شماره ۱۰۰۹ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
دادستان کل کشور:
بابک زنجانی بدهی‌اش را بدهد ممکن است به او تخفیف بدهیم

شهروند| «قرارگاه خاتم‌الانبیاء از نفت طلب داشت. مرا صدا کردند گفتند چطور می‌توانی پول را به این آقایان بدهی. گفتم چقدر است؟ گفتند حدود 15‌میلیون دلار. درحقیقت می‌خواستند پول را به حساب‌هایی که قرارگاه معرفی می‌کند، واریز کنند. قرارگاه سه‌ماه بود می‌خواست پولش را از نیکو بگیرد اما
نمی‌توانست.
درحقیقت شرکت نیکو، نفت را می‌فروخت و طبق دستور بانک مرکزی به حساب‌هایی که باید واریز می‌کرد. قرارگاه بابت پروژه‌هایی که برای وزارت نفت انجام داده بود، طلبکار بود. آقای دانشیار گفت كه چطور می‌شود پول را به اینها برسانی؟ گفتم من سریع‌السیر می‌رسانم. پول‌تان کجاست؟ گفت: فلان جا.» بابک زنجانی به گفته خودش این طور وارد معاملات نفتی شد. معاملاتی که حالا می‌رود تا جانش را هم بر سر آن بگذارد.
بابک زنجانی که زمانی در گفت‌وگو با هفته‌نامه آسمان گفته بود نخستین سرمایه‌اش را از طریق فروش موتور‌ گازی‌اش فراهم کرده حالا به اتهام ادامه همان فعالیت‌های اقتصادی که البته در سال‌های بعدی به جاهای مبهمی هم کشید به اعدام محکوم شده است، اعدامی که به گفته دادستان کل کشور حتی با پرداخت بدهی هم لغو نمی‌شود.
زنجانی هنگامی که درباره رانت نفتی و ارتباط با اشخاصی درون دولت سابق از او سوال شد، گفت: اصلا قرار نبود بنده پول نفت بگیرم یا نفت بفروشم. چنین اتفاقی هم در سیستم من نیفتاده است. آقای احمدی‌نژاد یا هر کس دیگری اگر لطفی به من کرده بودند، وقتی که نام مرا در مجلس آوردند، من نمی‌رفتم در تلویزیون بگویم اشتباه می‌گویند که آقای فاضل لاریجانی از من پول می‌خواسته است.
با تأیید حکم اعدام بابک زنجانی، متهم پرونده نفتی، توسط دیوانعالی کشور اظهارنظرها درباره این حکم و امکان تجدیدنظر در آن آغاز شد؛ هم از آن جهت که بابک زنجانی به گفته وزارت نفت هنوز مبلغ کلانی در حدود 2‌میلیارد و 6‌میلیون یورو به این وزارتخانه بدهکار است و هم از این رو که تأثیر اعدام متهمان مربوط به فساد در کاهش مفاسد اقتصادی اکنون با پرسش‌های فراوانی مواجه شده است. روز گذشته مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری در گفت‌وگو با سایت خانه ملت ضمن دفاع از حکم اعدام زنجانی و تأیید آن توسط دیوانعالی کشور گفته است: حکمی که دیوانعالی داده، حکم دقیقی است و سخنگوی قوه قضائیه توضیح خواهد داد؛ امیدواریم حکم دقیق پیگیری شود و اموال کشور از دست نرود. وزیر دادگستری با این حال تأکید کرده است که با حکم اعدام پرونده فساد نفتی بسته نخواهد شد. از سوی دیگر حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در برنامه زنده تلویزیونی «تیتر امشب» ضمن دفاع از حکم بابک زنجانی درباره مباحث صورت‌گرفته درباره این‌که اگر او بدهی‌اش را بپردازد، ممکن است مشمول تخفیف در مجازات شود، گفته است: حکم قطعی شده ولی به نظر ما مهم‌تر از جرم این است که اموال بیت‌المال برگردد و این‌که اگر بدهی‌اش را بدهد، حکم لغو می‌شود این‌طور نیست و اگر اموال که بیش از 10‌هزار‌ میلیارد تومان است، برگردد، ممکن است به او تخفیف دهیم ولی این‌طور نیست که حکم لغو شود.
دادستان کل کشور می‌گوید: او اموال را خارج از کشور برده و وکیلش مراجعه کرد و گفت ما می‌توانیم بدهی را بدهیم ولی تا این لحظه اموال را برنگردانده و بخش عمده اموالش را خارج از کشور برده است. قرار شد دادسرای تهران اقداماتی کند و گام‌هایی بردارد که اموال بیت‌المال
برگردد.


تعداد بازدید :  326