شماره ۱۱۰۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
«ساخت ایران» در کارخانه‌های اروپا
CANDY و ZEROWATT ایتالیا و BOSCH آلمان کارخانه‌هایشان را به ایران منتقل کردند رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی در گفت و گو با «شهروند»: اروپایی‌ها برندهای ورشکسته لوازم خانگی را خریده و احیا می‌کنند

شهروند| برندهای اروپایی و سرشناس لوازم خانگی کارخانه‌هایشان را به ایران می‌آورند. محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی این خبر را به «شهروند» اعلام کرده و می‌گوید كه سه برند سرشناس CANDY و ZEROWATT ایتالیا و BOSCH آلمان با برندهای ایرانی قرارداد همکاری امضا کرده‌اند و به‌زودی کالای مشترک آنها با عنوان ساخت ایران در بازار عرضه می‌شود. این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که سال‌های تحریم بازار لوازم خانگی ایران را به کره‌ای‌ها واگذار کرد. کره‌ای‌هایی که با سوءاستفاده از انزوای ایران برخلاف قواعد تجارت بین‌المللی حاضر نمی‌شدند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و بازار 80‌میلیون نفری ایران را ارزان در اختیار گرفته بودند. با اجرای برجام حالا نه‌تنها شرکت‌های کره‌ای برای حفظ بازار بزرگ ایران ناچار شدند خط تولید و کارخانه‌هایشان را به کشور منتقل کنند بلکه خبرهای تازه حاکی از آن است که به‌زودی محصول مشترک کارخانه‌های ایرانی و کمپانی‌های بزرگ اروپایی روانه بازار کشور می‌شوند.
تسلیم کره‌ای‌ها و ورود اروپایی‌ها
در سال‌های تحریم در حالی کره‌ای‌ها بازار کشور را به قبضه خود درآورده بودند که چشم‌بادامی‌ها حاضر به انتقال تکنولوژی خود به ایران نبودند. در آن سال‌ها قیمت لوازم خانگی روزانه افزایش پیدا می‌کرد و بازار سیاه برندهای اروپایی در ایران بشدت داغ شده بود؛  اما حالا ورق برگشته و نه‌تنها از تعیین روزانه قیمت‌ها خبری نیست، بلکه برندهای مطرح اروپایی و آسیایی خواستار تولیدات مشترک در ایران هستند. محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی که 96 را‌ سال خوبی برای بازار لوازم خانگی پیش‌بینی می‌کند، از ایجاد و بهره‌برداری از کارخانه‌های تولید مشترک لوازم خانگی ایران و اروپا خبر می‌دهد. به گفته او خط تولید مشترکی میان دو تولید‌کننده کندی و زیرووات ایتالیا و بوش آلمان با دو تولید‌کننده ایرانی راه‌اندازی خواهد شد. آنگونه که رئیس اتحادیه لوازم خانگی اعلام کرده انتقال تکنولوژی و نصب تجهیزات در کارخانه‌های ایرانی به پایان رسیده و خط تولید آن به‌زودی راه‌اندازی و محصولات جدید با برند کشورهای خود و درج ساخت ایران ‌سال 96 روانه بازار خواهد شد.
کالاهای جدید، امسال به بازار می‌آیند
CANDY و ZEROWATT که از برندهای معتبر ایتالیایی هستند، در قالب سرمایه‌گذاری مشترک با پاکشوما تولید دو محصول لباسشویی و ظرفشویی را در دستورکار خود قرار داده‌اند. محصولاتی که با برند ایتالیا و درج ساخت داخل از‌ سال 96 روانه بازار خواهند شد. اما BOSCH دیگر محصول معتبر آلمانی است که همکاری مشترک خود را با شرکت بوتان آغاز خواهد کرد. براساس مذاکرات صورت‌گرفته 30‌درصد تولیدات این دو برند برای بازار داخلی و 70‌درصد دیگر صادر خواهد شد؛ اما این هدف‌گذاری در حالی صورت گرفته که رئیس اتحادیه لوازم خانگی از ناکامی محصولات ایرانی در بازارهای خارجی گله می‌کند. او با اشاره به رشد 20‌درصدی تولید در‌ سال 95 گفت: این در حالی است که‌ سال گذشته صادرات لوازم خانگی وجود نداشته است. طحان‌پور با بیان این‌که محصولی که صادرات نداشته باشد در جای خود درجا می‌زند و پیشرفتی نخواهد کرد، گفت: با راه‌اندازی این دو کارخانه ظرف 2‌سال آینده ایران به‌ هاب منطقه برای صادرات برندهای معروف اروپایی تبديل خواهد شد.
کارخانه‌های کره‌ای هم آمدند
اما سامسونگ دیگر برند مطرحی است که بعد از لغو تحریم‌ها تکنولوژی خود را به ایران منتقل کرد. او که در سال‌های تحریم به یکه‌تاز بازارهای ایران بدل شده بود، به دنبال توافق هسته‌ای و حضور برندهای مطرح اروپایی در بازار ایران، سعی کرد که با راه‌اندازی خط تولید مشترک جا پای خود را در بازار ایران محکم کند. رئیس اتحادیه لوازم خانگی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید كه در حال حاضر 50‌درصد محصولات تولید‌شده با این برند ساخت داخل است و همین مسأله وضع اشتغالزایی در این صنعت را بهبود بخشیده است . به گفته او، در حال حاضر سامسونگ کره هیچ کارخانه‌ای در منطقه نداشته و ایران می‌تواند ظرف دو‌ سال آینده به‌هاب تولیدات منطقه تبدیل شود.
قیمت گران نشد
اما در شرایطی که انتظار می‌رفت با انتقال تکنولوژی و راه‌اندازی خط تولید جدید روند قیمت لوازم خانگی روند کاهشی به خود به گیرد، تغییری در قیمت این محصولات ایجاد نشده است. انتظاری که متولی صنف لوازم خانگی آن را نابجا دانست و گفت: همین که قیمت محصولات افزایش پیدا نمی‌کند، خود معنای مثبتی دارد. در چند‌ سال گذشته میزان افزایش قیمت لوازم خانگی حتی در برخی از موارد کمتر از نرخ تورم بوده است.
بازار لوازم خانگی
راکد نیست
اما در حالی برخی از فعالان بازار از تداوم رکود در بازار لوازم خانگی سخن می‌گویند که متولی این صنف این ادعا را رد کرده و می‌گوید: چگونه می‌شود رکود باشد، اما تولید کارخانه‌های لوازم خانگی افزایش یافته و انبارهایشان هم از کالا خالی باشد؟ گفته‌هایی که نگاهی به آمارها نشان می‌دهد چندان بیراه هم نیست. گزارش‌های وزارت صنعت نشان می‌دهد که میزان تولید انواع لوازم خانگی ازجمله یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، کولر آبی و انواع تلویزیون تخت در ‌سال گذشته با رشد مناسبی همراه بوده است. طی 11 ماهه نخست ‌سال 95، ۸۱۸‌هزار و ۹۰۰ دستگاه یخچال و فریزر تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه‌ سال قبل 21.7‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. تولیدات لباسشویی هم با 61.5‌درصد رشد به ۷۴۳‌هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده است. البته بهبودهای حاصل شده به همین جا ختم نشد و کولر آبی و تلویزیون به ترتیب افزایش 5.4‌درصدی و 9.9‌درصدی را تجربه کردند.
خارجی‌ها
برندهای ورشکسته ایران را می‌خرند
ورشکستگی و تعطیلی نوستالژی‌های ایرانی در حالی این روزها به ابزاری برای انتقاد از عملکرد دولت یازدهم تبدیل شده که بسیاری از واحدهای تولیدی که در سال‌های گذشته حال و روز خوشی نداشته‌اند در مدار تولید قرار گرفته‌اند. ارج نخستین کارخانه‌ای بود که خبر ورشکستگی و تعطیلی آن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و رسانه‌های مخالف دولت آن را حاصل بی‌تدبیری دولت یازدهم عنوان می‌کردند. کارخانه‌ای که طحان‌پور ریشه تعطیلی آنها را در عملکرد دولت نهم و دهم دانسته و می‌گوید که این دو اتفاق‌های خوبی را در پیش رو دارند . او می‌گوید: در حال حاضر برترین برند لوازم خانگی ترکیه و یکی از بهترین‌های آلمان خواستار خرید این برند و انتقال تکنولوژی خود به ایران هستند. مذاکرات در این خصوص صورت گرفته و امیدواریم طی ماه‌های آینده شاهد از سرگیری فعالیت این کارخانه‌ها باشیم. اما آزمایش، دیگر برند ایرانی بود که تعطیلی آن در ‌سال گذشته بشدت خبرساز شد. برندی که برای احیای آن 5‌ سال زمان خریده شده است. آنگونه که رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفته تعدادی از تولید‌کنندگان مطرح به مدت 5‌سال برند آزمایش را اجاره کرده و قرار است در این مدت تولیداتشان را با برند آزمایش به بازار عرضه کنند. او البته این را هم گفت که کیفیت محصولاتی که قرار است با این برند تولید و در بازار عرضه شود نه‌تنها همانند گذشته است، بلکه به مراتب بهتر هم شده است.


تعداد بازدید :  539