شماره ۱۰۷۴ | ۱۳۹۵ شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
همسان‌سازی حقوق از ‌سال 96
بازنشسته‌های کم‌درآمد، پردرآمدتر می‌شوند

شهروند| بازنشسته‌های کم‌درآمد از ‌سال نو منتظر خبرهای خوب باشند. غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به ایرنا اعلام کرد: حقوق بیشتر از نیمی از بازنشستگان کشور همسان‌سازی می‌شود و به این ترتیب بازنشسته‌های کم‌درآمد امسال افزایش حقوق بیشتری تجربه می‌کنند. او توضیح داده است؛ بیشتر از 2‌میلیون و200‌هزار بازنشسته درکشور وجود دارد که حقوق یک‌میلیون و600‌هزار نفر از آنها زیر 2‌میلیون تومان است.
تاجگردون تأکید کرده؛ همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها از اولویت‌های جدی و مهم مجلس در‌ سال 96 است و افرادی که تاکنون کمتر از دو‌میلیون تومان دریافتی داشته‌اند، حقوقشان در ‌سال 96 افزایش مناسبی خواهد داشت.  نماینده مردم گچساران گفته است؛ حقوق بازنشستگان دربخش‌های مختلف ناکافی است که با اجرای این مصوبه در ‌سال آینده مشکلات این بخش تا حدودی جبران خواهد شد.  این موضوع درحالی رخ می‌دهد که پیش از این محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفته بود؛ از ‌سال آینده دیگر هیچ بازنشسته‌ای کمتر از یک‌میلیون تومان حقوق نمی‌گیرد و حداقل دریافتی آنها به یک‌میلیون و50‌هزار تومان می‌رسد.
عزت‌الله یوسفیان‌ملا دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای «شهروند» توضیحات بیشتری دارد. او می‌گوید: مقصود از همسان‌سازی حقوق این نیست که حداقل‌بگیرها حقوق‌شان به 2‌میلیون تومان می‌رسد، بلکه بنا شده است که حداکثر مابه‌التفاوت حقوق بازنشسته‌ها و شاغلان به 10‌درصد برسد. او ادامه می‌دهد: پیش از این مابه‌التفاوت بیشتری برای حقوق بازنشسته‌ها و شاغلان درنظر گرفته و رقم 20‌درصد را تعیین کرده بودند که مجلس آن را به 10‌درصد تغییر داد. یوسفیان‌ملا تأکید کرد: این‌بار دیگر برنامه مجلس برای همسان‌سازی و افزایش حقوق بازنشسته‌ها کاملا جدی است و دولت موظف است؛ از ‌سال ابتدای اجرای برنامه ششم توسعه یعنی از‌ سال 96 آن را کلید زده و اجرایی کند. این نماینده مجلس می‌گوید: بازنشسته‌ها به اندازه جوانان فرصت کافی ندارند که دولت‌ها مصوبه‌های مربوط به این افراد را دایم به تعویق بیندازد. بنابراین مجلس در این دو- سه روزی که بررسی لایحه بودجه 96 را آغاز کرده، به دنبال سازوکارهایی است که اجرای این قانون برای دولت الزام بیاورد و در واقع برای عملی‌شدن آن ضمانت اجرایی کافی درنظر بگیرد. البته دولت برای اجرای این مصوبه با چالش بزرگی به نام بحران صندوق‌های بازنشستگی مواجه است که یوسفیان‌ملا می‌گوید: برای تقویت و احیای صندوق‌های بازنشستگی هم مجلس برنامه‌ریزی‌های مفصلی کرده و قرار است حصار قانونی بلندی برای این صندوق‌ها ایجاد کند تا دولت‌ها به راحتی نتوانند به محض نیاز به منابع «بی‌زبان» و «بی‌حساب و کتاب» صندوق‌های بازنشستگی دست‌درازی کنند و هر‌سال بدهی‌های انبوه چند ‌هزار میلیارد تومانی روی دست صندوق‌ها بگذارند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا بعد از آن همه وعده و وعید دریافتی بازنشسته‌ها در‌ سال جدید به نان و نوای کافی می‌رسد یا نه؟


تعداد بازدید :  428