شماره ۹۵۵ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
خبر

رئيس كميسيون سلامت شورا اعلام کرد:  واگذاری «شهروند» و «شهرآفتاب» يعني تاراج اموال شهر
   حکیمی‌پور: دستور جلسه شورا يك ربع مانده به شروع جلسه تغییر کرد
   حافظی: با این تصمیم، برگ سیاهی در کارنامه شورای چهارم ثبت شد

شهروند| 60‌درصد سهام فروشگاه «ضررده ديروز» حالا درست زماني كه به سوددهي رسيده است، همراه با «شهرآفتاب» ‌هزارميلياردي، يكي از مهم‌ترين سرمايه‌هاي شهر تهران ازسوي شهرداري به بانك شهر فروخته شد، آن هم با مجوز اعضاي شوراي شهر تهران. البته همچنان رئيس كمیسيون سلامت شوراي شهر تهران به‌عنوان يكي از مخالفان اين مصوبه حرف‌هاي زيادي در اين‌باره دارد: «اتفاقی که روز یکشنبه درجلسه شورای شهر رخ داد؛ واقعه تلخ و ناگواری بود که در اصل این تصمیم به تاراج دادن اموال عمومی و شهر بود و معتقدم با این تصمیم، برگ سیاهی در کارنامه شورای چهارم ثبت شد و قطعا آیندگان در مورد این اتفاق قضاوت خواهند کرد؛ چراکه خیانت بزرگی رخ داد.» قاليباف، شهردار تهران در تازه‌ترين سخنان خود اين واگذاري‌ها را در راستاي تحقق درآمدهاي پايدار شهري دانسته با اين منطق كه بهره‌برداري از بسياري پروژه‌ها هزينه‌بر است و بهتر است بخش خصوصي در اين زمينه فعال شود! اما نظر رحمت‌الله حافظي برخلاف عقيده شهردار است: «واگذاری «شهروند» و «شهرآفتاب» انحراف تلقی می‌شود، با این تصمیم درحوزه به درآمدهای ناپایدار که از محل فروش شهر است و درآمدهای غیرنقد که بخش غیرشفاف بودجه شهرداری محسوب می‌شود، افزوده می‌شود، درحالی ‌که طی سالیان گذشته تلاش کردیم این 50درصد سهم بودجه را به 40درصد تقلیل دهیم كه با این مصوبه به حدود 78‌درصد افزایش می‌یابد. براین اساس بازهم سهم غیرشفاف بودجه شهرداری نیز افزایش می‌یابد.» در تيرماه امسال اعضاي شورا به ممنوعيت واگذاري و فروش «شهروند» رأي دادند. اكنون حافظي هم تأييد مي‌كند كه: «مصوبه اخير شورا مغاير با مصوبه قبلي است.» موضوعي كه نشان مي‌دهد نظر بسياري از اعضاي پارلمان شهري تنها درعرض 3ماه ممكن است به جهت ديگري ميل كند. حالا نه‌تنها «شهروند» بلكه صددرصد «شهرآفتاب» نيز بابت ديون شهرداري به بانك شهر (۶‌هزارو۲۰۰‌میلیارد تومان) واگذار مي‌شود.رئيس كميسيون سلامت در داشتن اين ديدگاه تنها نيست. حکیمی‌پور، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورا هم انتقادات زيادي در اين‌باره دارد: «کمیسیون برنامه تنها موضوع واگذاری «شهرآفتاب» را برای بررسی نهایی به صحن آورده بود و قرار نبود بحث واگذاری «شهروند» مطرح شود، اما یک ربع مانده به شروع جلسه، دستور تغییر کرد! شورا با تصمیم اخير خود، مسیر ترک تشریفات قانونی را برای شهرداری هموار کرد؛ چراکه برای واگذاری و فروش املاک شهرداری باید مزایده برگزار شود.» او به ايسنا مي‌گويد: «تغییر مصوبه قبلی در مورد عدم واگذاری «شهروند» به رأی گذاشته شد. وقتی آرا را شمردیم، 16نفر بود اما هیأت‌رئیسه اعلام کرد که 17نفر موافق هستند.»
مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورا مخالف ديگر است كه در گفت‌وگو با ايسنا، به موارد زيادي ازجمله مشخص نبودن قيمت واقعي «شهرآفتاب»، نقص ترك تشريفات براي واگذاري و اصرار شهرداري بر واگذاري انحصاري فروشگاه «شهروند» و «شهرآفتاب» به بانك شهر اشاره كرد: «این منطقی نیست؛ چراکه این بانک در ظاهر بانک شهروندان است اما در واقعیت این بانک کاملا خصوصی است و هیچ ربطی به شهروندان تهرانی ندارد، چراکه بخشی از سرمایه این بانک، متعلق به شهرداری کلانشهرها و بخشی دیگر مربوط به کارمندان شهرداری است و لذا هرگونه سودی که به این بانک برسد، به این معنا نیست که به شهروندان سودی خواهد رسید.»

یک استاد دانشگاه آزاد اراک خبر داد:  مرگ عقاب‌های صحرایی در اراک
‌شهروند| بعد از سگ‌ها و میش‌ها و قوچ‌ها که هرچندوقت یک‌بار فیلمی از آزار و اذیت یا مرگشان درخانه‌ها و حیات‌وحش ایران منتشر می‌شود، حالا نوبت عقاب‌هاست؛ عقاب‌های صحرایی در اراک. دیروز مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و فعال محیط‌زیست خبری را اعلام کرد که خیلی‌ها را شوکه کرد؛ برق‌گرفتگی عقاب‌های صحرایی ساکن در منطقه دفن پسماند اراک.  او با بیان این‌که تولیدمثل این پرنده شکاری درسیبری است، ادامه داد: «این عقاب‌ها هرساله در فصل پاییز از منطقه سیبری به ایران آمده، به سمت منطقه دفن زباله اراک و تالاب میقان کوچ می‌کنند و فصل زمستان را میهمان اراک هستند.» آزادی‌راد گفت: «از آنجا که عقاب‌های صحرایی مردارخوارند، درمنطقه دفن پسماند اراک سکنی می‌گزینند، ولی در این منطقه به ‌دلیل وجود حدود 120 تیر برق فشارقوی، حادثه برق‌گرفتگی برای این عقاب‌ها به وقوع می‌پیوندد. درحال حاضر بیش از 500 عقاب صحرایی در این منطقه وجود دارد، همچنین حدود 5 عقاب شاهی، کوکور سیاه و غراب از دیگر انواع پرندگان شکاری در این منطقه است.»  به گزارش ایسنا، او ادامه داد: «مشکل اصلی و خطر واقعی که این پرندگان را تهدید می‌کند، وجود شبکه برق فشار قوی در منطقه دفن پسماند اراک است، چراکه وجود 100 الی 120 تیر برق فشار قوی در این منطقه موجب برق‌گرفتگی پرندگان شده است. این مشکل در کویر میقان نیز مشهود است و برق‌گرفتگی یکی از عوامل کشتار پرندگان به شمار می‌رود.»


تعداد بازدید :  214