شماره ۱۰۰۹ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
بازگشت غول انگلیسی
شرکت ملی نفت ایران و شل تفاهمنامه همکاری امضا کردند سفیرانگلیس: به تهران آمدم که بگویم انگلیس قاطعانه از برجام حمایت می‌کند

شهروند|  بعد از امضای تفاهمنامه همکاری بین شرکت پتروشیمی و شرکت رویال داچ شل، این غول نفتی هلندی-انگلیسی دومین تفاهمنامه خود را دیروز به امضا رساند تا ضمن افزایش سهم برداشت ایران از سه میدان نفتی و گازی یادآوران، آزادگان و کیش، جا پای خود در ایران را محکم کند. در حالی‌که با مشخص‌شدن نتیجه انتخابات در آمریکا برخی رسانه‌های غربی از احتمال عقب‌نشینی شرکت‌های اروپایی برای توسعه همکاری‌های ایران خبر داده بودند، اقدام اخیر غول نفتی انگلیسی برای امضاي قرارداد با ایران شرایط جدیدی را در افق همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی ترسیم کرده و به گفته علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نشان داد که این تحریم‌ها نتیجه‌ای ندارد. این در حالی است که سفير انگلستان نیز از حمایت مقتدرانه دولت انگلستان از اجرای برجام و گسترش روابط تجاري خبر می‌دهد.
او می‌گوید: من در اين مراسم حضور يافتم تا تأكيد كنم كه با قاطعيت از روابط تجاري
تهران- لندن حمايت مي‌كنم و پيامي با مضمون حمايت از تجارت با تهران را به هلند نيز بفرستم. البته توافقات نفتی ایران به همین جا ختم نمی‌شود وآن گونه که غلامرضا منوچهری، معاون شرکت نفت می‌گوید: به‌زودی ۱۲ تفاهمنامه و موافقتنامه اصولی جدید نفتی با شرکت‌های خارجی در صنعت نفت
 امضا می‌شود.
امضاي تفاهمنامه با شل در حالی رخ می‌دهد که بریتیش پترولیوم، دیگر غول نفتی انگلیس نیز با تسویه بدهی‌های ایران و تغییر مدیر آمریکایی خود تلاش می‌کند به ایران برگردد. پیش از انگلیسی‌ها توتال فرانسه قدم محکم‌تری برداشته و با امضای نخستين موافقتنامه اصولی پس از برجام، جای پای خود را محکم‌تر کرده است. علاوه بر توتال بزرگترین شرکت خدمات حفاری جهان هم که یک شرکت آمریکایی است با ایران قرارداد اولیه امضا کرده است.
بر این اساس تفاهمنامه همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل انگلیس برای توسعه میدان مشترک نفتی یادآوران در حالی روز گذشته به امضا رسید که توسعه فاز اول میدان یادآوران به‌عنوان یکی از میادین مشترک نفتی ایران با عراق توسط شرکت ساینوپک چین انجام شده است و نکته عجیب‌تر آن است که مسئولان شرکت ملی نفت در حالی امروز تفاهمنامه توسعه فاز دوم میدان یادآوران را قرار است با شرکت شل انگلیس امضا کنند که بارها از عملکرد ساینوپک چین در توسعه فاز اول میدان اظهار رضایت کرده بودند. هدف از توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران تولید روزانه حدود ۸۵‌هزار بشکه نفت خام بوده که هم اکنون بالغ بر ۱۱۵‌هزار بشکه نفت و به عبارت دیگر ۳۰‌هزار بشکه بالاتر از ظرفیت تعیین‌شده برای توسعه فاز اول این میدان برداشت می‌شود. قرار است در صورت بهره‌برداری از فاز دوم میدان نفتی یادآوران روزانه حدود ۱۸۰‌هزار بشکه و با تکمیل فاز سوم این میدان مشترک روزانه حدود ۳۰۰‌هزار بشکه نفت خام برداشت شود. بیژن زنگنه، وزیر نفت پیش‌تر تأکید کرده بود که ایران آمادگی دارد توسعه فازهای دوم میادین نفتی آزادگان شمالی و یادآوران را در قالب قراردادهای بیع متقابل به شرکت‌های چینی واگذار کند.
علاوه بر میدان آزادگان جنوبی، دیروز تفاهمنامه همکاری دیگری بین شرکت ملی نفت و شل برای توسعه میدان گازی کیش که بعد از پارس‌جنوبی بزرگترین میدان گازی خلیج‌فارس به شمار می‌رود، امضا شد. فاز نخست طرح توسعه این میدان با هدف تولید روزانه یک‌میلیارد فوت مکعب گاز در روز در حال اجراست. بازگشت غول‌ها به میادین نفت ایران در حالی رقم می‌خورد که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اواخر این هفته دوباره راهی وین می‌شود تا در نشست روز شنبه، 10 دسامبر اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها شرکت کند. آنها در این نشست می‌خواهند درباره میزان سهمیه تولید کشورهای غیراوپکی به توافق برسند.


تعداد بازدید :  225