شماره ۱۱۰۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
خبر

سنگ‌نوشته‌های باارزش گورستان صدر به جای سیمان در جدول خیابان
دوات| چند تکه از سنگ‌نوشته یک گور از گورستان «صدر» قزوین که در ‌سال ۸۹ از سوی شهرداری این شهر تخریب شده و مدتی واکنش فعالان میراث فرهنگی را در پی داشت، حالا در جدول یکی از خیابان‌های این شهر دیده
 شده است.
سنگ‌های کنده‌کاری شده و کتیبه‌های باارزش این قبرستان تخریب‌شده، نه‌تنها حفاظت نشده، بلکه تکه‌هایی از آن در جدول خیابان به کار رفته است.  آن‌طور که فعالان میراث فرهنگی در این استان می‌گویند، شهرداری پس از تخریب کهن‌ترین گورستان قزوین، آرامگاه‌های این گورستان را به قیمت‌های چند‌میلیون تومانی به فروش رسانده و به عقیده این فعالان، در جریان این تخریب‌ها، بخشی از فرهنگ و تاریخ این شهر را نیز تخریب کرده است.
محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین درباره این ماجرا می‌گوید: «من در آن زمان یعنی‌ سال ۸۹ که این گورستان تخریب شد، پستی در سازمان میراث فرهنگی نداشتم، با این حال همان موقع به شهرداری مراجعه کردم و درخواست دادم این گورستان که بخشی از تاریخ شهر است و عالمان مهم قزوین را در خود جای داده، تخریب نشود.»
او ادامه می‌دهد: «به هیچ وجه به درخواست‌ها توجهی نشد و گورستان کهن را تخریب و تبدیل به آرامگاه‌هایی نوساز کردند که درآمد بیشتری از فروش آن کسب کنند. شهرداری مشابه همین کار را در محوطه امامزاده حسین (ع)در جنوب قزوین نیز انجام داد. در گورستان صدر نیز قبوری مهم مانند قبر عالمی به نام آقا رضی که از عالمان و مبارزان مهم قزوین بود، تخریب شد.»
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در رابطه با این‌که در آن سال‌ها چه کسی مدیریت میراث فرهنگی را برعهده داشت، می‌گوید: «آقای بیرانوند، رئیس وقت میراث فرهنگی در آن دوره بود که برای موضوعاتی مشابه با او صحبت کردم، ولی نتیجه‌ای نگرفتم.  مثلا درباره یکی از حمام‌های تاریخی بسیار مهم قزوین که برای ساخت یک پل کاملا با بتن پر و تخریب شد، با بیرانوند صحبت کردم و او پاسخم را با این جمله داد که «من را درگیر این موضوعات نکنید. »
حضرتی شکاف بین سیاست‌ها و اقدامات شهرداری و میراث این استان را مشکلی مهم می‌داند:   «دیدگاه ما دیدگاه حفاظت و پایداری از آثار است و دیدگاه شهرداری دیدگاه سود‌آوری و درآمدزایی بیشتر. »
رئیس میراث فرهنگی استان قزوین می‌گوید:   شهرداری در مورد بافت تاریخی شهر چنین دیدگاهی دارد و تغییر کاربری‌هایی که در مورد آثار مختلف تاریخی داده، نشان از این دارد که تنها به‌دنبال توسعه بادکنکی این استان است.
حضرتی درباره سنگ‌هایی که روی آن خوشنویسی کنده‌کاری شده می‌گوید: احمد ابوطالبیان که از هنرمندان معروف قزوین است این موضوع را کشف کرده و به اطلاع من رسانده است.  من با دیدن این تصاویر که نشان می‌دهد در پشت جدول کنار خیابان از سنگ‌های قبر استفاده شده، بسیار تاسف خوردم.
او همچنین می‌گوید: «تصور می‌کردم پس از تغییر دادن آن گورستان، حداقل سنگ‌ها در جایی نگهداری و حفاظت می‌شود ولی متاسفانه با تیزهوشی این هنرمند مشخص شد این سنگ‌ها در بخشی که نیاز به سنگ معمولی بوده استفاده شده و هیچ مراقبتی تاکنون از آنها نشده است.»
پس از گذشت بیش از پنج‌سال از این ماجرا، حالا مشخص شده تمام قصور شهرداری در مورد این گورستان به تخریب و نوسازی آرامگاه‌ها ختم نشده و سنگ‌نوشته‌های با ارزش و تاریخی، به نوعی دور ریخته شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:  فرزند‌خواندگی 34‌درصد افزایش یافت
ایرنا| معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش فرزند‌خواندگی خبر داد و گفت: «در ‌سال 95، فرزندخواندگی در استان تهران 34‌درصد افزایش داشته است.» احمد میدری در توضیح بیشتر گفت: «این افزایش به دلیل سهولتی که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اعمال کرده، صورت گرفت.» او با بیان این‌که قوانین سخت برای فرزندخواندگی کاهش یافته، افزود: «بر اساس قوانین جدید زنان مجرد هم می‌توانند کودکی را به فرزندی بپذیرند.»
به گفته او در تاریخ 14تیر ‌سال 1394 آیین‌نامه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست تصویب شد که این آیین‌نامه درواقع نحوه فرزند‌خواندگی و حضانت را در ایران تعیین می‌کند و باید گفت این آیین‌نامه چند تغییر مهم نسبت به قانون مصوب‌ سال 1353 دارد. او اعلام کرده بود که پیش از تصویب این قانون تنها خانواده‌هایی می‌توانستند فرزند‌خوانده داشته باشند که فرزندی نداشتند اما اکنون با قانون جدید خانواده‌های دارای فرزند هم که تمایل به فرزند‌خواندگی دارند، می‌توانند برای این کار اقدام کنند. به گفته معاون رفاه اجتماعی دختران و زنانی که ازدواج نکردند یا تنها زندگی می‌کنند هم می‌توانند در صورت تمایل برای پذیرش فرزند اقدام کنند؛ این دو محدودیت فرزند خواندگی در قانون جدید برطرف شده است.


تعداد بازدید :  202