شماره ۱۰۳۷ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
تحویل نخستین هواپیما در تولوز فرانسه
مدیرعامل ایرباس: ترامپ تأثیری به روابطمان با ایرانی‌ها ندارد

شهروند|‌ ایران نخستین هواپیمای ایرباس فهرست خرید خود را دیروز عصر درمراسمی از فرانسوی‌ها تحویل گرفت. این هواپیمای 190 فره قرار است با هدایت خلبان ایران امروز عصر در فرودگاه مهرآباد به زمین بنشیند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بسیاری از مخالفان دولت گفته بودند؛ با روی کارآمدن ترامپ قراردادهای خرید هواپیما به راحتی می‌تواند نقض شود اما فابیس برژیر مدیرعامل شرکت ایرباس دیروز درمراسم تحویل ایرباس خریداری‌شده، به صراحت اعلام کرد؛ ترامپ تأثیری در روابط ما با ایران نخواهد داشت.
ایران نخستین فروند ایرباس خریداری‌شده مدل ای.321(A321) را عصر دیروز با حضور مدیران عامل شرکت هما و ایرباس درشهر تولوز فرانسه تحویل گرفت. این هواپیمای 190نفره قرار است عصر امروز به همراه هیأت ایرانی با هدایت خلبانان ایران‌ایر، فرودگاه تولوز فرانسه را ترک کرده و درفرودگاه مهرآباد به زمین بنشیند.
درمراسم تحویل این هواپیما مدیرعامل ایرباس اعلام کرد: همکاری با ایران به‌طور رسمی آغاز شده است  و ابراز امیدواری کرد؛ «با تحویل این هواپیماها توسعه اقتصادی ایران با سرعت بیشتری دنبال شود».
«فابیس برژیر» گفت: طبق قراردادی که با ایران‌ایر امضا شده است، هواپیماهای بعدی نیز به تدریج به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تحویل می‌شود.
برژیر اعلام کرد: از یکصد فروند هواپیمای خریداری‌شده ایران، ٩٨ فروند سفارش جدید و ٢ فروند بازخرید از یک سفارش لغو شده یک شرکت هواپیمایی دیگر است.
وی افزود: قرارداد ایران‌ایر با ایرباس برای خرید این هواپیماها با مجوز خزانه‌داری آمریکا و قوانین بین‌المللی امضا شده است و درصددیم طبق این قرارداد، هواپیماهای خریداری‌شده را به ایران‌ایر تحویل دهیم و امسال نیز شماری از این هواپیماها به این شرکت تحویل می‌شود.
مدیرعامل شرکت ایرباس درباره تأثیر برنده‌شدن «دونالد ترامپ» در انتخاب ریاست‌جمهوری آمریکا بر سیاست‌های این شرکت گفت: ترامپ تأثیری در روابط ما با ایران ندارد.
به گفته مدیرعامل شرکت ایرباس، قرارداد این شرکت با ایران‌ایر یک‌هفتم کل سفارش‌هایی است که در‌سال ٢٠١٦ میلادی دریافت کرده است.
گفتنی است، شرکت‌های هوایی ایران با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از دی‌ماه پارسال مذاکرات مستقیم را با شرکت‌های سازنده هواپیما آغاز کردند؛ به‌طوری که اواخر پارسال پس از سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به فرانسه، پیش‌قرارداد خرید بیش از یک‌صد فروند هواپیما بین شرکت ایرباس و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درپاریس امضا شد.
اوایل مهرماه بود که اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک- OFAC) مجوز فروش هواپیما به ایران را به ایرباس و بویینگ داد و با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان بویینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید تا این‌که قرارداد 10‌میلیارد دلاری بین ایران‌ایر و شرکت ایرباس برای خرید یک‌صد فروند هواپیما به امضا رسید.
برپایه این قرارداد، ایران‌ایر 46 فروند هواپیمای 321 از ایرباس خریداری کرد که درمجموع بیش از 8300 صندلی را به ظرفیت هما اضافه می‌کند.
همچنین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) 38 فروند ایرباس از نوع 330 تحویل می‌گیرد که 253 صندلی دارد و درمجموع شمار صندلی‌های این سری از هواپیماها برای ایران‌ایر بیش از 11‌هزارو400 صندلی ظرفیت ایجاد می‌کند.
همچنین ایران‌ایر طبق این قرارداد 16 فروند هواپیمای 350 ایرباس را برای پروازهای دوربرد خود متشکل از پنج‌هزارو600 صندلی را در آینده از ایرباس تحویل می‌گیرد تا بتواند در پروازهای بین‌المللی از این هواپیما استفاده کند.
درمجموع شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران با ایرباس برای خرید یک‌صد فروند هواپیما و با شرکت بویینگ برای خرید 80 فروند هواپیما قرارداد امضا کرده و قرار است به ‌زودی قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای 70نفره را با شرکت فرانسوی- ایتالیایی «ای.تی.آر» (ATR) امضا کند.
جایگاه صنعت هوانوردی ایران درمنطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد و افزایش بیش از50‌هزار صندلی جدید ارتقا می‌یابد و فرصت‌های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20‌هزار نفر در داخل فراهم می‌کند.
پیش از این مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود؛ نخستین هواپیمای321 ایرباس پیش از نوروز 1396 و 7 تا 8 فروند دیگر تا دی‌ماه‌ سال آتی تحویل ایران‌ایر می‌شود.
دراین قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع‌های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران‌ایر منظور شده است. خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران 85‌درصد منابع مالی آن را از فایناس خارجی و 15‌درصد آن را از منابع داخلی خود تأمین می‌کند.


تعداد بازدید :  260