چرا باخت پرسپولیس به الهلال منصفانه بود؟

همه مشکلاتی که پرسپولیسی‌ها در هفته‌های گذشته پشت سر گذاشتند

اعضای تیم پرسپولیس قبل از سفر به عربستان برای مسابقه با الهلال روزهای سختی را پشت سر گذاشتند. شاید این شکست سنگین قابل پیش‌بینی هم بود.

شهروندآنلاین: تیم پرسپولیس شنبه شب در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل حریف سرسخت خود الهلال عربستان قرار گرفت و با نتیجه 3 بر صفر شکست خورد. شکستی که شاید هواداران پرسپولیس انتظارش را نداشتند.

سرخ‌پوشان فوتبال ایران بعد از کسب پنجمین قهرمانی در لیگ برتر و صعود از دور قبلی لیگ قهرمانان آسیا پیش‌بینی می‌شد با شرایط بهتری مقابل الهلال عربستان قرار بگیرند و حتی انتظار برد در این مسابقه هم از شاگردان یحیی گل‌محمدی می‌رفت اما در زمین مسابقه چیزی جز این را شاهد بودیم و در نهایت یک شکست سنگین برای آنها به ثبت رسید.

بعد از شکست پرسپولیس در عربستان اما سیلی از انتقادها به سمت یحیی گل‌محمدی و مدیریت باشگاه و کادرفنی پرسپولیس روانه شده است. انتقادهایی که از بازی ضعیف سرخ‌پوشان مقابل الهلال می‌شود و دلایل متعددی هم برای آن مطرح می‌شود.

در این شرایط اما بررسی وضعیت تیم فوتبال پرسپولیس از ماه‌ها قبل از دیدار برابر الهلال عربستان نشان می‌دهد دلایل بسیاری وجود دارد که باعث شدند نماینده ایران در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، شکست سختی برابر نماینده عربستان متحمل شود.

جدایی چند ستاره و عملکرد متوسط در نقل و انتقالات

شاید بتوان گفت تغییر در شاکله پرسپولیس از جایی شروع شد که این تیم بعد از کسب پنجمین قهرمانی لیگ برتر ستاره‌های کلیدی‌اش را از دست داد. احمد نوراللهی و محمدحسین‌ کنعانی‌زادگان که از بازیکنان ملی‌پوش پرسپولیس محسوب می‌شوند، در پایان فصل قبل از جمع سرخ‌ها جدا شدند تا مشخص شود مدیران قبلی باشگاه، هنر خاصی در حفظ ستاره‌ها ندارند. در کنار آنها، شهریار مغانلو هم به سپاهان پیوست تا به نوعی ستون فقرات پرسپولیس و بهترین گلزن آسیایی این تیم، جمع سرخ‌ها را ترک کند. جدایی این بازیکنان در حالی رقم خورد که یحیی گل‌محمدی از اواسط فصل قبل اصرار زیادی بر تمدید قرارداد و حفظ همه بازیکنان تیمش داشت و البته در نقل و انتقالات هم عملکرد چندان خوبی را از مدیران باشگاه شاهد نبودیم.

یحیی گل‌محمدی در مصاحبه‌های گذشته خود چندبار به این مساله که در نقل و انتقالات انتظاراتش برآورده نشده اشاره داشت. به‌طور کلی می‌توان گفت بعد از جدایی 3 ستاره کلیدی از پرسپولیس بازیکنانی در اندازه آنها جذب پرسپولیس نشدند و شاید حرف گل‌محمدی درباره برآورده نشدن انتظاراتش را بتوان صحیح توصیف کرد.

هرچه که بود پرسپولیس از حضور در جمع 4 تیم برتر قاره آسیا بازماند و با وجود همه انتقادها گل‌محمدی و تیمش باید بازیکنان را برای دیدارهای لیگ برتر جمع و جور و شرایط خوبی را ایجاد کنند.

بدون بازی رسمی، اوج ناهماهنگی

پرسپولیس در شرایطی مرحله یک‌هشتم و یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را پشت سر گذاشت که به‌خاطر برنامه‌ریزی بازی‌ها و از طرفی شروع نشدن لیگ برتر ایران، عملا بدون انجام بازی رسمی، به مصاف رقبا رفت. پیش از دیدار برابر استقلال تاجیکستان و در ادامه برابر الهلال، یحیی گل‌محمدی بارها به این موضوع اشاره کرده بود و سعی داشت با انجام بازی‌های دوستانه تیمش را به شرایط مسابقه برساند اما در دیدار برابر الهلال مشخص بود، خیلی در این امر موفق نبوده است.

سفر ساده‌ای که پردردسر شد

نکته مهم دیگر مشکلاتی بود که پرسپولیسی‌ها برای سفر به عربستان با آن روبه‌رو شدند. ساده‌ترین امکاناتی که پرسپولیس می‌توانست از آن برای سفری با آرامش به  عربستان استفاده کند، پروازی بی‌دردسر و به‌موقع بود. در حالی که کادر فنی پرسپولیس تصمیم گرفته بود این تیم فردای بازی تیم‌ملی برابر کره، به عربستان سفر کند، مشکلات عجیبی باعث شد عملا سرخ‌ها ساعت‌ها در فرودگاه معطل شوند و در نهایت با از دست دادن یک جلسه تمرین مهم که قرار بود در عربستان برگزار شود، به خانه برگشتند. درباره چرایی این موضوع و اینکه چرا عربستان برای صبح روز چهارشنبه به هواپیمای پرسپولیس اجازه فرود در فرودگاه پرسپولیس نداد، مباحث زیادی مطرح است که باید بررسی شود.

چرا بازیکنان خودشان نبودند؟

عملکرد پرسپولیس در دیدار برابر الهلال آنقدر ضعیف بود که به‌راحتی مشهود بود در برخی پست‌ها، بازیکنان آن عملکرد همیشگی خود را ندارند. درباره این موضوع مجید جلالی به عنوان یک کارشناس گفته است که انتخاب بازیکنان برای بعضی از پست‌ها اشتباه بود. البته بنابر اظهارات جلالی، کادر فنی پرسپولیس هم در طول بازی متوجه انتخاب‌های اشتباه خود شده بود اما دیگر کار از کار گذشته بود و تغییر در نفرات ممکن نبود.

22 هزار آبی‌پوش علیه پرسپولیس

یکی دیگر از عواملی که می‌توان به آن اشاره کرد، میزبانی عربستان در این بازی بود. عربستانی‌ها که سال‌هاست به‌خاطر مشکلات سیاسی به ایران سفر نکرده‌اند، با لابی‌های گسترده، میزبانی‌های اینچنینی را از AFC می‌گیرند و عملا از شرایط صددرصدی میزبانی هم استفاده می‌کنند. کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی عربستان را به عنوان میزبان متمرکز مرحله یک‌چهارم نهایی، نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ انتخاب کرد که قرار بر این نبود الهلال با استفاده از این شرایط، برای بازی برابر پرسپولیس صددرصد ظرفیت ورزشگاه را در اختیار بگیرد اما این اتفاق رخ داد و با حضور حداکثری هوادارانش جو سنگینی برای نماینده ایران ایجاد کرده بود.

امید به آینده

در چنین شرایطی همانطور که سرمربی سرخ‌پوشان بعد از بازی با الهلال اعلام کرد آنها باید این شکست را فراموش کنند و به آینده امید داشته باشند. هرچه که بود پرسپولیس از حضور در جمع 4 تیم برتر قاره آسیا بازماند و با وجود همه انتقادها گل‌محمدی و تیمش باید بازیکنان را برای دیدارهای لیگ برتر جمع و جور و شرایط خوبی را ایجاد کنند. شاید انتقادهای کنونی در آینده جای خود را به تعریف و تمجیدهایی بدهد که پرسپولیسی‌ها به آن عادت کرده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.