شماره ۱۱۰۸ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
میرسلیم در نخستین نشست خبری:
کسی جرأت درخواست کناره‌گیری مرا ندارد

شهروند| کارزار انتخاباتی میرسلیم، به زبان  فرانسه کلید خورد. سیدمصطفی میرسلیم که روز گذشته با برگزاری یک نشست خبری فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرد، در ابتدای سخنانش متنی را به زبان فرانسه قرائت کرد تا آن‌چنان که در این متن نیز مورد تاکید قرار گرفته بود، «با «مردم دنیا» و آن هم «به‌صورت مستقیم» سخن بگوید. تأکید ویژه این کاندیدای اصولگرا بر سیاست خارجی که به اعتراف دوست و دشمن، مهمترین دستاورد روحانی است، شاید تلویحا پذیرش این مسأله بود که او به‌عنوان یک اصولگرای سنتی می‌خواهد میان خود و دیگر اصولگرایان که در تمام این چهارسال بیش از هرچیز برجام را به‌عنوان مهمترین دستاورد دولت در سیاست خارجی مورد انتقاد قرار دادند، فاصله بیندازد. بماند که در ادامه نشست به‌طور مستقیم نیز درباره برجام صحبت کرد و آن ‌را معاهده‌ای بین‌المللی دانست که اگر کسی آن را محترم نشمرد، باید پاسخگو باشد. او البته از این نیز پا پیشتر گذاشت و با تأکید بر لزوم دوری از تندروی و کُندروی در سیاست خارجی، به‌صورت غیرمستقیم شعار «اعتدال» داد؛ شعاری که از قضا کلیدواژه روحانی در انتخابات چهارسال پیش و البته عنوان اصلی دولت او طی این چهارسال بود.
با این حال در چند جمله بعدتر اولویت سیاست خارجی خود را «تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز امن تبادلات فراقاره‌ای از طریق تکیه بر اشتراکات و گسترش گفت‌وگو و تعامل سازنده در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی» دانست؛ با این همه در واکنش به یکی از همان نخستین سوال‌های خبرنگاران که از احتمال کناره‌گیری او به نفع رئیسی پرسیده بود، با لحنی به‌دور از آنچه شعارش را داده بود، گفت: کسی جرأت ندارد از من درخواست کناره‌گیری کند!» میرسلیم پس از این اظهارنظر تند در مورد رئیسی، در پاسخ به سوال بعدی به موضوع شکایتش از قالیباف اشاره کرد و گفت: در درجه اول به‌عنوان عضوی از مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیر تخلفات شهرداری بوده‌ام و در روزهای اول سرکار آمدن قالیباف، او به منزل من آمد و با او صحبت کردم و خیرخواهش بودم و در اسفند ۱۳۹۳ به او گفتم که در شهرداری خلاف‌هایی صورت می‌گیرد که قالیباف پاسخ داد دست روی دلم نگذار، واویلاست. به او گفتم باید آنها را درست کنی و اعمال باید درست انجام گیرد. او در ادامه سخنانش نیز با کنایه به قالیباف گفت: در صحنه سیاست هر کس گرفتار اشتباه شد، باید سریعا اشتباه خود را تصحیح کند؛ نه این‌که با دروغ و دغل بخواهد ظاهرنمایی کند. این موارد غلط و قابل قبول نیست و توهین به مردم
 محسوب می‌شود. میرسلیم در ادامه نوک پیکان انتقادش را به سمت کل مجموعه اصولگرایان گرفت و گفت که با وجود اهداف و نیت مشترک با جمنا، این تشکیلات با او و دوستانش در حزب موتلفه اختلاف سلیقه دارد و بهتر است انتخاب به مردم واگذار شود.
با این‌همه اوج سخنان تند میرسلیم مربوط به زمانی بود که به سخنان اخیر محمدرضا باهنر واکنش نشان داد و گفت: تصمیم را در حزب می‌گیریم و اقدامات من از زبان خودم باید بیان شود و دیگران حق ندارند از طرف من این کار را بکنند. ما آمده‌ایم به مردم خدمت کنیم و تا آخر ادامه خواهیم داد. از آقای باهنر هم ممنون می‌شوم و بهتر است به کارهای خود برسند! او پس از آن و هنگامی که قرار بود به سوالی درباره نحوه برقراری ارتباط خود با مقام معظم رهبری پاسخ دهد، بشدت علیه همه روسای‌جمهوری از ابتدای انقلاب تاکنون تاخت و گفت: در ابتدای صحبت‌هایم نویدی دادم که ما آمده‌ایم مژده دهیم که گرفتار خودکامگی نخواهیم شد و اگر می‌بینید روسای‌جمهوری از بنی‌صدر تاکنون منهای هشت‌سال ریاست آیت‌الله خامنه‌ای و شهید رجایی هرکدام به نوعی کم و بیش دچار خودکامگی شدند، به دلیل وابستگی‌هاست. او در ادامه حزب موتلفه را سر منشأ اصولگرایی معرفی کرد و خود را ازجمله نخستین کسانی که وقتی دیده واژه محافظه‌کاری نامناسب است، طی بررسی و مطالعه به این نتیجه رسیده که کارشان مبتنی بر اصول است و خودشان، اصولگرا. با این حال او با همان نگاه انتقادی سخنانش را ادامه داد و گفت: عده‌ای اصولگرایی را به خود بسته‌اند که با آن کاری نداریم. اگر مرحوم عسگراولادی هم زنده بود، قطعا‌ از آنچه موتلفه انجام داده، خوشحال می‌شدند. با این حال هنگامی که خبرنگاری از او پرسید، اگر سرمنشأ اصولگرایی هستند، چرا حاضر به کناره‌گیری به‌نفع دو کاندیدای دیگر این جریان نیست، اندکی آرام‌تر از قبل گفت: ما با هم دشمنی نداریم و تنها رقابت می‌کنیم و می‌خواهیم گوی سبقت را در زمینه خدمت‌رسانی به مردم بر مبنای اعتقادات و سابقه، تجربه و آگاهی از یکدیگر برباییم. میرسلیم درعین‌حال تصریح کرد: این را نشان خواهیم داد و مردم باید با رأی خود تشخیص دهند و این با کناره‌گیری معلوم نمی‌شود.
و اما پایان ماجرا! میرسلیم که از ابتدای سخنانش تلویحا عملکرد دولت به‌ویژه در بحث سیاست خارجی را تأیید کرده و هدف خود را نیز مشابه آنچه روحانی طی این چهارسال سعی در انجامش داد، توصیف کرد و در طول سخنانش نیز از خجالت یک به یک کاندیداها و حتی برخی شخصیت‌های اصولگرا درآمد، درنهایت هنگامی که از مهمترین رقیبش سوال شد، از «دولت» نام برد و گفت: سرسخت‌ترین رقیب در انتخابات را دولت می‌دانم و درعین‌حال که خیرخواه دولت هستیم، از اول منتقدشان بودیم. میرسلیم تصریح کرد: باقی ماندن روحانی به ضرر کشور است.

 


تعداد بازدید :  489