شماره ۹۷۲ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تخت‌روانچی:  انتخابات آمریکا تأثیری بر برجام ندارد

ایسنا| معاون وزیرخارجه ایران اظهار کرد: از دید ما برجام جزو تعهدات بین‌المللی آمریکاست که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار گرفته است. مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امورخارجه در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا و صحبت‌هایی که یکی از کاندیداهای این انتخابات در ارتباط با رعایت نکردن برجام بیان کرده بود، اظهار کرد: برجام حاصل مذاکرات هفت کشور است و درواقع توافقی نیست که با اظهارنظر یک عضو از هفت عضو تغییری در آن ایجاد شود.
این عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان با تأکید بر این‌که از نظر ما برجام جزو تعهدات بین‌المللی آمریکاست که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته است،‌ افزود: در آمریکا انتخابات ریاست‌جمهوری درپیش است و در کارزارهای انتخاباتی حرف‌هایی زده می‌شود ولی این حرف‌ها تعهد بین‌المللی آمریکا را در ارتباط با برجام کاهش نمی‌دهد و ما به هیچ‌وجه نمی‌توانیم قبول کنیم که در این زمینه نقصی و خللی ایجاد شود. تخت‌روانچی ادامه داد: البته درحال حاضر در ارتباط با اجرای برجام با برخی از بدعهدی‌های آمریکا مواجه هستیم که ما این بدعهدی‌ها را با جدیت مطرح کرده‌ایم و مطرح خواهیم کرد.
این دیپلمات ارشد کشورمان، گفت: خیلی برایمان فرقی نمی‌کند که رئیس‌جمهوری آتی چه کسی باشد و اگر بدعهدی‌ها بخواهد ادامه پیدا کند، ما مانند قبل با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم. تخت‌روانچی درپاسخ به این سوال که با توجه به گسترش تعاملات ایران و اتحادیه اروپا بعد از برجام آیا انتخابات آتی آمریکا می‌تواند تأثیری بر روابط ایران و اتحادیه اروپا داشته باشد، اظهار کرد: این موضوع تأثیری نخواهد داشت، چراکه خود کشورهای اروپایی می‌دانند که چه ظرفیت‌هایی در ایران وجود دارد و تعامل ایران و اتحادیه اروپا به چه میزان برای دوطرف مفید است. معاون وزیر امورخارجه در ادامه گفت‌وگوی رادیویی خود، تأکید کرد: درعین حال که انتخابات آمریکا مورد توجه کشورهای مختلف است ولی این به این معنا نیست که در روابط ما با دیگران ازجمله اتحادیه اروپا تأثیرگذار خواهد بود. ازسوی کشورهای اروپایی جهت گسترش تعامل با ایران علاقه‌مندی وجود دارد و ظرفیت‌های زیادی موجود است که روابط گسترش پیدا کند.

با تشریح حضورش در پارلمان انگلیس
بعیدی‌نژاد: عربستان لجوجانه حاضر نیست نقش ایران در منطقه را به رسمیت بشناسد

سفیرکشورمان در لندن ریشه بسیاری از بدبینی‌ها و اشتباهات پی درپی سیاست خارجی عربستان را در این امر نهفته دانست که آنها حاضر نیستند واقعیت‌های ژئوپلتیک منطقه و نقش تاریخی ایران را به رسمیت بشناسند. حمید بعیدی‌نژاد درکانال تلگرام خود با اشاره به جلسه‌ای که روزگذشته درپارلمان انگلیس درخصوص «روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان» با حضور نمایندگان مجلس و برخی از محققین برگزار شد، نوشت: ما در این جلسه با اشاره به سیاست‌های خصمانه عربستان علیه ایران به‌ویژه درطول سال‌های جاری ازجمله درجریان حج و بروز فاجعه منا، تأکید کردیم که ریشه بسیاری از بدبینی‌ها و اشتباهات پی درپی سیاست خارجی عربستان در این امر نهفته است که آنها لجوجانه حاضر نیستند واقعیت‌های ژئوپلتیک منطقه و نقش تاریخی ایران درمنطقه را به رسمیت بشناسند و برعکس همه کشورهای متحد خود را در برابر دو راهی انتخاب میان کار با سعودی و همکاری با ایران قرار داده‌اند. درصورتی که سعودی‌ها حاضر به پذیرش واقعیت مسلم موجود و پذیرش نقش منطقه‌ای ایران شوند، نه‌تنها تنش‌های موجود بین دوکشور قابل رفع هستند، بلکه ظرفیت‌های سیاسی دوکشور برای همکاری می‌تواند بیش ازپیش به ارتقای صلح و امنیت درمنطقه کمک کند.
برخی از اعضا در این جلسه اظهار کردند، وقت آن رسیده است که در منطقه خلیج‌فارس ترتیبات جدید امنیت منطقه‌ای با حضور تمامی کشورهای منطقه شامل 6 کشور حوزه جنوبی خلیج‌فارس و ایران و عراق تشکیل شود. برای همه جالب بود که ما اعلام کردیم؛ این پیشنهاد را ایران حدود 20‌سال پیش بعد ازجنگ دوم خلیج‌فارس و برای جلوگیری از درگیری جدید درمنطقه پیشنهاد کرده است.


تعداد بازدید :  168