شماره ۲۳۶۸ | ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
100.000.000+
واردات واکسن از 100 میلیون دوز گذشت که دو سوم آن توسط هلال احمر انجام شده است

شهروند | با ورود شصت‌وهشتمین محموله واکسن به کشور، واکسن‌های وارد شده از منابع خارجی از مرز یکصد میلیون دوز گذشت.
محموله اخیر به تعداد یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا اهدایی کشور لهستان بود که با پرواز لوفتانزا، شنبه شب وارد کشور شد.
تا دهم آبان ماه، تعداد واکسن ورودی به کشور از مرز یکصدوپنجاه میلیون دوز خواهد گذشت.این در حالیست که جمعیت هلال‌احمر  دیروز بیست‌‌وهفتمین محموله حاوی ۶ میلیون دوز واکسن سینوفارم را وارد کرد و در فرودگاه امام خمینی(ره) به وزارت بهداشت تحویل داد.

واردات واکسن کرونا توسط هلال‌احمر بیش از ۷۰میلیون دوز
کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در حاشیه ورود این محموله واکسن گفت: «نظم به‌وجود آمده برای تداوم واردات واکسن حاصل همکاری چندجانبه دستگاه‌های مسئول در این حوزه در کنار نظارت و تدبیر مثمرثمر معاون اول رئیس جمهوری است که موجب شد در یک هفته‌ گذشته جمعیت هلال‌احمر چهار محموله به میزان ۲۴ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور کند.»
او افزود: «جمعیت هلال‌احمر در مجموع از اردیبهشت‌ماه تاکنون، ۷۶ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز واکسن کرونا از نوع سینوفارم به کشور وارد کرده است.»
همتی با بیان اینکه تاکنون ۷۵ درصد مردم کشور در برابر ویروس واکسینه شده‌اند، گفت: «طبق اعلام وزیر بهداشت، خوشبختانه یک اجماع خوبی بین مسئولین عالی کشور برای تهیه واکسن و گسترش واکسیناسیون به‌وجود آمده است که با ادامه‌ این روند می‌توانیم به زودی صددرصد جامعه را واکسینه کنیم.»

روند واکسیناسیون در ایران
تاکنون ۴۸ میلیون و ۱۵ هزار و ۱۵۹ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۳ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۱۱۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷۱ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۲۷۷ دوز رسید.
افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون از راهبرد اصلی دولت سیزدهم برای مهار کروناست.
طی روزهای اخیر با افزایش روند واکسیناسیون و نیز عبور خیز پنجم از کشور تلفات کرونا نیز کاهشی شده و براساس  اعلام وزارت بهداشت، ۱۸۱تن روز شنبه جان خود را از دست دادند.

بیشترین واردات واکسن از کجاست؟
جریان واردات این واکسن‌ها تا 20 مهرماه حاکی از آن است که بیشترین واردات از چین با ۳۹ محموله بوده که ۳۸ محموله آن سینوفارم به تعداد ۸۱ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دوز است، همچنین یک محموله دیگر از چین با یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دوز به واکسن آسترازنکا (کواکس) اختصاص دارد.
از روسیه نیز واکسن‌های وارداتی شامل یک میلیون و ۳۷۰ هزار دوز اسپوتنیک و ۹۶۳ هزار دوز آسترازنکاست.
در سایر محموله‌های وارداتی دو میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دوز آسترازنکا از ژاپن، یک میلیون دوز آسترازنکا از اتریش، ۱۵۰ هزار دوز آسترازنکا از یونان وارد کشور شده است.
همچنین ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز از کره جنوبی (کواکس)، یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز از ایتالیا (کواکس) و یک میلیون و ۱۲۵ هزار دوز بهارات از هند نیز دیگر محموله‌های وارداتی است.
جزئیات بیشتر از این حکایت دارد که بیشترین محموله‌های وارداتی در دو ماه شهریور و مهر سال‌جاری وارد شده که ۳۶ درصد در شهریورماه و ۳۵ درصد در مهرماه بوده که در مجموع  ۷۱ درصد واکسن‌های وارداتی را تشکیل می‌دهد.
در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.
خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیرماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهرماه از عبور این خیز در کشور خبر داد.
در این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهرماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد. همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریورماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید.  این در حالیست که مسئولان طی روزهای اخیر از احتمال خیز ششم کرونا در کشور از آبان‌ماه خبر می‌دهند.


تعداد بازدید :  562