شماره ۲۳۴۷ | ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۸ شهريور
صفحه را ببند
فرهاد فخرالدینی «هفت اقلیم» را می‌سازد

جدیدترین اثر فرهاد فخرالدینی با عنوان «هفت اقلیم» به سفارش کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران در آخرین مراحل تولید قرار دارد. حجت‌الله ایوبی، دبیرکل این کمیسیون درباره این امر اظهار کرد: «این اثر استاد فرهاد فخرالدینی در زمینه تصنیف آثار ارکسترال، به سفارش کمیسیون ملی یونسکو در مراحل پایانی تولید قرار دارد. اثر مذکور با نام «هفت اقلیم» برای ارکستر سمفونیک، گروه کر، تک‌خوان و یک راوی تصنیف شده و شامل چندین پرده (موومان) است.»
ایوبی تصریح کرد: «به‌ مناسبت قرار گرفتن نام عطار نیشابوری در فهرست مشاهیر جهانی در سال ۲۰۲۱، «هفت اقلیم» براساس داستان اصلی منظومه منطق‌الطیر عطار ساخته شده و به‌زودی توسط اکستر سمفونیک صداوسیما مراحل ضبط آن آغاز خواهد شد.»
فرهاد فخرالدینی آثار مشهوری را برای موسیقی متن فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی ساخته ‌است که سربداران، امام علی و بوعلی سینا از جمله آنها هستند. او ارکستر ملی ایران را سال۱۳۷۷ بنیان‌گذاری و آن را به مدت ۱۱ سال رهبری کرد و اکنون نیز یکی از اعضای شورای‌عالی خانه موسیقی ایران است.
او از سال ۱۳۴۷ و با شوهر آهو خانم آهنگسازی فیلم را شروع کرد و تا به امروز برای بیش از ۱۵ فیلم و مجموعه تلویزیونی موسیقی ساخته‌ است. در سال ۱۳۵۲ همه ارکسترهای موجود در سازمان رادیو و تلویزیون در هم ادغام شدند و ارکستر بزرگ سازمان را به وجود آوردند. در مسابقه‌ای که برای گزینش رهبر این ارکستر برگزار شد، فخرالدینی بیشترین امتیاز را آورد و از آن سال تا سال ۱۳۵۸ سرپرستی و رهبری ارکستر رادیو و تلویزیون ملی را بر عهده داشت.
فرهاد فخرالدینی از تعلیم استادانی چون احمد مهاجر، ابوالحسن صبا، علی تجویدی (در رشته ویولن و موسیقی ردیف ایرانی)، ملیک اصلانیان (در اصول تئوری موسیقی و هارمونی و تجزیه‌و‌تحلیل موسیقی کلاسیک)، مهدی برکشلی (در تجزیه‌وتحلیل موسیقی ایرانی) بهره‌مند شد.


تعداد بازدید :  346