شماره ۹۷۲ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
نیمی از دیالیزی‌ها نیازمند کلیه هستند؛ افراد فامیل پیش‌قدم شوند

شهروند| مرکز همودیالیز و پیوند اعضای تبریز با 122تخت و مشارکت خیرین حوزه سلامت در ساخت آن، بزرگترین مرکز دیالیز کشور و خاورمیانه با حضور وزیر بهداشت، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز، دکتر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، دکتر صومی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز و جمعی از مسئولان استانی و محلی به بهره‌برداری رسید.  دکتر سیدحسن ‌هاشمی در آیین بهره‌برداری از بزرگترین مرکز همودیالیز کشور و خاورمیانه در تبریز اظهار داشت: مشکلات زیادی در حوزه دیالیز در کشور وجود دارد اما گشایش‌های زیادی در راه است و پیش‌بینی من این است که ظرف یک‌سال آینده 2هزار تخت دیالیز با مشارکت بخش خصوصی و با تعرفه دولتی در کشور راه‌اندازی می‌شود.
وزیر بهداشت با اشاره به این‌که در یک‌سال آینده ۲هزار تخت دیالیز با مشارکت بخش خصوصی و با تعرفه دولتی در کشور راه‌اندازی می‌شود، گفت: نیمی از بیماران دیالیزی نیازمند پیوند کلیه هستند و امیدواریم بستگان درجه یک و دو به انجام عمل جراحی اهدای عضو کمک کنند.
هاشمی با بیان این‌که درحال حاضر در کشور حدود 25‌هزار نفر درحال دریافت خدمات دیالیز هستند، افزود: نیمی از بیماران دیالیزی کشور نیازمند پیوند کلیه هستند و امیدواریم مردم و بستگان درجه یک و دو به انجام عمل جراحی اهدای عضو کمک کنند.
وزیر بهداشت گفت: دیالیز برای بیمارانی کاربرد دارد که کلیه آنها ازکارافتاده یا باید پیوند شوند یا با استفاده از دستگاه دیالیز زندگی خود را ادامه دهند.
هاشمی اضافه کرد: افرادی که در سنین 20 تا 45‌سال قرار دارند می‌توانند کلیه خود را به برادر، خواهر و اقوام خود اهدا کنند و در این صورت می‌توان به کاهش مشکلات این حوزه امیدوار بود.
وزیر بهداشت، دانش، مهارت و تجربه کشور را در پیوند کلیه بسیار مناسب ارزیابی کرد و گفت: درحال‌حاضر حدود 2هزار و 500پیوند کلیه در ‌سال را می‌توانیم انجام بدهیم.
هاشمی تصریح کرد: از این‌که خیرین سلامت برای ایجاد مرکز دیالیز آبرومند برای مردم نیازمند کمک کردند، صمیمانه سپاسگزاریم و امیدوارم خدا به آنها جزای خیر اعطا بفرماید.
هاشمی ضمن تقدیر از تلاش‌های دکتر صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همکاران وی به دلیل اقدامات ارزشمند حوزه سلامت در استان آذربایجان‌شرقی یادآور شد: امروز شاهد افتتاح، اتمام یا آغاز ساخت حدود 12پروژه بهداشتی و درمانی در این استان بودیم و اجر این اقدامات نزد خداوند محفوظ می‌ماند.
وزیر بهداشت با اشاره به داستانی از حضرت موسی(ع) گفت:   حضرت موسی(ع) به خدا گفت ‌ای خدا کاری انجام بده که این‌قدر علیه من حرف نزنند و بدگویی نکنند و خداوند متعال هم به موسی(ع) فرمود من اگر می‌توانستم این کار را انجام دهم برای خودم می‌کردم.
دکتر‌ هاشمی خطاب به دکتر صومی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز گفت: دل‌تان دریایی باشد، زیرا آنچه از انسان به یادگار می‌ماند، عمل صالح است و هیچ عمل صالحی بالاتر از خدمت به خلق خدا نیست.
وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت وحدت و همدلی در کشور اظهار داشت: اگر دست خدا در اوایل انقلاب اسلامی با ما بود و این انقلاب به ثمر نشست، به این دلیل بود که همه با هم همدل و متحد بودند و در اموری که به مردم مرتبط است، همه باید مشارکت کنند.
‌ارایه خدمات شبانه‌روزی
 در بزرگترین مرکز دیالیز کشور
 رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز در مراسم افتتاح بزرگترین مرکز دیالیز کشور گفت: با افتتاح این مرکز امکان ارایه خدمات شبانه‌روزی برای ۱۲۰ نفر میسر شد.
محمدحسین صومی در مراسم افتتاح بزرگترین مرکز دیالیز کشور به بیان تاریخچه و چگونگی ساخت این مرکز اشاره کرد و گفت: این مرکز در عاشورای‌ سال ۹۲ با تفاهم‌نامه‌ای بین نهاد خیرین و دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز ارایه شد و در ‌سال ۹۳ به‌صورت رسمی اجرا و در سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این مکان با پذیرش ۱۲۰مریض به صورت شبانه‌روزی می‌تواند به ارایه خدمات بپردازد.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز با اشاره به این‌که برخی از بیماران دیالیزی مشکل زمان دیالیز داشتند و مراکز مربوطه چنین امکاناتی در اختیار نداشتند، گفت: این مرکز در طول شبانه‌روز می‌تواند به انجام دیالیز بپردازد.
وی اظهار کرد: مرکز آموزشی، درمانی امام رضا(ع) با زیربنای ۸۵۰۰ مترمربع در ۴طبقه ساخته شده که تمامی تجهیزات آن توسط حاج کریم مردانی آذر تهیه شده است.
صومی مشارکت مردمی و خیرین در این امر را یادآور شد و گفت:   افرادی مانند حاج‌آقا نوبری و حاج کریم مردانی‌آذر با احداث چنین مرکزی خدمت بزرگی به جامعه کرده‌اند و دانشگاه علوم‌پزشکی نیز در این امر مشارکت و کادر اجرایی را مجهز کرده است.


تعداد بازدید :  186