شماره ۹۷۲ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
کانون‌های دانش‌آموزی چرخ محرک فعالیت‌های بشردوستانه

امیر کریمی| هرگاه قرار باشد فرهنگسازی و آموزش درستی در جامعه به اوج خود برسد، نیاز است که از پایه به آن پرداخته شود و این جز در سنین کودکی میسر نمی‌شود و در جامعه امروز نقش دانش‌آموزان در ایجاد فرهنگ خودمراقبتی و دگرمراقبتی و حضور در جامعه به‌عنوان یک فرد بشردوست بسیار پررنگ است. از این‌رو، در سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در چند‌سال اخیر با توجه به این پتانسیل در میان بچه‌ها و دانش‌آموزان اقدام به تهیه و تدوین برنامه‌هایی در این راستا شد که از جمله می‌توان به آموزش طرح دادرس (دانش‌آموزان آماده در روز‌های سخت) در مدارس اشاره کرد که این دانش‌آموزان با فراگیری دانش امداد و نجات و کمک‌های اولیه از سنین پایین در این کار مشارکت می‌کنند و بارها شاهد بودیم که در میان خانواده‌ها و جامعه اعضای این کلاس‌ها اقدامات ویژه‌ای را در نجات جان دیگران انجام داده‌اند. اینها همه دست به دست هم می‌دهند و باعث نزدیک شدن به جامعه‌ای تاب‌آور می‌شود.
در ادامه ساماندهی فعالیت‌های دانش‌آموزان، تشکیل و احیای کانون‌های دانش‌آموزی در دستور کار قرار گرفت و در کنار سایر کانون‌های شش‌گانه سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، کانون‌های دانش‌آموزی هم در مدارس با مدیریت خود دانش‌آموزان تشکیل شد و به فعالیت‌های بشردوستانه و برگزاری کلاس امداد و کمک‌های اولیه پرداختند. جدا از اینها همین اعضای کانون‌های دانش‌آموزی در سایر فعالیت‌هایی که در سازمان هم درحال انجام است به‌عنوان موتوری قوی و محرک در کنار سایر اعضا فعالیت می‌کنند و همین دانش‌آموزان در مراحل بعدی تحصیل و دانشگاه و در جامعه و خانواده‌ها نقش مفید خودمراقبتی و دگرمراقبتی و تحقق اهداف هر خانواده یک امدادگر را به خوبی به انجام می‌رسانند.
این روز‌ها فعالیت‌های دانش‌آموزان در مقاطع مختلف به یک برند اصلی در معاونت پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان تبدیل شده است و خوشبختانه اجرای طرح‌های متناسب با دانش‌آموزان به خوبی جوابگوی سیاست‌های اجرایی بوده و هست.
معاونت امور جوانان جمعیت هلال‌احمر استان کردستان هم از این برنامه‌های دانش‌آموزی جدا نبوده و در ‌سال 94 و 95 با تشکیل کانون‌های دانش‌آموزی در مدارس سطح استان به هدف دستیابی به بهره‌وری کامل از پتانسیل دانش‌آموزان در ایجاد فرهنگ امداد و نجات و کمک‌های اولیه در جامعه کمک بسیاری کرده است و پاییز امسال با آغاز ‌سال تحصیلی جدید اقدام به افتتاح کانون‌هایی در مدارس سطح استان کرد که از شاخص‌ترین آنها افتتاح کانون دانش‌آموزی در مدرسه نمونه دولتی امام شافعی(ع) شهر سنندج است.  این مدرسه یکی از بهترین مدارس سطح استان در زمینه علمی است و قطعا وجود یک کانون دانش‌آموزی برای این دانش‌آموزان نمونه و بااستعداد کمک زیادی به اهداف سازمانی کانون‌ها در جامعه خواهد بود.
بابک قنبری، معاون امور جوانان جمعیت هلال‌احمر به «شهروند» می‌گوید: پرداختن به آموزش در سنین پیش‌دبستانی و  دانش‌آموزی یکی از بهترین طرح‌هایی است که سازمان جوانان در چند‌سال اخیر به آن پرداخته‌اند و ما هم در استان کردستان تا حد امکان سعی کردیم به این بپردازیم و از توان این اعضای پرانرژی و بانشاط بهره لازم را ببریم.

 


تعداد بازدید :  136