شماره ۱۱۰۸ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
وزیر نیرو از جبران عقب‌ماندگی تولید برق در دولت یازدهم خبر داد:
عبور از پرتگاه
نیروگاه سازی در دولت گذشته به یک‌پنجم رسید در دولت گذشته نیروگاه سازی لبه پرتگاه قرار گرفت

شهروند| نیروگاه سازی در دولت دهم لبه پرتگاه قرار گرفت. حمیت چیت چیان وزیر نیرو با گفتن این جمله توضیح داد: در سال 89 و زمانی که هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد 4000 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شد و بعد از هدفمندی تعداد نیروگاه‌هایی که وارد مدار شد بسیارکاهش یافت؛ به طوری که تا سال 93 به 800 تا 900 مگاوات رسید تا جایی که باید گفت کشور در لبه پرتگاه قرار گرفت.
او ادامه داد: این عقب ماندگی در دولت یازدهم جبران شد و در سال 94 ، 1500 مگاوات و در سال  95معادل2200 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شد. او با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از 4000 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار خواهد شد، تصریح کرد: این رقم نیروگاه جدید نشان می‌دهد که صنایعی که تولید تجهیزات می‌کنند فعال شده بنا بر این صنعت آب و برق از رکود خارج شده است.
وزیر نیرو همچنین به ارزآوری یک میلیارد دلاری صنعت برق اشاره کرد و گفت:  به جز دولت یازدهم  تنها در زمان مصدق صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفته بود و از آن زمان تاکنون همواره رقم واردات بیش از صادرات بوده اما در دو سال گذشته میزان صادرات غیرنفتی از میزان واردات پیشی گرفته است.
به هیچ کشوری برق مجانی نمی دهیم
ایران به هیچ کشوری برق مجانی صادر نمی‌کند. این را حمید چیت چیان، وزیر نیرو می گوید. چیت چیان که در نخستین همایش تقدیر از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق صحبت می کرد، عنوان کرد که صادرات برق ایران در برخی سال‌ها به بیش از ۱۱ میلیارد کیلووات ساعت رسید و در حال حاضر هم به ۴ کشور همسایه برق خالص صادر می شود، اما ایران برق را مجانی به هیچ کشوری صادر نمی‌کند.
ارزآوری یک میلیارد دلاری برق
وزیر نیرو با بیان اینکه عمده مقاصد صادراتی ایران را کشورهای همسایه، آسیای میانه، آفریقا، ترکیه، روسیه، مالزی، اندونزی و ... در بر می گیرد، عنوان کرد که در صادرات برق سال هایی وجود داشت که بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان آورد. چیت چیان در عین حال توضیح داد: توسعه صادرات یکی از مولفه‌های اصلی مباحث اقتصادی است و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تاکید شده است.
صدور خدمات فنی و مهندسی به 40 کشور
چیت چیان در ادامه توسعه صادرات تجهیزات خدمات فنی و مهندسی برق را یکی از اقدامات برای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: در حوزه آب و برق و مهندسین مشاور و پیمانکاری شرکت‌های متعددی ایجاد شده و تجهیزات پیشرفته‌ای نیز ساخته می‌شود.
به گفته این مقام مسئول در حال حاضر به حدود 40 کشور دنیا صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی انجام می‌ شود، به طوری که طبق آمار چهار سال اخیر 50 تا 98 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه صنعت آب و برق بوده است.
وزیر نیرو با ابراز امیدواری از این که بخش خصوصی و دولتی بیشتر به هم نزدیک شده تا موفقیت‌های بیشتری حاصل شود، تاکید کرد که برجام کمک‌های زیادی به توسعه صادرات کشور کرده است.
به گفته چیت چیان میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه صنعت آب و برق کاهش نیافته بلکه سایر بخش‌ها نیز تلاش کردند که میزان صادرات خود را رشد دهند، بنابراین در سبد صادراتی سهم خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق کم شده اما میزان مطلق صادرات در حوزه صنعت آب و برق افزایش یافته است.
در صنعت آب و برق خودکفا شده ایم
او صنعت آب و برق را تنها محدود به فعالیت‌های وزارت نیرو ندانست و شرکت‌های خصوصی را از ارکان صنعت آب و برق در کشور عنوان کرد که همواره از پیروان و پیشرانان این صنعت در طول این سال‌ها بوده‌اند. به گفته چیت چیان، وزارت نیرو از 30 سال پیش با هدفمندی دقیق، اقدام به تشکیل برخی شرکت‌های مهم و بزرگ در بخش صنعت آب و برق کرد و امروز این نهال‌ها تبدیل به درختانی بارور در صنعت شده‌اند که هر کدام از آن‌ها در بازارهای دنیا و منطقه حرفی برای گفتن دارند.
البته وزیر نیرو تاکید کرد که این شرکت‌ها امروز به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و موفقیت این شرکت‌ها به دلیل هوشمندی مدیران ایرانی و سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است که در کنار شرکت‌های خصوصی کوچک‌تر در خدمت بالندگی درخت صنعت آب و برق در کشور هستند.
آنگونه که وزیر نیرو می گوید در حال حاضر در بخش برق بیش از 90 درصد و در بخش آب بیش از 95 درصد از محصولات مورد استفاده ساخت داخل هستند و ما به نوعی در این بخش به سمت خودکفایی حرکت کردیم. البته امروز صرفاً بازارهای داخلی نمی‌توانند به تنهایی پاسخگوی توان تولید این شرکت‌ها باشند و ما بایستی سعی کنیم به فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورمان بیندیشیم.
چیت چیان با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت‌ها در زمینه صنعت آب و برق به مرحله ای از رشد و توانمندی رسیده اند که به نیکی در سطح بین المللی شناخته شده اند، اظهار داشت: اما در بسیاری از موارد شرایط اقتضا می کند گروه‌ها با شرکت‌های بین‌المللی همراه شده و از منابع مالی و نام آنها استفاده کنند. همچنین مساله تحقیق و توسعه می‌‌تواند شرکت ها را توانمند کند.
اجرای 94 پروژه در سایر کشورها
به گفته چیت چیان از سال 92 تا پایان سال 95 شرکت‌های فعال در صنعت آب و برق توانسته‌اند بیش از 94 پروژه را در کشورهای مختلف با ارزشی بالغ بر 4.6 میلیارد دلار اجرا کنند که بیشترین میزان آن نیز به کشورهای همسایه، آسیای میانه، آفریقا، ترکیه، روسیه، مالزی و اندونزی مربوط بوده و از این نظر جزو برترین شرکت‌های صنعتی کشور در صادرات خدمات فنی و مهندسی هستند.
به گفته این عضو کابینه، ارتقای کیفیت محصولات، رعایت زمان‌بندی و عدم تأخیر در اجرای پروژه‌های خارجی می‌تواند باعث افزایش اعتماد بیشتر خارجی‌ها به شرکت‌های ایرانی و توانمندی بیشتر شرکت‌ها در این زمینه شود. همچنین مشارکت با شرکت‌های خارجی و توجه به بحث تحقیق و توسعه می‌تواند باعث افزایش ضریب نفوذ و توانمندی شرکت ها در بازارهای خارجی شود.
نیروگاه سازی در دولت دهم لبه پرتگاه بود
چیت‌چیان در ادامه با اشاره به اینکه طی
15 سال گذشته و قبل از دولت یازدهم در هر سال 150 روستای جدید به جمع روستاهای دارای شبکه آب شرب پیوسته‌اند، گفت: در حالی که در سال 95 به تنهایی حدود 2985 روستا آبرسانی شده و طی 3.5 سال گذشته 5200 روستا به شبکه آبرسانی کشور پیوستند. به گفته این عضو کابینه در دولت یازدهم2900 شرکت پیمانکاری متوسط و کوچک در بخش آبرسانی روستایی فعالیت کرده‌اند که تعداد آنها بالغ بر 50 هزار نفر بوده است.
چیت چیان در عین حال به فعالیت‌ بی‌سابقه دولت در حوزه استحصال آب در مناطق غربی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این امر باعث شد که تمام کارخانجات لوله‌سازی با تمام ظرفیت فعالیت کنند تا جایی که اکنون تامین لوله نقطه بحران ماست.


تعداد بازدید :  386