شماره ۹۷۲ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
یک گام کوچک برای یک مشکل بزرگ

شهروند|  مطابق آمار و ارقام اعلام‌شده ازسوی منابع مرتبط با حوزه درمان و سلامت (وزارت بهداشت و انجمن حمایت از بیماران کلیوی، کنسرسیوم دیالیز ایران و...) نارسایی‌های کلیوی درحال پیشرفت است. سرعت کمینه این پیشرفت، 5 تا 6درصد است که منابع مختلف، 10، 20 تا 30‌درصد را هم اعلام کرده‌اند. همین وضع نشان می‌دهد نارسایی‌های کلیه درحال تبدیل‌شدن به مشکلی بزرگ در ایران است. البته مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی، این وضع مختص ایران نیست چه آن‌که نارسایی‌های کلیوی دربسیاری ازکشورهای فقیر و درحال توسعه، مشکلی بزرگ برای سیستم سلامت و درمان این کشورها به وجود آورده است.    
متخصصان شیوه‌ای که برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنند، پیشگیری است. سبک زندگی امروز ما ایرانی‌ها، الگوی مصرف مواد غذایی که استفاده از چربی، قند و نمک در آن  جای ویژه‌ای دارد، تمایل به سمت غذاهای آماده (فست‌فود) و دیگر عادات، از عواملی است که به سرعت ابتلا به نارسایی‌های کلیوی افزوده است.
با این حال صرف پیشگیری برای آنهایی که مبتلا نشده‌اند یا در مرحله پایین‌تر نارسایی کلیه قرار دارند، خوب است، اما سوال این است باید با آنهایی که دچار نارسایی مزمن هستند و نیازمند پیوند، دیالیز و روش‌های جایگزین کلیه باید چه کار کرد؟ «شهروند» از همین‌رو به موضوع نارسایی‌های کلیه توجه کرده و به‌طور ویژه به آن خواهد پرداخت.  قرار براین است هم مسئولان و هم مردم به موضوع به‌عنوان یک دغدغه توجه داشته باشند و اگر می‌توانند گامی «کوچک» برای این مشکل «بزرگ» بردارند. گام کوچکی که فی‌الحال توجه به موضوع است و حتی می‌تواند این نظر مشترک را بین شهروندان یا دست‌کم بخشی از آنها، به وجود آورد که می‌شود با یاری آنهایی که دچار این بیماری هستند، شتافت. می‌شود به این نظر مشترک رسید که اگر برای تهیه ملزومات دیالیز قدمی برداریم، نفعش به خود شهروندان می‌رسد، به این دلیل که ازمیان حدود 40‌میلیون نفر مبتلا به فشارخون و دیابت (که هیچ بعید نیست در اندک زمانی به نارسایی کلیوی دچار شوند) تعداد زیادی، از بیماری خود بی‌اطلاعند و شاید یکی از آنها خود ما باشیم.
«شهروند» طرح موضوع را آغاز کرده و درصفحه 10 روزنامه، با دو گزارش از وضع دیالیزی‌ها در ایران و جهان خبر داده و آمارهایی را درباره شیوع نارسایی‌های کلیه آورده است. با «شهروند» همراه باشید تا بتوانیم موضوع را به نتیجه‌ای خاص برسانیم. شیوه‌های ارتباطی با «شهروند» درباره این موضوع به قرار زیر است.
https:// www.instagram.com/Shahrvand-Newspaper
https:// www.telegram.me./Shahrvand_Newspaper

 


تعداد بازدید :  146