شماره ۹۷۲ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

روسیه تعلیق همکاری با آمریکا در زمینه کاهش ذخایر پلوتونیوم را تصویب کرد
ایسنا|  دومای دولتی روسیه (پارلمان) لایحه توافق کاهش ذخایر پلوتونیوم با آمریکا را پس از درخواست پوتین، معلق کرد. نمایندگان دومای روسیه اجرای همکاری مجدد با آمریکا را منوط به کاهش نیروهای نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، ابطال قانون ماگنیتسکی، رفع تحریم‌های وضع شده علیه این کشور و جبران خسارت توسط آمریکا منوط کردند.پیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ۵ اکتبر امسال با صدور فرمانی توافقنامه کاهش ذخایر پلوتونیوم با خلوص بالا را که قابلیت استفاده تسلیحاتی دارد، با آمریکا به دلیل «اقدام‌های غیردوستانه» این کشور تعلیق کرد.مجلس نمایندگان پارلمان روسیه، قانون تعلیق اعتبار توافقنامه روسیه و آمریکا درباره کاهش ذخایر پلوتونیوم و پروتکل‌های الحاقی را با ۴۴۵ رأی موافق و یک رأی ممتنع به تصویب رساند.
قرارداد کاهش ذخایر پلوتونیوم در‌سال ۲۰۰۰ میلادی امضا شد و اجرای آن براساس توافقنامه‌ای در‌سال ۲۰۱۰ آغاز شد تا دو طرف ۳۴ تن از ذخایر پلوتونیوم خود را با سوزاندن در رآکتورهای اتمی از بین ببرند.با این حال روابط روسیه و آمریکا از زمان الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به روسیه در‌سال ۲۰۱۴ و حضور نظامی این کشور در روسیه به‌شدت متشنج شده است.

سازمان ملل نابودی میراث تاریخی یمن توسط عربستان را محکوم کرد
ایسنا| کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی نقش عربستان در انهدام روشمند اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی را محکوم کرد. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی با عنوان «ویرانی عامدانه میراث فرهنگی» اعلام کرد: در دوره اخیر شاهد ویرانی گسترده اماکن مذهبی و تاریخی در جنگ عربستان در یمن بوده‌ایم. حملات هوایی ائتلاف سعودی در دوره اخیر به نابودی 500 مدرسه، 39 دانشگاه و مرکز آموزشی و بیش از 50 مرکز دینی، تاریخی و فرهنگی منجر شده است. ائتلاف عربستان مشخص نکرده که این اهداف نظامی هستند یا خیر و بدون هیچ توجیهی به نابودی آنها پرداخته است.علی الدبیسی، رئیس کمیته حقوق بشر عربستان در اروپا نیز انهدام آثار اسلامی در اماکن مقدس مکه و مدینه منوره از سوی عربستان را محکوم کرد. وی تأکید کرد: آثار موجود در عربستان حقوق فرهنگی برای تمامی بشریت است. حاکمیت به معنای این نیست که آل‌سعود حقوق فرهنگی و دینی را که متعلق به میلیاردها انسان است، نقض کند.

تفکیک مخالفان «میانه‌رو» سوری از تروریست‌ها، محور مذاکرات ژنو
ایسنا| نماینده روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد، در جریان نشست ژنو مسائل مربوط به جداسازی گروه‌های مخالف «میانه‌رو» از تروریست‌های جبهه النصره در شرق حلب مورد رایزنی قرار می‌گیرد و هدف نهایی این است که این گروه تروریستی از حلب بیرون رانده شود. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، الکسی بوروداوکین، نماینده روسیه در دفتر سازمان ملل سه‌شنبه گفت که کارشناسان نظامی روسیه، آمریکا و برخی از کشورهای منطقه روز چهارشنبه در ژنو جلسه دارند و ممکن است نتایج خوبی در رابطه با جداسازی مخالفان «میانه‌رو» از تروریست‌هایی که در حلب فعالیت دارند، حاصل شود.

بلژیک سفیر روسیه را احضار کرد
ایرنا| مرکز روسی «حمیمیم» که بر آتش‌بس سوریه نظارت دارد، گزارشی را درباره حمله هوایی به یک روستا در حومه حلب دریافت کرده که باعث کشته شدن شش تن شده اما دولت بلژیک دست داشتن در این حمله را رد کرده است.وزارت امورخارجه بلژیک دیروز چهارشنبه پس از آن‌که مسکو اعلام کرد که در حمله هواپیماهای جت جنگنده بلژیک به نزدیک شهر حلب سوریه 6 غیرنظامی کشته شده اند، سفیر روسیه را احضار کرد.روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که اطلاعات راداری ثبت شده نشان می‌دهد در حمله هوایی دو فروند هواپیمای اف 16 بلژیک عضو ائتلاف آمریکایی ضددولت سوریه، 6 شهروند غیرنظامی نزدیک حلب در شمال سوریه، کشته شده‌اند.

اسد: راه حمایت از مردم حلب خلاصی از تروریست‌هاست
ایسنا| رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای تأکید کرد: حمایت از غیرنظامیان درحلب وظیفه ما است و راه این حمایت بیرون راندن تروریست‌ها از این شهر است. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای گفت: حمایت از غیرنظامیان در حلب نیازمند خلاصی از تروریست‌ها است و این براساس قانون اساسی و قوانین بین‌المللی وظیفه ماست.اسد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه مبنی بر این‌که شما قدرت تغییر اوضاع برای کودکان حلب را دارید تأکید کرد: البته این براساس قانون وظیفه ماست و ما باید از مردم حمایت کنیم و از تروریست‌هایی که در حلب هستند خلاص شویم. این راهی است که می‌توانیم به وسیله آن غیرنظامیان را مورد حمایت قرار دهیم. مقامات سوریه و طرفداران دولت اسد، مخالفان مسلح دولت سوریه را با واژه «تروریست» معرفی می‌کنند.


تعداد بازدید :  179