شماره ۱۱۰۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

تیراندازی مرگبار در شانزه‌‌لیزه پاریس
یک کشته و 2 تن زخمی شده‌اند
درپی حمله یک مرد مسلح در پاریس، یک افسر پلیس کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. درحالی‌ که فرانسه خود را برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند. چند روز پیش از انتخابات، پاریس مجددا بدل به صحنه خشونت شد. حمله‌ای که به باور فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری این کشور یک اقدام «تروریستی» بوده است.
حوالی ساعت ۲۱ پنجشنبه یک مهاجم مسلح درخیابان شانزه لیزه پاریس خودروی پلیس را زیر رگبار گرفت. دراین حمله، یک مأمور پلیس جان باخت و یک مأمور پلیس دیگر نیز مجروح شد. فرد مهاجم نیز هدف قرار گرفت و کشته شد. فرانسوا اولاند‌، رئيس‌‌جمهوری فرانسه حادثه را یک اقدام تروریستی ارزیابی کرده است. واحد ضدتروریسم دادستانی پاریس تحقیقات خود را درباره حادثه آغاز کرده‌ است. براساس اظهارات سخنگوی وزارت کشور فرانسه، «پیر هنری برناده»، خودروی فرد مهاجم نزدیک خودروی پلیس متوقف شده، سپس مهاجم از خودرو پیاده شده و به روی مأموران پلیس آتش گشوده است.مهاجم پس ازحمله بدون خودرو قصد فرار داشته است که هدف گلوله قرار می‌گیرد و کشته می‌شود. رئیس‌جمهوری فرانسه، فرانسوا اولاند با انتشار توییتی با خانواده مأمورپلیسی که درجریان این حمله کشته شده، ابراز همدردی کرده است.
اولاند درباره این حمله گفته که اطلاعات بسیاری گواه آنند که این حمله تروریستی بوده است. همچنین در واکنش به این حمله، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با تسلیت به کشور و مردم فرانسه اظهار کرد: «ما از این بابت بسیار متاسفیم.» خبرگزاری «اعماق» وابسته به گروه داعش، مسئولیت تیراندازی خیابان شانزه‌لیزه را
پذیرفته است.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی در فرانسه
مارین لوپن در انتخابات می‌بازد
 ایسنا|‌ براساس یک نظرسنجی که دیروز (جمعه) منتشر شد، کاندیدای میانه روی فرانسه می‌تواند در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، در رأس قرار بگیرد و رقیبش از حزب راست افراطی در این انتخابات پیروز نمی‌شود. در نظرسنجی موسسه «Elabe» که دیروز در مجله اکسپرس منتشر شد، مشخص شد که در دور دوم انتخابات امانوئل ماکرون میانه رو 65‌درصد آرا را در مقابل 35‌درصد آرای مارین لوپن راست افراطی به دست می‌آورد. این نظرسنجی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه صورت گرفته است. در این نظرسنجی همچنین مشخص شد که ماکرون در دور نخست انتخابات می‌تواند 24‌درصد آرا را به دست بیاورد درحالیکه لوپن تنها 5 / 21‌درصد آرا را کسب می‌کند.
 
اردوغان: ترامپ کارهایی را که اوباما نتوانست، انجام می‌دهد
 ایسنا|  رئیس جمهوری ترکیه گفت، همتای آمریکایی‌اش آنچه را که رئیس جمهوری سابق این کشور نتوانست درباره روحانی در تبعید و مخالف دولت آنکارا انجام دهد، به خوبی انجام می‌دهد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «آی‌نیوز» گفت: «بر این باورم که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا کارهایی را که قرار بود باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا درباره فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت آنکارا انجام دهد، ادامه داده و به انجام می‌رساند. انتظار دارم که دولت واشنگتن تصمیم‌های درستی را برای جلوگیری از فعالیت‌های یک سازمان تروریستی از سوی گولن در پنسیلوانیا اتخاذ کند.»
رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت: «آمریکا متحد استراتژیک ترکیه محسوب می‌شود و این رهبر تروریستی در آمریکا ساکن است، و این نه‌تنها برای من بلکه برای تمام مردم ترکیه ناراحت‌کننده است. دولت آمریکا باید کاری کند و او را برای پاسخگویی به تمامی کارهایی که انجامشان داده، احضار کند.»

وزیر دادگستری ترکیه: دادگاه قانون اساسی نمی‌تواند نتایج رفراندوم را زیر سؤال ببرد
ایسنا|  وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد، دادگاه قانون اساسی ترکیه هیچ‌گونه حقی برای انجام تحقیقات درباره نتایج رفراندوم که در 16 آوریل برگزار شد، ندارد. بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه با اشاره به درخواست حزب مردم جمهوری‌خواه برای ابطال نتایج رفراندوم  اخیر در ترکیه گفت: «براساس قانون اساسی ترکیه این دادگاه عالی هیچ‌گونه حق و اختیاری برای بازنگری در نتایج رفراندوم ندارد.» حزب مردم جمهوری‌خواه که معتقد است در نتایج رفراندوم دستکاری شده است چند روز گذشته اعلام کرد که از تمام راه‌های قانونی برای به چالش کشیدن نتایج رفراندوم استفاده خواهد کرد.بوزداغ دراین‌باره اعلام کرد: «براساس قانون اساسی تصمیمات شورایعالی انتخابات تصمیم نهایی است و هیچ مقامی نمی‌تواند این تصمیمات را زیر سوال ببرد. اگر از دادگاه قانون اساسی چنین درخواستی انجام شده باشد باز هم این دادگاه هیچ چاره‌ای جز رد آن ندارد.» بعد از اعلام نتایج رفراندوم اخیر در ترکیه احزاب اپوزیسیون این کشور اعلام کردند که روند رأی‌گیری با چالش‌هایی همراه بوده است و نتیجه انتخابات را به رسمیت   نمی‌شناسند.


تعداد بازدید :  204