شماره ۱۱۰۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
سلامت عمومي و استفاده مفرط دانشجويان از تلفن

بين ابعاد سلامت عمومي دانشجويان و ميزان استفاده از تلفن‌همراه رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. ناوارو و روزلي و همكاران درخصوص تاثير امواج تلفن‌همراه و آنتن‌هاي گيرنده و فرستنده و قرارگيري در پژوهش‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه علايمي مانند سردرد، اضطراب، افسردگي و خستگي در ساكنان اطراف آنتن‌ها گزارش شده است. راسكاوس بيان مي‌كند كه افراد مورد زورگيري واقع‌شده با تلفن نشانه‌هاي افسردگي بيشتري دارند. به گفته‌ هاردي ميدارد، كاربران تلفن‌همراه و اينترنت از تنهايي هيجاني رنج مي‌برند و كمتر برونگرا هستند. درخصوص تبيين‌ يافته‌هاي اين فرضيه مي‌توان عنوان كرد كه شايد دانشجويان به دليل مشغله زياد با موبايل و استفاده‌هاي متعدد از اين وسيله، از بسياري از فعاليت‌هاي روزمره خود غفلت مي‌ورزند و اين نيز روابط رودررو و حضوري آنها را كم‌مي‌كند و سبب انزواي آنها مي‌شود، همچنين نتايج نشان داد كه بين اضطراب دانشجويان و ميزان استفاده از تلفن‌همراه رابطه معناداري وجود دارد، يعني با افزايش استفاده از تلفن‌همراه ميزان اضطراب دانشجويان نيز بيشتر مي‌شود.
پژوهشگران بسیاری به افزايش استرس ناشي از امواج تلفن‌همراه و نيز اثر اين امواج روي فعاليت‌هاي مغز اشاره كرده‌اند. اشتغال زياد به تماس‌هاي تلفن‌همراه به‌ويژه ارسال و دريافت پيامك در بين جوانان نگراني‌ها و دلشوره‌هاي زيادي ايجاد مي‌كند، به‌طوري كه برخي از كاربران درخصوص پاسخ‌ها و كيفيت آنها مشغله فكري بسیاری دارند و نتيجه اين فعاليت‌ها موجب اختلال در نظم خواب و پرداختن به تكاليف روزمره مي‌شود. استفاده بيش از اندازه و غيرضروري از تلفن‌همراه براي كاربر تنش و پريشاني ذهني پديد مي‌آورد. اين اختلالات به حدي است كه نوعي بيماري رواني و عصبي براساس آن تعريف شده است و فرد مبتلا در طول روز چندين بار احساس مي‌كند گوشي تلفن‌همراهش زنگ مي‌خورد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد حداقل دوسوم كاربران به اين نوع تيك‌عصبي دچار هستند و بيش از 70‌درصد كاربران مبتلا آن را تجربه‌اي تلخ و حالتي ناخوشايند توصيف مي‌كنند و ارسال بيش از اندازه پيام كوتاه نيز نوعي وسواس و اختلال ذهني به دنبال دارد. برخي از پژوهش‌ها به رابطه روان‌رنجورخويي و استفاده مفرط از تلفن‌همراه تاكيد كرده‌اند. پژوهشگران همچنين درخصوص آثار جسماني استفاده از تلفن‌همراه به پژوهش پرداخته‌اند. در اين راستا ‌هاوكينك و وسترمن گزارش دادند كه استفاده مفرط از تلفن‌همراه باعث بروز علايمي مانند سردرد، احساس گرما در گوش، ضعف حافظه و خستگي مي‌شود. گريز و مدينا، كاربران تلفن در نتيجه اشتغال زياد به پيامك از درد مفاصل رنج مي‌برند. اشتغال زياد به بازي‌هاي كامپيوتري و ارسال پيامك به آسيب چشم‌ها و انگشتان دست منجر مي‌شود. در كل ارتباط معناداري بين مدت مكالمه و تعداد مكالمه در روز با بروز علايم سردرد، احساس گرما در گوش، ضعف حافظه و خستگي وجود دارد. از ديگر پژوهش‌ها مي‌توان به پژوهشي اشاره کرد که نشان می‌دهد استفاده از تلفن‌همراه در كيفيت نطفه در مردان بر مقدار جنبندگي و تحرك بهنجار اسپرم‌ها تاثير منفي دارد. گزارش‌هاي پژوهش حاكي از تاثير مضر بالقوه فركانس‌هاي راديويي EMW روي مغز، قلب و دستگاه اندوكرين، DNA  انسان‌ها و حيوانات است. امواج الكترومغناطيس فعاليت الكتروانسفالوگرام را تغيير مي‌دهند و سبب آشفتگي در خواب و تمركز مي‌شود و خستگي و سردرد به‌وجود مي‌آورد، همچنين زمان واكنش و فشارخون ايستا را افزايش و توليدات ملاتونين را كاهش مي‌دهد كه درنهايت موجب شكستن رشته‌هاي DNA مي‌شوند. ديگر نتايج نشان داد بين كاركرد اجتماعي و استفاده از تلفن‌همراه رابطه وجود دارد كه اين يافته با يافته‌هاي اشنايدر،‌ هاستروف و السورس و آستين مبني‌بر رابطه مثبت و معنادار بين كاركرد اجتماعي دانشجويان و ميزان استفاده از تلفن‌همراه همسو است. استفاده از اين وسيله مشكلاتي را در حوزه ازهم‌گسيختگي اجتماعي به‌وجود آورده است. زماني كه يك تلفن‌همراه در خلال نمايش، تئاتر يا فيلمي در سينما به صدا درمي‌آيد از نظر اجتماعي غيرقابل‌قبول است و چيزي شبيه قدم‌زدن فيزيكي و حرف‌زدن در تئاتر است. استفاده از تلفن‌همراه بر ادراك و گمان افراد در مورد همديگر تاثير دارد، بنابراين نبايد از نظر دور داشت كه تلفن‌همراه ممكن است حضور اجتماعي ناخوانده و سرزده‌اي نيز داشته باشد.
در برخی موارد کابران معتاد به تلفن‌همراه انزواي اجتماعي بيشتري دارند. گاهي‌اوقات برخي پيامك‌ها تاثيرات مخربي بر روابط اجتماعي دارند كه سبب جدايي و انزواي افراد مي‌شوند. تلفن‌همراه روابط حضوري و رودررو را كاهش داده است، به‌طوري كه براي بسياري از احوالپرسي‌ها فقط به ارسال پيامك اكتفا مي‌شود. افراط در کاربرد تلفن‌همراه با استفاده‌هاي اينترنت و مكالمات ممكن است بر وضعيت اقتصادي افراد و خانواده‌ها تاثير منفي داشته باشد و برخي والدين مجبور هستند ماهانه مبالغ زيادي را صرف هزينه‌هاي تلفن‌همراه خود و فرزندان كنند. نتايج حاصل از تجزيه‌وتحليل رگرسيون نشان داد كاركرد اجتماعي و جسماني بيشترين سهم را در تبيين واريانس استفاده از تلفن‌همراه دارند. معتادان به استفاده از تلفن‌همراه از دوستان و خانواده فاصله مي‌گيرند، انزواطلب مي‌شوند، اولويت‌هاي سني و اجتماعي نظير تحصيل و اشتغال را رها مي‌كنند و هنگامي كه تلفن‌همراه در دسترس‌شان نيست به آن فكر مي‌كنند. خاموش‌بودن تلفن‌همراه در افراد معتاد قابل‌تحمل نيست، حتي هنگام خواب يا در مواقع خاصي كه گوشي تلفن‌همراه را خاموش مي‌كنند يا در حالت سكوت قرار مي‌دهند، دچار استرس مي‌شوند. فرد معتاد نمي‌تواند از گوشي تلفن‌همراه خود دور بماند و از هر ترفندي براي استفاده دايمي از آن استفاده مي‌كند. اين نوع اعتياد از علاقه و وابستگي فراتر مي‌رود و به نوعي جنون دردسترس‌بودن تبديل مي‌شود. اعتياد به تلفن‌همراه يا استفاده مفرط از آن يكي از موارد رفتاري مرتبط با ظرفيت اعتيادآوري اينترنت است. در اين حوزه پژوهش‌هاي كمي صورت گرفته است. با اين وجود، شواهد نشان‌دهنده آن است كه استفاده مفرط از تلفن‌همراه مرتبط با الگوهاي رفتاري ديگر ازجمله بيدارماندن در شب و اشتغال به تبادل پيام كوتاه و همچنين وابستگي عاطفي است كه در ذهن كاربران ايجاد مي‌شود، به‌طوري كه اين افراد معتقدند بدون استفاده از تلفن‌همراه قادر به زندگي‌كردن نيستند. اين يافته‌ها حمايت‌كننده تاثير منفي استفاده مفرط از تلفن‌همراه و تاثير منفي آن بر سلامت جسمي و روانشناختي دانشجويان است.
پريسا ياسمين‌ژاد كارشناس‌ارشد، محسن گل‌محمديان كارشناس‌ارشد و ناصر يوسفي پژوهشی درباره‌ رابطه سلامت دانشجویان و استفاده افراطی از تلفن‌همراه انجام داده‌اند.
 بررسي فرضيه‌هاي جانبي نشان‌دهنده آن بود كه بين دانشجويان دختر و پسر و متأهل و مجرد از نظر استفاده از تلفن‌همراه تفاوت معناداري وجود دارد. احتمال مي‌رود كه افراد مجرد به‌دليل نداشتن نقش‌هاي همسري و پدر و مادري زمينه و فرصت بيشتري براي گرايش و اشتغال به تلفن‌همراه دارند. از طرفي به نظر مي‌رسد كه دانشجويان دختر زمينه كمتري براي روابط اجتماعي رودررو و چهره‌به‌چهره دارند. شايد اين وسيله با توجه به قابليت‌هاي آن فرصت بيشتري را براي اظهار خود در آنها به‌وجود آورده و اين اشتغال زياد به تلفن‌همراه نيز با مشكلات روانشناختي بالاتري همراه است.
ارزان‌شدن تهيه سيم‌كارت هم سبب شده بسياري از افراد بيش از يك يا دو سيم‌كارت داشته باشند. در كنار بازار گوشي‌هايي كه هر روزه با قابليت‌هاي گوناگون به بازار مي‌آيند، نبايد از تاثيرات منفي آنها غافل شد. برخي از اين تاثيرات در حوزه فردي و برخي در حوزه اجتماعي است، به‌طوري كه در برخي‌اوقات در حوزه اجتماعي حريم شخصي افراد نقض مي‌شود. در تاييد اين ادعا آموزش‌وپرورش و برخي ادارات استفاده از تلفن‌همراه را در مكان‌هاي خاص خود ممنوع كرده‌اند. لازم است كه مشاوران و روانشناسان به آزمايش رويكردهاي مشاوره‌اي و روش‌هاي خودتنظيمي و مديريت زمان در كاهش استفاده مفرط از تلفن‌همراه بپردازند. اين تحقيق صرفا در مورد دانشجويان دانشگاه‌هاي آزاد یک منطقه  انجام شد و پيشنهاد مي‌شود درخصوص دانش‌آموزان نيز به كار برده شود. در اين پژوهش پيشرفت تحصيلي اين دانشجويان و رابطه آن با استفاده از تلفن‌همراه بررسي نشد. بررسي رابطه ويژگي‌هاي شخصيتي و استفاده از تلفن‌همراه سهم اين متغيرها در تبيين واريانس آن را مشخص مي‌كند. بررسي رابطه ديگر ويژگي‌هاي جمعيتي يا حرفه‌اي نظير سطح تحصيلات و شغل با سطوح استفاده از تلفن‌همراه به روشن‌شدن موضوع تاثيرات روانشناختي استفاده مفرط از تلفن‌همراه كمك مي‌كند. بررسي نوع استفاده از تلفن‌همراه (سرگرمي، اينترنت، مكالمه، پيامك و...) و رابطه آن با سلامت عمومي تاثيرات اين وسيله پركاربرد را بهتر روشن مي‌کند.

 


تعداد بازدید :  265