شهروند| تهران برای زندگی امن نیست. چندین برابر بیش از ظرفیت این کلانشهر، ساختمانهای بلندمرتبهای وجود دارد که قدیمی، بلندمرتبه و غیرقابل اتکا هستند. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو، مهمترین مشکل و چالش شهرهای کنونی درکلانشهرها و تهران را نبود تناسب ارتفاع طبقات ساختمانها با عرض معابر عنوان کرد.
«محمد شکرچیزاده» گفت: فاجعه پلاسکو یک فاجعه ملی بود که در زمستان سال 1395 رخ داد و همه را اندوهگین کرد و باید گزارش ملی و جامعی ازحادثه ساختمان پلاسکو برای نسلهای آتی تدوین شود.
به گفته او، حادثه ساختمان پلاسکو برای متخصصان با درد بیشتری همراه بود، زیرا براساس مسئولیت و وظیفه تکنیکی و مهندسی خود متوجه شدند شهر تهران یک شهر ناایمن است و به موضوع ایمنی درشهرها باید به صورت جدی پرداخته شود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: براساس آماری که معاونت معماری و شهرسازی وزارت راهوشهرسازی ارایه کرده، تعداد 231 ساختمان 12 طبقه به بالا درشهر تهران وجود دارد که مشخصاتی از آنها نیست و از این تعداد 13 ساختمان قدیمی است.
شکرچیزاده یادآور شد: تا قبل از انقلاب، تعداد ساختمانهای بلند مرتبه درشهر تهران، 34 ساختمان بود. در سالهای جنگ و پس از انقلاب 3 ساختمان ساخته شد، در دهه1370 تعداد 225 ساختمان بلندمرتبه، دهه1380 تعداد 216 و دهه1390 نیز 267 ساختمان بلندمرتبه درکلانشهر تهران ساخته شد.
شکرچیزاده با اشاره به اینکه نیمی ازساختمانهای بلندمرتبه تهران از اواسط دهه1380 به بعد ساخته شده است، افزود: براساس گزارش معاونت معماری و شهرسازی، سال 1386 شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، شهرداری را مکلف کرد تا ضوابط بلندمرتبهسازی را با تأکید بر ایمنی ارایه کند تا براساس آن ضوابط محل قرارگیری ساختمانهای بلندمرتبه و مشخصاتی که باید داشته باشند، نوعا درمقررات ملی و کنترل ساختمان پیشبینی نشده بود، آماده شود اما این کار هرگز انجام نشد.
او ادامه داد: تا سالهای 1392 و 1393 برای ضابطهمندی مقررات معماری و شهرسازی جدیت بیشتری شد و در دولت یازدهم، دادن مجوزهای ساختمان بلندمرتبه تقریبا متوقف شد و پروژههایی که از قبل مانده بودند، دراین مدت ساخته شدند که سعی شد ضابطههای معماری و شهرسازی درآنها رعایت شود.
شکرچیزاده با بیان اینکه آنچه از دهه1380 مورد تأکید وزارت راهوشهرسازی بود، ساختوساز با تأکید بر ایمنی ساختمانها بود، گفت: ازتعداد ساختمانهای بلندمرتبه بیش از 12 طبقه درتهران، تعداد قابل توجهی (275 ساختمان) درمعابر 6 تا 12متری قرار دارد.
به گفته این مقام مسئول، همچنین 291 ساختمان نیز درمعابر 12 تا 20متری، 316 ساختمان درمعابر 20 تا 30متری و 94 ساختمان درمعابر بیش از 35متری ساخته شدهاند، لذا این آمار نشان میدهد اگر درمعابر کوچک، حادثهای همچون حادثه ساختمان پلاسکو رخ دهد، امکان دسترسی، اطفای حریق و تأمین ایمنی بسیار ضعیف خواهد بود.شکرچیزاده گفت: درجلسات اخیر شورای تدوین مقررات، براین نکته تأکید کردیم که واقعا مبحث 22 مقررات ملی و کنترل ساختمان باید این ظرفیت را ایجاد کند که ایمنی ساختمانها در آن دیده شود و مورد تأکید قرار بگیرد، زیرا که حوادثی همچون حادثه پلاسکو همچنان محتمل است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: اگر به سابقه تهران نگاه شود، در 100سال گذشته جمعیت کشور 8 برابر شده، درحالی که جمعیت شهرتهران، 50برابر شده و بارگذاری عظیمی درتهران اتفاق افتاده است.
برای نخستینبار درکشور نشست بررسی علمی و فنی برای یک حادثه برگزار شد
او همچنین با اشاره به دستور رئیسجمهوری برای تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو در راستای تحقق معاهده شهروندی، به بررسی کاملا علمی حادثه براساس دستور رئیس دولت یازدهم تأکید کرد و گفت: گزارشی که به رئیسجمهوری ارایه شد، نشان داد که نوع نگاه، یک نگاه کاملا علمی و نگاه به کاهش خطرپذیری برای افزایش ایمنی شهروندان است و مرکز به لحاظ موقعیت علمی که دارد، این مهم را در دستور کار قرار داد تا تعمیق بیشتری را برای یافتههای این کمیته ویژه پیشبینی کند.
شکرچیزاده یادآور شد: علاوه بر بحث سازه و آتش، مباحث حقوقی، مدیریت بحران، بیمه و مباحث اجتماعی از دیگر مباحث نشست آتی درمورد حادثه ساختمان پلاسکو است تا مجموعه نشستهای فوق، تعمیق بیشتری را درجامعه تخصصی و علمی ایجاد کند. او گفت: نشست بررسی علمی و فنی حادثه ساختمان پلاسکو برای نخستینبار است که برای یک حادثه ملی درکشور اتفاق میافتد و امیدواریم این روند به صورت رویهای متداول شود تا برای تمامی حوادث تاثیرگذاری که درکشور رخ میدهد، گزارش ملی تهیه شود و نکات عبرتآموز آن نیز در آموزشهای مناسب به نسلهای بعدی منتقل و راهکارهای پیشگیرانه برای تکرار آنها اتخاذ شود.