شماره ۱۱۰۸ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
رئیس جمهوری از تراکم فروشی برای اداره شهرها انتقاد کرد
فروختن حق مردم بدترین راه تامین درآمد در شهرداری ها
درباره سنگ اندازی ها و کارشکنی ها با مردم سخن می گویم

شهروند|  رئیس‌جمهوری روز گذشته در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی در قزوین، ضمن انتقاد از سیاست‌های برخی شهرداری‌ها در تراکم‌فروشی برای تأمین درآمد اظهار کرد: تأمین درآمدهای شهری از منابع نادرست و فروختن فضایی که به مردم تعلق دارد و در اختیار گذاشتن تراکم عظیم در اختیار یک سرمایه‌داری که می‌تواند همه خانه‌های آن محل و اطراف را تحت‌تأثیر قرار دهد، نه‌تنها از لحاظ فرهنگی و دینی، حتی از لحاظ آرامش و زیبایی بصری نیز صحیح نیست. انتقادات از تراکم‌فروشی و شهرفروشی خصوصا در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف ازجمله مواردی است که منتقدان شهردار فعلی تهران بسیار به آن اشاره کرده‌اند. در سال‌های گذشته و با رکود بازار مسکن این بخش از درآمد شهرداری‌ها کاهش چشمگیر داشته و شهرداری تهران به راه‌های جدیدی برای درآمدزایی دست زده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در ادامه اظهاراتش افزود: ساختمان‌های بلند مانند سد بزرگی جلوی دید صدها و هزاران خانه را می‌گیرد و حتی دیدن آسمان و ستاره‌ها را برای مردم دشوار می‌سازد و از لحاظ شهرسازی نادرست است. او سپس پرسید: آیا باید برای تأمین درآمد شهری، حقوق مردم بدون اجازه آنها فروخته شود و برای حقوق شهری و زندگی و رفاه مردم، ارزش کاملی قایل نبود؟
روحانی گفت: در ظاهر پارک و محل تفریحی برای رفاه و اوقات فراغت مردم ایجاد می‌شود، اما مهمتر از تأسیس این پارک این است که پول آن از کجا تهیه شده است. اگر باغات شهرها، تغییر کاربری داده شده و با پول آن، پارک ایجاد شده باشد، آیا این می‌تواند اقدامی به نفع مردم باشد؟ رئیس‌‌جمهوری تصریح کرد: بدترین تأمین درآمد برای شهرها و شهرداری‌ها، فروختن حقوق مردم، فضاهای سالم شهری و نابود کردن باغ‌ها و درختان کهنسال است و این بدتر از آن است که نفت را فروخته و از پول آن برای حقوق کارمندان استفاده شود.
روحانی خاطرنشان کرد: اگر نفت به‌عنوان یک حق بین نسلی محسوب می‌شود و باید پول آن سرمایه‌گذاری شود، فضاهای شهری، کوه‌ها، مراتع، دریاچه‌ها و تالاب‌ها هم جزو منابع بین نسلی هستند.
رئیس‌جمهوری گفت: همان‌طور که حق نداریم ساختمان‌هایی را که مربوط به میراث فرهنگی است ویران کرده و به فروش برسانیم تا به جای آن آثار باستانی، برجی به‌پا شود، این حق را هم نداریم که محیط‌ زیست و باغات زیبای اطراف شهرها را
تخریب کنیم. روحانی با اشاره به این‌که دولت آماده تهیه لوایح برای اداره شهرها از طریق منابع مشروع است، گفت: نباید آینده شهرها و راحتی مردم را از بین ببریم. اگر قرار است تراکم بفروشیم تا برای شهر تونل، بزرگراه و پل درست کنیم این فایده‌ای ندارد، چرا که در نتیجه همین فروش تراکم، جمعیت محلات و شهر افزایش می‌یابد و همان بزرگراه و خیابانی که از پول تراکم ساخته شده است تبدیل به پارکینگی بزرگ می‌شود و مشکل ترافیک نیز حل نمی‌شود.رئیس‌جمهوری با بیان این‌که اگر بناست برای حل مسائل شهری اقدام کنیم، باید اقدامی جامع و همه‌جانبه را مدنظر قرار دهیم، افزود: برخی مشکلات زیست‌محیطی و شهری پیچیدگی‌هایی دارد که رفع آنها نیازمند زمان طولانی‌تری است. اما بخشی از مشکلات محیطی و شهری هست که می‌شود آنها را در زمان کوتاه‌تری حل‌وفصل کرد.
روحانی گفت: وقتی نیروگاه‌های ما در کنار شهرها و با نفت کوره کار می‌کنند، وقتی خودروهای فرسوده در شهرها تردد می‌کنند، وقتی کیفیت گازوییل و بنزین مصرفی خودروها و سوخت مورد استفاده برای
 گرم کردن خانه‌ها باعث آلودگی محیط شهری و محیط‌ زیست می‌شود، این مشکلات را می‌توان در مدت کوتاه‌تری حل‌وفصل کرد. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: خودرو برای تأمین رفاه مردم است و اگر قرار باشد همین خودرو سلامت محیط ‌زیست و آسایش ما را ضایع کند، قطعا نمی‌تواند در چارچوب ایجاد یک شهر سالم و محیط‌ زیست مناسب به کار ما بیاید. ما نیازمند نوعی از مدیریت و اداره پایدار هستیم که در آن حفظ محیط‌ زیست و توجه به چنین مسائل جانبی در زندگی مردم مورد توجه باشد.
حسن روحانی همچنین در سخنانی انتخاباتی در جمع مردم قزوین گفت:«: بحث انتخاب یک رییس جمهور نیست بلکه بحث آن است که از امروز به بعد می‌خواهیم مسیر آزادی بیان را ادامه بدهیم یا خیر؟ بحث این است که آیا می‌خواهیم فضای امنیتی در دانشگاه‌های ما حاکم شود یا خیر؟ او با بیان اینکه آیا فضای جامعه باز شود یا بسته شود؟ خاطرنشان کرد: آیا می‌خواهیم فضای تقابل و تنش با جهان را ادامه بدهیم یا فضای روابط عزتمدانه و قدرتمدانه را با دنیا ادامه دهیم؟ آیا می‌خواهیم شاهد آن باشیم که در بازار ما ثبات و امنیت حاکم باشد یا آنکه هر ساعت و هر لحظه منتظر تغییری باشیم.  
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بعضی‌ها شرایط ۴ سال قبل را فراموش کردند، ابراز داشت: در سال ۹۲، شش میلیون گندم برای نان مردم وارد کردیم اما در سال ۹۵ سه میلیون گندم ما آماده صادرات بود. می‌خواهیم فضای جامعه ما به گونه ای باشد که بازار نفتی که از دست داده بودیم و عربستان آن را تصاحب کروه بود بازپس بگیریم و امروز آن را باز پس گرفته ایم. روحانی با اشاره به توان ایران در تولید و صادرات نفت بیان کرد: ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت نفت تولید می‌کنیم و ظرف چند ماه یک میلیون بشکه افزایش صادرات داشته ایم. باز پس گرفتن این بازار و تولید و صادرات نفت یعنی قدرت ملی. او ادامه داد: برخی فکر می‌کنند این دولت از قدرت نظامی خود غافل شده است ولی به وزیر دفاع گفته‌ام این مساله را با وضوح به مردم تشریح کند که در سه و نیم گذشته به اندازه ۱۰ سال سلاح تولید کرده ایم. روحانی تاکید کرد: آیا امروز عزت و عظمت را می‌خواهیم ادامه بدهیم؟ آیا می‌خواهیم برای انتقال پول به صرافی‌ها بازگردیم یا از سیستم بانکی جهانی استفاده کنیم؟ آیا می‌خواهیم به شرایط حصر ایران بازگردیم یا آنکه می‌خواهیم شرایط حصر ایران را برای همیشه برداریم.

 


تعداد بازدید :  275