خرابکاری نطنز را تلافی می‌کنیم

سخنگوی دولت در نشست خبری اعلام کرد: «نگران دارایی مردم در بورس هستیم»

شهروندآنلاین- سخنگوی دولت در نشست خبری حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز را محکوم کرد. به گفته علی ربیعی اقدام علیه سایت هسته‌ای نطنز نشان‌دهنده شکست دشمنان و پیشرفت صنعتی و سیاسی ایران است. ربیعی معتقد است که ایران حق خود را برای اقدام علیه عاملان و مباشران این حمله محفوظ می‌داند. «دولت ایران برای ناکام‌گذاشتن این هدف با جدیت گسترش فناوری هسته‌ای و تلاش برای رفع تحریم را ادامه خواهد داد.»

به باور او این خرابکاری هر چند موقتا آسیب‌های محدودی به فعالیت غنی‌سازی وارد کرده، اما سازمان انرژی اتمی اطمینان داده در مدت زمان کوتاهی بخش بزرگی از آسیب‌ها جبران و در مسیر بازسازی بنابر تصمیم اتخاذشده از فناوری‌های جدیدتر استفاده خواهد شد. «برای ما کاملا روشن است که ریشه این اقدام تروریستی عصبانیت دشمنان صهیونیستی از تلاش اعضای برجام برای احیای کامل این توافق در هفته‌های گذشته است و هدف نهایی آن جلوگیری از ادامه این روند دیپلماتیک سازنده است.»

افزایش حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با برشمردن اقدامات دولت برای افزایش مستمری حداقل‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی گفت: «این افزایش تا میزان ۳۹درصد و برای سایر سطوح (غیرحداقل‌بگیر) ۲۶درصد به علاوه مبلغ ثابت ۲۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان به تصویب رسید و با تلاش‌های سازمان تأمین اجتماعی، دریافتی بازنشستگان حداقل‌بگیر دارای همسر و دو فرزند پس از اعمال ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی (افزایش سنواتی) نسبت به مجموع مستمری متناسب‌سازی‌شده سال ۹۹ و با احتساب مرحله دوم متناسب‌سازی به ترتیب برای دارندگان ۳۰ سال سابقه از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و دارندگان ۲۰ سال سابقه از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد.»

ربیعی همچنین با تأکید بر اینکه اعمال متناسب‌سازی در سیستم نرم‌افزاری موجب اعتراض بخشی از متوسط‌بگیران (غیرحداقل‌بگیران) شد، ادامه داد: «پس بنابر سنت خوبی که در سازمان تأمین اجتماعی شکل گرفته، پنج روش برای اجرای متناسب‌سازی مرحله دوم برای رفع بخشی از دغدغه بازنشستگان تأمین اجتماعی در دست بررسی است که یکی از آنها با حضور و مشارکت مسئولان کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی نهایی و در پرداخت اردیبهشت لحاظ خواهد شد.»

مذاکرات کمیسیون مشترک برجام سازنده بود

ربیعی در پاسخ به این پرسش که چقدر امکان رفع تحریم‌ها وجود دارد، گفت: «ما تا امروز برای آمریکا هیچ جای ابهامی باقی نگذاشته‌ایم که برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات راهی جز لغو تمام تحریم‌هایی که در دوره ترامپ اعمال شده وجود ندارد. نوبت آمریکاست که ثابت کند برای بازگشت به برجام جدی است.» به گفته سخنگوی دولت مذاکرات انجام‌گرفته در کمیسیون مشترک برجام تا امروز سازنده بوده است و در مسیر درستی به پیش می‌رود. منتظریم آمریکا به جای بازی با کلمات گام‌های عملی برای اثبات حسن نیت خود بردارد. «اما در عین حال مایل هم نیستیم که شتابزده رفتار کنیم. اگر آمریکا آماده انجام تعهداتش باشد، ما هم متقابلا آماده انجام تمام تعهدات خودمان هستیم؛ در غیر این صورت گذشت زمان ممکن است احیای برجام را بسیار دشوارتر کند.»

«برای بازگشت به برجام راهی جز لغو یک‌باره و تمامی تحریم‌های ناقض توافق که در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ اعمال شده وجود ندارد. اگر این اتفاق صورت بگیرد، ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بعد از راستی‌آزمایی به همه تعهدات خود مطابق برجام بازخواهیم گشت»

لغو یک‌باره تحریم‌ها تنها راه آمریکا برای بازگشت به برجام

ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکره مستقیم با آمریکا برای بازگشت به برجام و اعلام مطالبات ایران به صورت مستقیم راهکار منطقی‌تر و عملی‌تری نیست، گفت: «سختگیری ما برای امتناع از مذاکره با آمریکا خارج از چارچوب برجام پیام روشن و سختگیرانه‌ای دارد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مذاکره با آمریکا را خارج از موضوع برنامه‌های هسته‌ای و بیرون از چارچوب برجام به رسمیت نمی‌شناسد و ضرورتی برای انجام چنین گفت‌وگوهایی قائل نیست. این سیاست و سختگیری مبتنی بر سال‌ها تجربه است.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه چون آمریکا هنوز به برجام بازنگشته نمی‌تواند از ساختار مذاکراتی آن با ایران ازجمله در کمیسیون مشترک استفاده کند، یادآور شد: «از نظر ما مذاکره تنها زمانی لازم است که با مسأله پیچیده‌ای روبه‌رو باشیم در حالی‌ که نحوه بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات روشن و تعیین‌شده در متن توافق برجام بسیار ساده بوده و نیازمند مذاکره نیست.»

او با تأکید بر اینکه اگر آمریکا می‌خواهد طرف مذاکره با ایران در کمیسیون مشترک قرار بگیرد باید به برجام بازگردد، ادامه داد:«برای بازگشت به برجام راهی جز لغو یک‌باره و تمامی تحریم‌های ناقض توافق که در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ اعمال شده وجود ندارد. اگر این اتفاق صورت بگیرد ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بعد از راستی‌آزمایی به همه تعهدات خود مطابق برجام بازخواهیم گشت.»

اصل ماجرای استنکاف رئیس‌جمهوری از ابلاغ ۱۳ فقره قانون

به گفته سخنگوی دولت  درباره ادعای استنکاف رئیس‌جمهوری از ابلاغ ۱۳ فقره قانون قبلا صحبت شده و آقای امیری، معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری، هم در کمیسیون قضائی مجلس توضیحات قابل توجه و مبسوطی را ارایه کرده‌اند. هر چند که طبق قانون و روال ایشان باید در صحن علنی مجلس نیز صحبت می‌کرد اما این اجازه به معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری داده نشد. «از ۱۳ مورد ادعایی ۸ مورد مربوط به مجلس دهم است و ارتباطی به این مجلس ندارد. اتفاقا آنها هم به وسیله رئیس مجلس وقت به روزنامه‌ رسمی ابلاغ شده است. سه مورد هم به وسیله رئیس‌جمهوری ابلاغ شده اما روزنامه رسمی آنها را منتشر نکرده است. دو مورد هم مرتبط به این مجلس است که به وسیله رئیس مجلس برای انتشار به روزنامه رسمی داده شد.»

ربیعی ادامه داد: «اما اقدام شکایت نمایندگان از دولت به دلیل آنچه «ابلاغ‌نکردن قوانین» خوانده‌اند، اقدامی عجیب و بدعتی  تازه است و به اعتقاد حقوقدانان این شکایت اساسا موضوعیت ندارد؛ زیرا قانون فرایند ابلاغ قوانین را مشخص کرده و گفته که در صورت ابلاغ‌نکردن رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس می‌تواند قانون را ابلاغ کند. این شکایت برای ابلاغ قوانین اصلا ضرورت ندارد.»

به گفته ربیعی تعدادی لایحه دولت در مجلس یازدهم در حالی معطل مانده که نمایندگان محترم با عناوین مشابه و با بار مالی قابل توجه اقدام به تهیه و تصویب طرح می‌کنند که به جز تحمیل هزینه در عمل، مشکلاتی را هم ایجاد می‌کند. تجربه گذشته نشان می‌دهد روند تصویب قوانین اگر از طریق ارایه لوایح باشد، آن قانون‌ دقیق‌تر خواهد بود؛ زیرا کار کارشناسی کامل بر روی لایحه صورت می‌گیرد. «تعدادی از لوایح مهم دولت برخلاف پیگیری‌های مکرر هنوز اعلام وصول نشده است. البته دولت تلاش دارد حتی‌المقدور موضوع را با پیگیری‌های اداری و پارلمانی حل و فصل کند و نیازی به شکایت به مراجع قضائی و ذی‌ربط نباشد وگرنه شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ یا شکایت به بازرسی کل کشور و شکایت به قوه قضائیه استفاده از ظرفیت تبصره اصل ۱۱۰ قانون اساسی راهکارهایی است که می‌توان به آنها تمسک جست.»

او با برشمردن لیست فهرست لوایح اعلام وصول‌نشده در مجلس یازدهم گفت: «لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارایه خدمات عمومی، لایحه مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری، لایحه اصلاح بند (و) و تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور و لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت ازجمله این موارد است.» سخنگوی دولت ادامه داد: «لایحه تمدید مقررات مقرر در تبصره‌های ۱و ۲ ماده ۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، لایحه اصلاح و الحاق موادی به قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور که مصوب ۱۳۷۷ است و لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان از دیگر موارد است. همچنین جالب است بدانید برخی از این لوایح نیز دو فوریتی بوده‌اند که هنوز اعلام وصول نشده‌‌اند، بنابراین قضاوت با افکار عمومی است که چه کسی نسبت به قوانین‌ بی‌توجه است.»

«اولا جزییات را به مردم بگویند و ثانیا مطابق قانون از اخلال‌کنندگان شکایت و از اهرم‌های قانونی موجود برای پاسخگویی متخلفان و هم برای حفظ فضای ایجادشده و بازشده استفاده کنند. دیدگاه دولت مبنی بر بازبودن این شبکه اجتماعی است»

موضع دولت درباره فعالیت کلاب‌هاوس

سخنگوی دولت درباره اظهارنظرهای ضدونقیض در خصوص بسته‌شدن شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس و نظر دولت در این زمینه گفت: «کسی نباید از آگاه‌شدن مردم واهمه داشته باشد. برخی خودشان توانایی گفت‌وگو با مردم و نخبگان را ندارند و از صحبت دولتمردان با مردم هراسان شده‌اند.»

ربیعی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری به وزیر ارتباطات گفت: «اولا جزئیات را به مردم بگویند و ثانیا مطابق قانون از اخلال‌کنندگان شکایت و از اهرم‌های قانونی موجود برای پاسخگویی متخلفان و هم برای حفظ فضای ایجادشده و بازشده استفاده کنند. دیدگاه دولت مبنی بر بازبودن این شبکه اجتماعی است.»

قاعده نوروز علمی و کاملا دقیق بود

ربیعی درباره انتقاداتی که به عدم ممنوعیت سفرها در نوروز و موج جدید کرونا وارد شده، اظهار کرد: «ما نمی‌توانیم هر لحظه قاعده جدیدی بگذاریم. قاعده‌ای که در قالب مصوبات ستاد ملی کرونا براساس رنگ ‌ندی شهرها اعلام شده است، علمی و کاملا دقیق بوده که خود وزارت بهداشت هم آن را ارایه کرده بود.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه سیاست دولت هم اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در همه شهرهاست، ادامه داد: «درباره موج چهارم کرونا، در حال حاضر در جهان، با افزایش انواع جهش‌یافته ویروس کرونا مواجهیم. رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز اخیرا در این باره هشدار داده‌اند.»

به گفته ربیعی این اتفاق فقط ‌مختص ایران نیست و در روزهای اخیر کشورهای دیگری به جز کشور ما دچار موج تازه کرونا شده‌اند. به عنوان نمونه، کشورهای ترکیه و فرانسه نیز ناگزیر از اِعمال محدودیت‌های جدید شده‌اند، بنابراین مهم‌ترین عوامل در شیوع موج جدید کرونا در ایران دو عامل ویروس جهش‌یافته کرونا و عدم رعایت پروتکل هاست، سفرهای نوروزی بدون رعایت پروتکل‌ها و همراه با شکستن پروتکل‌ها رخ داده است. «فقط در مقایسه با نوروز ۹۹ که تقریبا سفرهای نوروزی نزدیک به صفر بود، بیشتر شده اما در همین اندازه سفرها هم مراعات‌ها به خوبی صورت نگرفته است. حرکت افراد مبتلا هم در درون شهرها قابل توجه بوده است، البته قدردان آن هموطنانمان هستیم که به هشدارها توجه کرده و به سفر نرفتند.»

«در یک سال اخیر شاهد نوسانات متعددی در بازار بودیم که با توجه به کاهش ریسک‌ها و شفافیت وضعیت اقتصاد و رشد اقتصادی مثبت همراه با گشایش‌ها و حضور قوی کشور در اقتصاد جهانی درنهایت شاهد رونق در بازار سرمایه خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود که ان‌شاءالله در ماه‌های آتی شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها به منظور رونق هر چه بیشتر تولید در کشور باشیم و این بستر از طریق بازار سرمایه فراهم می‌شود»

کارشناسان هشدار داده بودند افراد سرمایه خود را تبدیل به سهم نکنند

او در پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای حمایت از سهامداران در سه ماه پایانی فعالیت دولت چیست، گفت: «اساسا بازار سرمایه و سیاست‌های مربوط به آن، برای رشد دارایی و سرمایه، یک اصل اساسی است. به همین علت، رسوب سرمایه در بازار دارایی‏‌های فیزیکی آفت جدی برای اقتصاد کشور است که موجب تمرکز ثروت نزد سرمایه‏‌داران –کاهش سطح رفاه دهک‏‌های پایین جامعه– تمرکز ثروت نزد دهک‏‌های بالا و افزایش جمعیت فقیر – حرکت در خلاف جهت اقتصاد سالم می‌شود.»

سخنگوی دولت تأکید کرد:«برای رهایی از اقتصاد شکننده نفتی، نظام اقتصادی مبتنی بر مالیات، شفافیت اقتصادی، مشارکت عمومی جامعه در اقتصاد، تقویت تأمین مالی تولید و تقویت اشتغال راهی جز تقویت بازار سرمایه وجود ندارد و این بازار اهرم سیاستی قدرتمند برای نجات اقتصاد در شرایط بحرانی و بروز شوک‏‌های داخلی و خارجی است.»

ربیعی با اشاره به اینکه شهریور ۹۲ شاخص بورس حدودا ۶۰ هزار بود که به علت تکانه‌های اقتصادی ناشی از تحریم و اهمیت ارز به علت کمبود آن بود. چند سال بعد به حدود دو میلیون رسید و الان هم حول و حوش یک میلیون و دویست هزار است. بنابراین همه افرادی که در بورس نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری‌شان داشتند، سرمایه سال ۹۲ آنها با رشد ۲۶درصدی مواجه شده‌ است. افراد زیادی با رشد بازار سرمایه در بورس سود کردند. منتها افراد قابل توجهی هستند که در فرازونشیب این بازار وارد شده و متضرر شده‌اند. «البته همزمان با رشد بازار سرمایه، بارها کارشناسان هشدار می‌دادند که کسی دارایی خود را تبدیل به سهام نکند؛ یعنی خانه خود را نفروشد. بازار سرمایه، بازاری زمان‌دار است و نباید به آن نگاه مقطعی داشت. خود بنده بارها از همین تریبون این نکات را اعلام و تأکید کرده بودم که بورس بانک نیست ولی این حرف به معنای عدم حمایت دولت از مردم و سرمایه‌گذاران نیست.»

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هیچ یک از ارکان حاکمیت نباید از سهم خود برای جلوگیری از سلب اعتماد از بازار سرمایه غافل شود و امنیتی‌کردن اکوسیستم سرمایه‏‌گذاری راهگشا نخواهد بود؛ زیرا تقویت‌کننده خروج سرمایه از کشور است و در بلندمدت باعث خسران می‌شود، گفت: «در یک سال اخیر شاهد نوسانات متعددی در بازار بودیم که با توجه به کاهش ریسک‌ها و شفافیت وضعیت اقتصاد و رشد اقتصادی مثبت همراه با گشایش‌ها و حضور قوی کشور در اقتصاد جهانی درنهایت شاهد رونق در بازار سرمایه خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود که ان‌شاءالله در ماه‌های آتی شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها به منظور رونق هر چه بیشتر تولید در کشور باشیم و این بستر از طریق بازار سرمایه فراهم می‌شود.»

تقارن سفر نخست‌وزیر کره جنوبی و مذاکرات وین اتفاقی بود

به گفته سخنگوی دولت ایران و کره جنوبی سابقه روابط دوستانه شصت ساله  دارند و علایق میان دو کشور همواره رو به پیشرفت بوده است. اما از سال ۲۰۱۸ با اعمال تحریم‌های غیر قانونی آمریکا، با تبعیت کره جنوبی، این روابط دچار چالش جدی شده است. در شرایطی که مردم ایران با پیامدهای اقتصادی کرونا روبه‌رو بودند، بانک‌های کره‌ای با مسدودکردن چند میلیارد منابع ما، مانع از خریدهای ضروری مانند دارو شدند. شرکت‌های کره‌ای هم عمدتا در این زمینه مانع‌تراشی کردند. «به نظر می‌رسد اخیرا دولت کره جنوبی به این درک رسیده که ادامه این وضع ممکن نیست. لذا پیشنهاد سفر نخست‌وزیر کره جنوبی برای رسیدگی به مشکلات ایجادشده مطرح شد و مورد استقبال ما قرار گرفت.»

به گفته ربیعی تقارن این سفر با مذاکرات وین کاملا تصادفی است و ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد. مقامات ایرانی به‌صراحت مطالبات ملت ایران را با نخست‌وزیر کره جنوبی مطرح کرده‌اند و انتظار داریم شاهد اراده سیاسی و تصمیم اجرایی دولت کره در اسرع وقت باشیم. «امیدواریم نخست‌وزیر کره در برگشت اقدام اساسی و فوری برای حل مشکل انجام دهد. طرف کره‌ای تأکید دارد اراده سیاسی برای حل مشکل دارد اما منتظر حل مشکلات بین‌المللی است.»

ربیعی در پایان تأکید کرد: «ما معتقدیم امکان دستیابی به راه‌حل در شرایط فعلی هم وجود دارد بنابراین پیشنهاداتی داده‌ایم که امیدواریم طرف کره‌ای به‌سرعت آنها را مورد توجه قرار دهد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.