شماره ۱۰۷۴ | ۱۳۹۵ شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
یک دنیا تب و تاب برای مراسم اسکار
«فروشنده» و فرهادی را اسکارگرفته تصور کنید!

شهروند- پولاد امین| در شرایطی که دو روز به برگزاری مراسم اسکار باقی مانده و پیش‌بینی‌ها از صحبت‌ها و سخنان پرتب و تاب برندگان احتمالی اسکارها خبر می‌دهد، سخنگوی کاخ ‌سفید گفت که گفته‌های برندگان دردی را دوا نخواهد کرد و دونالد ترامپ مراسم اسکار را تماشا نخواهد کرد. شان اسپایسر، سخنگوی کاخ‌ سفید به گاردین گفت که ترامپ در زمان پخش مراسم اسکار خودش میزبانی مراسم میهمانی فرماندارها را در واشنگتن برعهده دارد.
اسپنسر ضمن اشاره به این که‌ هالیوود بیشتر با عقاید متمایل به چپش شناخته می‌شود؛ عنوان داشت که فکر می‌کنم رئیس‌جمهوری و بانوی اول آمریکا یکشنبه‌شب تمرکزشان روی مراسم فرماندارها باشد و آن‌جا حضور داشته باشند.
دونالد ترامپ که طی سال‌های اخیر بارها در توییتر خود به مراسم اسکار تاخته و آن را افتضاح خوانده، وجهه چندان خوبی بین ‌هالیوودی‌ها ندارد و بارها و بارها مورد انتقاد بزرگان ‌هالیوود قرار گرفته است.
 بی‌اعتباری ترامپ در‌ هالیوود به‌حدی است که حتی گمان می‌رود مراسم شب قبل نیز که در سال‌های اخیر در شب قبل از برگزاری مراسم اسکار برگزار می‌شود، مملو از طعنه و کنایه‌های مخالفان باشد. میهمانی شب قبل امسال که با حضور لئوناردو دی کاپریو، جرج کلونی، دنزل واشنگتن، اما استون و شماری از چهره‌های مطرح برگزار می‌شود، از این نظر دارای اهمیت فراوانی است و رسانه‌های دموکرات بی‌صبرانه منتظر زیر سوال رفتن سیاست‌های رئیس‌جمهوری عوام‌گرای آمریکا توسط طیف‌ هالیوودی‌های مرجع هستند.
مراسم شب قبل برنامه‌ای خیریه است و کمک‌های جمع‌آوری‌شده را برای حمایت از بنیاد سینما و تلویزیون جمع‌آوری می‌کند که خدمات اجتماعی و حمایت‌های مالی از چهره‌های نیازمند کمک را انجام می‌دهد. در مراسم‌ سال پیش ۵.۲‌میلیون دلار پول جمع‌آوری شد.
همزمان با این بحث‌ها، کارشناسان ‌هالیوود معتقدند که آکادمی اسکار ممکن است در اعلام اسامی برندگان نیز به شدت تحت‌تأثیر سیاست باشد.
 اشاره این گروه مثلا به موردی چون فروشنده در بین کاندیداهای بهترین فیلم خارجی‌زبان برمی‌گردد که برنده شدن این فیلم در این بخش می‌تواند در حکم دهن‌کجی آشکار‌ هالیوود به سیاست‌های مهاجرتی ترامپ باشد که مانع از سفر عوامل اصلی این فیلم به آمریکا و شرکت در مراسم اسکار شده است.‌ هالیوود ریپورتر بر همین پایه در مطلبی که روز گذشته درباره پیش‌بینی برندگان اسکار امسال به چاپ رسانده، شانس اول بخش فیلم‌های خارجی‌زبان را «فروشنده» اصغر فرهادی نامیده و گفته که بعد از اساتیدی چون فلینی، برگمن و کارلوس سائورا، اصغر فرهادی شانس زیادی دارد که بدل به تنها کارگردانی شود که در سال‌های اخیر توانسته در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار موفق به کسب بیش از یک اسکار خارجی شود. «فروشنده» درحالی به‌عنوان شانس اصلی اسکار قلمداد می‌شود که تا همین 20 روز پیش این فیلم فقط دارای یک شانس 20درصدی عنوان شده بود و همگان باور داشتند که کمدی درخشان تونی اردمن ساخته مارن اِده، اسکار بهترین فیلم خارجی را تصاحب خواهد کرد و خبر بازسازی این فیلم در ‌هالیوود با بازی جک نیکلسون شانس این فیلم را دوچندان نیز کرده بود، اما فروشنده با حماقت ترامپ چنان از این فیلم پیشی گرفت که یک منتقد قدیمی لس‌آنجلس تایمز عنوان کرده اگر تهیه‌کننده «فروشنده» حتی اسکارش را نیز به ترامپ تقدیم کند، باز هم نمی‌تواند لطفی را که ترامپ در حقش کرده است، جبران کند!
هالیوود ریپورتر در ادامه پیش‌بینی‌هایش فیلم لالالند را نیز به‌عنوان بهترین فیلم و کارگردان این فیلم یعنی دیمین چزل را نیز به‌عنوان بهترین کارگردان مراسم برگزیده است. در توضیح این پیش‌بینی، تاد مک کارتی، منتقد ارشد ‌هالیوود ریپورتر گفته که لالالند تقریبا در سایر جوایز شامل گلدن گلوب، بفتا، انتخاب منتقدان و جوایز انجمن‌های سینمایی موفق شده و کارگردان این فیلم، دیمین چزل نیز شانس زیادی دارد تا دومین سینماگر پس از وینسنت مینه لی، کارگردان فیلم ژی‌ژی باشد که با فیلمی موزیکال اسکار کارگردانی می‌گیرد.
به اعتقاد منتقد ارشد‌ هالیوود ریپورتر، دنزل واشنگتن، بازیگر فیلم حصارها به احتمال زیاد برنده اسکار بهترین بازیگر مرد خواهد شد و این درحالی است که تا پیش از اعلام جوایز انجمن بازیگران، کیسی افلک برای نقش‌آفرینی درخشان در فیلم منچستر کنار دریا بخت اصلی این شاخه قلمداد می‌شد، اما وقتی دنزل واشنگتن در جوایز انجمن بازیگران آمریکا برنده شد، شانسش رو به فزونی گذاشت. او پیش از امسال ۱۳‌سال متوالی برنده بهترین بازیگر مرد جوایز انجمن بازیگران آمریکا و جوایز اسکار یکسان بوده و این شانس واشنگتن را برای کسب سومین جایزه بیشتر می‌کند.
اما استون، بازیگر لالالند به‌عنوان بهترین بازیگر زن؛ ماهرشالا علی در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد؛ وایولا دیویس به‌عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن؛ زوتوپیا به‌عنوان بهترین انیمیشن؛ منچستر کنار دریا در بخش بهترین فیلمنامه اورژینال؛ مهتاب در زمینه بهترین فیلمنامه اقتباسی؛ لالالند در بخش بهترین فیلمبرداری و تدوین و موسیقی و ترانه و صدابرداری و صداگذاری بیشترین شانس را برای دریافت اسکارهای امسال دارند.
مراسم اسکار امسال دو روز دیگر در شامگاه یکشنبه به وقت لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.


تعداد بازدید :  300