شماره ۱۰۰۹ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
وزیر علوم به‌علت انتشار نشریات و برگزاری اردوهای دانشجویی بازخواست شد
تلاش ناکام برای تغییر معاونان وزارت علوم
فرهادی: متاسفم که برخی میان مرداب سکوت و جمود با گرداب هرزه‌گویی و کفرگویی طریق سومی نمی‌شناسند

شهروند| یک روز بعد از روز دانشجو و در حالی ‌که سخنرانی‌ها و مراسم مختلفی که این روزها در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد، به صدر اخبار سیاسی رسانه‌های مکتوب و برخط تبدیل شد، وزیر علوم برای پاسخگویی به سوال دو نماینده اصولگرای مجلس با محوریت آنچه از سوی سوال‌کنندگان «اجرای برنامه‌های خلاف‌ شرع نظیر برگزاری اردوهای مختلط، برگزاری جشن‌های خلاف موازین اسلامی و همچنین چاپ نشریات موهن و متضاد با باورهای انقلابی در دانشگاه‌ها» عنوان شد، به صحن علنی آمد و جالب آن‌که به‌رغم این مسائل عموماً فرهنگی، بیشتر به‌ دلايل موضوعات سیاسی و همچنین فضای سیاسی حاکم بر دانشگاه‌ها بازخواست شد.
با این حال از آ‌نجا که نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد که ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس را برعهده دارد و همچنین محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان که در حضور نمایندگانی برآمده از دانشگاه همچون محمدرضا عارف بر کرسی ریاست کمیسیون آموزش‌و‌تحقیقات تکیه زده، دو نماینده سوال‌کننده بودند، انگیزه‌های جناحی پشت پرده آنچنان پنهان نماند و پژمانفر که به‌عنوان نماینده اصلی مسئولیت تشریح سوال در صحن را برعهده گرفته بود، در جای‌جای سخنانش که به‌سختی از روی کاغذ قرائت می‌کرد، از حضور مدیران، روسای دانشگاه، تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی اصلاح‌طلب در دانشگاه‌ها گلایه می‌کرد و از همان ابتدای کار با انتقاداتی که ضمن تقدیر از عملکرد وزیر، از معاونان فرهادی پیش کشید، انگیزه اصلی‌اش از کشاندن وزیر به صحن را لو داد و این در حالی بود که بحث در مورد تغییر معاونان وزارت علوم، دقیقاً تا واپسین لحظه و هنگامی که رئیس جلسه با اعلام این‌که توضیحات فرهادی برای این دو نماینده قانع‌‌کننده بود، از عدم پذیرش مطالبه تغییر معاونان ازسوی وزیر سخن گفت، ادامه یافت.
پژمانفر در یکی از نخستین جملات خود در تشریح سوال از وزیر علوم گفت: به این نکته واقفیم که بسیاری از مدیران و معاونان بر شما تحمیل شده؛ اما فرهادی با منتخبان وزیر سابق علوم به فعالیت‌ها ادامه داده و از این جهت نسبت به او گلایه‌مند هستیم. پژمانفر با بیان این‌که نشریه دانشجویی «باران» با هدف ترویج اندیشه‌های «بنیاد باران» در چند دانشگاه مجوز گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: این بنیاد همزمان با روز جهانی لغو اعدام، احکام قصاص را زیر سوال برده است؛ در مهم‌ترین برنامه معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها این می‌شود که دستور دادستانی برای ممنوعیت انتشار تصاویر سران فتنه در دانشگاه‌ها را دخالت دانشگاه‌ها دانسته و مانع اجرای این حکم می‌شوند و از افرادی که با عدم تمکین به رأی مردم کشور را به لبه پرتگاه رسانده‌اند، حمایت کنند. او گفت: ۳۰۸ نشریه با رویکرد اصلاح‌طلبی، ۲۶نشریه دگراندیش، ۱۱نشریه با واگرایی و ۱۵نشریه دانشجویی با واگرایی و ۱۵نشریه با رویکرد ترویجی هویت ایران‌باستانی از روی مرزهای گفتمان کشور عبورکرده و درواقع چالش‌های بسیاری در نشریات خود ایجاد کرده‌اند، با اینها چه برخوردی شده است؟ پژمانفر اعلام کرد: امروز بسیج برای برگزاری مراسم خود در مضیقه و با محدودیت روبه‌رو است؛ نباید اجازه سوءاستفاده از ابزار قانونی در دانشگاه‌ها را داد تا رایج شود.
با این حال محمد فرهادی که ازقضا در ماه‌های اخیر نه‌تنها از سوی اصولگرایان به دلايلی همچون آنچه روز گذشته از سوی پژمانفر در صحن مطرح شد، مورد انتقاد قرار می‌گیرد، بلکه از سوی بسیاری از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و البته تشکل‌ها و فعالان دانشجویی نیز به دلایلی همچون بازگشت فضای امنیتی و بسته به دانشگاه‌ها، عدم صدور مجوز نشریات دانشگاهی و جلوگیری از برگزاری برخی مراسم سخنرانی با انتقاداتی روبه‌رو شده است، این بار فراتر از انتظارها ظاهر شد و بدون عقب‌نشینی از عملکرد خود و معاونانش در وزارت علوم دفاع کرد.
وزیر علوم در بخشی از نطق خود در صحن گفت: عمیقاً متاسفم که برخی میان مرداب سکوت و جمود با گرداب هرزه‌گویی و کفرگویی طریق سومی نمی‌شناسند و گمان می‌کنم برای پرهیز از این دو باید به دام دیگری افتاد. حال آن‌که انقلاب اسلامی آمد تا فرهنگ خفقان و سرجنبانیدن جمود و هم فرهنگ آزادی بی‌مهار و خودخواهانه غربی را نقد و اصلاح کند و فضایی بسازد که در آن آزادی بیان مقید به منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران و نه به هیچ دیگر تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی شود.
او ملاک عملکرد وزارت علوم در صدور مجوز برای اردوهای دانشجویی را دستورالعمل شورایعالی انقلاب فرهنگی دانست و یادآور شد: در ماده ۱۱ این دستورالعمل که در ‌سال ۸۶ به امضای وزیر علوم وقت رسیده است، برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی ممنوع شده، اما در تبصره ۲ ماده ۲ همین دستورالعمل به صراحت سفرهای آموزشی‌وپژوهشی مربوط به واحدهای درسی برخی از رشته‌های دانشگاهی مثل معماری، باستان‌شناسی و... که با حضور استاد و مجوز گروه آموزشی دانشکده برگزار می‌شود، از شمول این دستورالعمل خارج است.
اواعلام کرد: دانشگاه‌ها نقشی در مدیریت انجمن‌های دانش‌آموختگان ندارند. فرهادی خاطرنشان کرد: اگر اردویی خارج از دانشگاه برگزار می‌شود و برخی دانشجویان این اردوها را از طریق آژانس‌های مسافرتی خارج از محیط دانشگاه برگزار می‌کنند، ربطی به دانشگاه ندارد. او گفت: ما حتی تبلیغات و آگهی‌های آژانس‌های مسافرتی در داخل دانشگاه را ممنوع کرده‌ایم؛ بنابراین آنچه درباره اردوها اشاره کردید در دانشگاه‌ها مصداق ندارد.
با این همه، هنگامی که توضیحات فرهادی به پایان رسید، پژمانفر اعلام کرد كه در صورتی که وزیر علوم به دغدغه‌های فرهنگی نمایندگان توجه داشته باشد و در رفع نقایص بکوشد، نیازی به رأی‌گیری نیست و علی مطهری که ریاست نشست علنی دیروز را برعهده داشت، از اشاره فرهادی مبنی بر موافقت با این مسأله سخن گفت اما در لحظه پایانی، هنگامی که پژمانفر بر لزوم تغییر معاونان وزارت علوم برای به رأی نگذاشتن سوال خود در صحن تأکید کرد، مطهری پس از بیان این‌که نیازی به رأی‌گیری در صحن نیست، گفت: البته آقای فرهادی نسبت به تغییر معاونان قولی نداده و با این مسأله موافقت نکردند.
به هر تفسیر با وجود این‌که سوال از وزیر علوم از سوی پژمانفر و زاهدی از مدتی پیش در کمیسیون آموزش مطرح بوده، به نظر می‌رسد طرح این سوال، یک روز بعد از روز دانشجو که از قضا با توجه به سخنرانی برخی نمایندگان اصلاح‌طلب جدیدالورود به مجلس و برگزاری مراسم مختلفی که از سوی تشکل‌های دانشجویی در سراسر کشور و با شور و حالی به‌مراتب افزون از سال‌های پیش انجام شد، پرجنجالی‌تر شدن سوال دیروز دو نماینده اصولگرا و اصرارشان برای طرح سوال در صحن و همچنین پیش‌کشیدن مسائل سیاسی که در مواردی با اشاره مستقیم به فعالیت‌های تشکل‌ها و نشریات اصلاح‌طلبان در دانشگاه‌ها و طرح انتقاداتی شدید از آن همراه بود، بی‌تاثیر نبوده است.
این در حالی بود که پیش از طرح این سوال محسن کوهکن، دیگر نماینده اصولگرای مجلس نیز در تذکری با اشاره به برگزاری همین مراسم در چند روز اخیر، با اشاره به یکی از سخنرانی‌های محمود صادقی، طرح برخی انتقادها از سوی این نماینده اصلاح‌طلب را با سوگندی که نمایندگان در آغاز بکار مجلس یاد می‌کنند، مغایر دانست و این در حالی بود که نایب‌رئیس مجلس که خودش نیز یکی از پای‌ ثابت‌های چنین سخنرانی‌ها و مراسمی بود، این تذکر را ناوارد دانست. مطهری در پاسخ به کوهکن گفت: این‌که بگوییم اگر کسی انتقادی مطرح کرد و دوره ما را با دوران گذشته مقایسه کرد، مرتکب ساختارشکنی شده، کرسی‌های آزاداندیشی معنا ندارد بنابراین به نظرم این مسأله هیچ منافاتی با سوگندی که نمایندگان یاد کرده‌اند، ندارد.


تعداد بازدید :  350