شماره ۱۰۰۹ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

انتخاب مجدد مرکل به‌عنوان رهبر حزب حاکم
ایسنا| صدراعظم آلمان دیروز یک‌بار دیگر به‌عنوان رهبر حزب حاک مسیحی دموکرات انتخاب شد. درجریان این انتخابات کمتر از‌ هزار تن از اعضای ارشد حزب مسیحی دموکرات حضور داشتند که از این تعداد ۸۹.۵‌درصد به ریاست مرکل بر این حزب رأی مثبت دادند. رأی مثبت اعضای حزب مسیحی دموکرات راه را برای چهارمین دور از صدراعظمی مرکل هموار می‌سازد. نتایج این انتخابات درون‌حزبی درحالی محقق شده که مرکل در انتخابات پیشین که دو‌سال پیش برگزار شده بود، ۹۶.۷‌درصد آرا را به خود اختصاص داد. مرکل برای نخستین‌‌بار در‌سال ۲۰۰۰ توانست سمت ریاست حزب مسیحی دموکرات را به دست آورد.

اتحادیه اروپا از اصلی‌ترین شرطش برای عادی‌سازی روابط با کوبا گذشت
ایسنا|  کشورهای اتحادیه اروپا نقشه راهی را برای عادی‌سازی کامل روابط با کوبای کمونیست با نادیده گرفتن درخواست‌های حقوق بشری خود از ‌هاوانا ترسیم کردند. روز سه‌شنبه وزرای اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل سیاست‌ ۱۹۹۶ علیه کوبا مبنی بر مطالبات حقوق بشری، را لغو کرده و بر توافق عادی‌سازی روابط با این کشور متمرکز شدند. قرار است توافق عادی‌سازی روابط در ۱۲ دسامبر امضا شود.
فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای دراین مورد اعلام کرد: ما در نقطه عطف در روابط اتحادیه اروپا و کوبا قرار گرفته‌ایم و براساس توافق جدید اتحادیه اروپا آماده حمایت از روند اقتصادی و مدرنیزاسیون  کوبا است. در‌ سال ۲۰۰۳ اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه کوبا وضع کرده و همکاری با این کشور را به دلیل سرکوب خبرنگاران و فعالان سیاسی دراین کشور به تعلیق درآورد. تعامل عادی‌سازی روابط میان اتحادیه اروپا و کوبا شامل تجارت، سرمایه‌گذاری، توسعه اقتصادی، همکاری منطقه‌ای، محیط‌زیستی، حقوق بشری، خلع سلاح، مهاجرت، مبارزه با موادمخدر و عملیات ضدتروریسم است. درحالی‌ که سیاست ۱۹۹۶ شامل همکاری کامل کوبا با اتحادیه اروپا براساس انجام اقداماتی در راستای تقویت حقوق بشر و آزادی سیاسی بود.

ییلدیریم: امنیت اتحادیه اروپا بدون ترکیه ممکن نیست
ایسنا| نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد، آنکارا به‌عنوان میانجی‌ میان مخالفان سوری و روسیه عمل می‌کند. بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت: مسکو و آنکارا رویکرد مشترکی درخصوص راه‌حل بحران سوریه دارند و به درک بالای بی‌نظیری از این مسأله رسیده‌اند. بنعالی ییلدیریم همچنین اشاره کرد:   ترکیه قصد ندارد درخواست الحاقش به اتحادیه اروپا را کنار بگذارد. بروکسل باید درک کند که تضمین امنیتش بدون ترکیه غیرممکن است. وی افزود: ما قصد نداشتیم و نداریم تا درخواست‌مان را برای پیوستن به اتحادیه اروپا کنار بگذاریم. اتحادیه اروپا نه به خاطر ما بلکه به خاطر آینده خودش باید به اقداماتی که اتخاذ می‌کند، خوب بیندیشد. آینده و امنیت اتحادیه اروپا بدون ترکیه غیرممکن است.

اپوزیسیون ونزوئلا، مذاکرات صلح با دولت را ترک کرد
ایسنا| اپوزیسیون ونزوئلا مذاکرات صلحی را که تحت نظارت واتیکان و با هدف حل‌وفصل بحران سیاسی این کشور برگزار شده بود، ترک کرد. جیزز توریلبا، رهبر ائتلاف اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کرد: دولت به اندازه کافی برای مذاکراتی که از ماه اکتبر آغاز شده، تلاش نکرده است. اپوزیسیون از دولت خواسته است که تدابیری را برای ایجاد اعتماد اتخاذ کند که از این موارد می‌توان به آزادی زندانیان سیاسی و ارایه مجوز برای برگزاری رفراندوم درباره ریاست‌جمهوری نیکولاس مادورو اشاره کرد. وی ادامه داد:   این ریاکاری است که هیچ اتفاقی درکشور رخ ندهد. دیگر تنها زمانی پشت میز مذاکره دربرابر دولت می‌نشینیم که آنها با مطالبات ما موافقت کنند. فعالان اپوزیسیون می‌گویند، مقامات دولتی پس از آن‌که شورای ملی این کشور طی روزهای گذشته جلساتی پرتنش در انتقاد از مادورو به دلیل رسوایی مرتبط با موادمخدر را از سر گذراند، از این مذاکرات عقب کشیده‌اند. پیش از این، دو تن از اقوام همسر مادورو در آمریکا به قاچاق موادمخدر به منظور کمک به ابقای خانواده‌شان درقدرت، متهم و در آن محکوم شناخته شدند.


تعداد بازدید :  357