شماره ۹۷۲ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
تدبیر استعفا
محمد بطحایی در آموزش و پرورش، سید عباس صالحی در ارشاد و نصرالله سجادی در وزارت ورزش و جوانان حکم سرپرستی گرفتند جنتی در نامه به رئیس‌جمهوری: وزارت ارشاد بیش از سایر دستگاه‌ها مورد هجوم بوده و عموم فعالیت های آن در فضای آلوده به دروغ پراکنی مورد تخریب قرار گرفته است

فرشید غضنفرپور| انتشار خبر پذیرفتن استعفای وزیر آموزش و پرورش توسط رئیس‌جمهوری نقطه پایان اخبار ضد و نقیض در وزارتخانه آموزش و پرورش بود. وزارتخانه‌ای که استیضاح وزیرش دوبار در دو مجلس و تنها یک دولت اعلام وصول شد. یکی را به سلامت از سر گذراند و دیگری را که قرار بود همین چند روز آینده به مصافش برود با استعفایش منتفی کرد.  علی‌اصغر فانی روز سه‌شنبه هنگامی که رسانه‌ها با سونامی اخبار استعفای وزرا مواجه شدند، استعفایش را شدیدا تکذیب کرد و گفت خود را برای روز استیضاح و مواجهه با سوالات نمایندگان مجلس آماده می‌کند. فراکسیون امید که پیش از این با استیضاح فانی مخالفت کرده بود، روز گذشته در نامه‌ای از وزیر خواست پیش از آن‌که در مجلس استیضاح شود از سمتش استعفا کند. نمایندگان عضو فراکسیون امید البته برای خالی نبودن عریضه در قسمتی از نامه از زحمات وزیر برای احقاق حقوق فرهنگیان هم تقدیر کردند. از میان انبوه معاونانی که برای جانشینی‌اش صف کشیده بودند، روز سه‌شنبه تنها محمد فاضل بود که مصاحبه کرد و گفت وزیر استعفا نکرده و اخبار مربوط به استعفا نادرست است. رسانه‌هایی که تیرماه‌ سال گذشته جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش را گزارش کردند و در تلاشی خلاقانه با «فانی و باقی» جمله ساختند، روز سه‌شنبه تیرشان برای تیترهای خلاق به سنگ خورد. فانی همچنان در برابر رفتن مقاومت کرد. در جلسه صبح چهارشنبه هیأت دولت که رئیس‌جمهوری از وزرا خواست به تصمیماتش برای ترمیم کابینه احترام بگذارند، فانی موضوع را به خود گرفت؛ بیرون که آمد به حسن روحانی نامه نوشت که: «بدین‌وسیله آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرتعالی درخصوص ادامه کار خویش اعلام می‌نمایم.»  باز هم سخنی از رفتن بر کاغذ ننوشت. گفت معاونانش به رسانه‌ها بگویند وزیر برای جلسه استیضاح آماده است. تیم رسانه‌ای فانی اعم از یک سایت وزارتخانه و یک خبرگزاری نیمه‌تعطیل چیزی در چنته نداشتند که برای وزیرشان رو کنند. نهایتا خبرگزاری دانش‌آموزی ایران (پانا) در آخرین ساعات کاری‌اش تصویر فانی را روی خروجی‌اش منتشر کرد؛ پیرمرد پشت به تصویر در آستانه دری که تابلوی خروج را بر پیشانی دارد به‌سوی تاریکی می‌رود. بلافاصله سیدمحمد بطحایی به جای وزیر نشست. قائم‌مقام وزیر که گفته می‌شود از نیروهای اصلاح‌طلب درون وزارتخانه بوده است، در چهار سال دوم دولت احمدی‌نژاد چنان‌که می‌گویند خانه‌نشین شد و در زمان وزارت علی‌اصغر فانی به قائم‌مقامی و معاونت توسعه مدیریت وزارتخانه رسید و البته نایب‌رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان؛ جایی که حالا چند هفته‌ای است زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس است. فانی در آخرین تصمیم خود در جایگاه وزارت آموزش و پرورش پیش از ترک وزارتخانه، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان را برکنار و علیرضا ناصری را به جای وی منصوب کرد که البته نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب بود.
معاون فرهنگی به جای وزیر ارشاد
در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی کارها منظم‌تر پیش رفت. جنتی برخلاف فانی سرنوشتش را پذیرفت و خیلی زودتر از اینها استعفایش را روی میز رئیس‌جمهوری گذاشت. در متن استعفایش نوشت که به دوستی 05 ساله با رئیس جمهور افتخار می کند و در این مدت سه سال تلاش کرده هنرمندانی را که سرخورده شده بودند حمایت کند.علی جنتی در نامه اش به روحانی نوشته است: این وزارت از آغاز کار تاکنون بیش از سایر دستگاه های اجرایی مورد هجوم بوده و عموم فعالیت های آن در فضای آلوده به دروغ پراکنی، افترا و اتهامات ناروا مورد تخریب قرار گرفته است. به گفته وزیر سابق ارشاد  همچنانکه اتاق های فکر پنهان برای تخریب کلیه دستاوردهای دولت و ناکارآمد نشان دادن آن عزم خود را جزم کرده اند اینجانب و همکارانم هرگز خود را خالی از اشکال ندانسته و همواره از هر گونه نقد سازنده استفاده کرده ایم ولی متاسفانه برخی از جریانات سیاسی با زیرپا گذاشتن همه تعهدات اخلاقی سعی در وارونه جلوه دادن مسائل و بدبین ساختن عالمان و شخصیت های دینی و متدینین نسبت به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند و انتظار می رود در چندماه آینده اینگونه جوسازی ها تشدید شود. جنتی در عین حال ابراز امیدواری کرده است: دولت خدمتگزار بتواند در فضای آرام و خالی از تنش برنامه های فرهنگی خود را دنبال کند لذا بدینوسیله استعفای خود را تقدیم می دارد.  روز گذشته سیدعباس صالحی امیری، معاون فرهنگی وزارتخانه به جای وزیر نشست.
قدردانی گودرزی از رئیس جمهوری
محمود گودرزی هم رویه‌ای متفاوت از اصغر فانی در پیش گرفت، همان سه‌شنبه استعفایش را تقدیم رئیس‌جمهوری کرد و روز گذشته هم نامه‌ای تشکرآمیز به حسن روحانی نوشت و گفت که   «همواره دعاگوی» رئیس‌جمهوری است. او  نوشته است: بابت اعتمادی که ظرف سه‌سال گذشته به اینجانب مبذول فرمودید، بسیار سپاسگزارم و خشنودم اگر توانسته‌ام باری ولو اندک و حقیر از دوش دولت بزرگوار بردارم. محمود گودرزی در این نامه نوشته است که چندماه پیش هم از رئیس‌جمهوری خواسته تا اجازه دهد در سنگری دیگر ارایه خدمت بدهد.  روز گذشته اخباری مبنی بر جانشینی نصرالله سجادی، معاون ورزش‌های قهرمانی وزیر ورزش منتشر شد. سجادی که سابقه طولانی در مدیریت پست‌های مختلف ورزشی دارد پیش از آن‌که محمود گودرزی به‌عنوان وزیر ورزش منصوب شود، به‌عنوان گزینه دولت برای تصدی وزارت ورزش به مجلس قبل معرفی شده بود اما نتوانست رأی اعتماد کسب کند. روز گذشته همچنین برخی منابع تأیید نشده خبر از استعفای قریب‌الوقوع وزیر صنعت، معدن و تجارت دادند. عملکرد محمدرضا نعمت‌زاده در سه‌ سال گذشته انتقادات زیادی را حتی درون دولت به‌دنبال داشته است.


تعداد بازدید :  317