شماره ۹۵۵ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
ویترین ایران

معماری ایتالیایی‌ها در آزادراه تهران- شمال
علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اعلام کرد: ایتالیایی‌ها با ارایه نخستین طرح معماری و زیباسازی آزادراه
 تهران- شمال، کارخود را درقطعه یک این آزادراه آغاز کردند. او توضیح داد: در فراخوان عمومی، یک شرکت ایتالیایی برای انجام معماری تمام مناطق آزادراه تهران- شمال انتخاب شد تا معماری پل‌ها، تونل‌ها وحاشیه این آزادراه را متناسب با فرهنگ و سنن ایرانی اسلامی برعهده بگیرد و زیبایی‌های بصری برای رانندگان ایجاد کند. قطعه یک این آزادراه به طول 32کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز می‌شود و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد؛ با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد، حذف و مسیر فعلی حدود 60کیلومتر کوتاه می‌شود.

درباره رنگ صندلی هواپیما مذاکره کردیم!
مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مذاکرات خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ گفت: کار تیم مذاکره‌کننده برای خرید هواپیما بسیار سخت و پیچیده بود و کشوری را راضی به فروش هواپیما به ایران کردند که سال‌ها حتی حاضر به فروش قطعات هواپیما هم به ما نبود و ما مجبور بودیم قطعات را از راه‌های غیررسمی و خیلی گران خریداری کنیم. او با بیان این‌که حمل‌ونقل هوایی کشور به مرحله خطر رسیده است، افزود: هواپیماهای ما متوسط عمرخود را طی کرده‌اند و این برای مسافر خیلی خطرناک است که سوار چنین هواپیمایی شود اما تیم مذاکره‌کننده ایرانی با هوشمندی کامل حتی درخصوص رنگ صندلی‌ها هم گفت‌و‌گو کرده‌اند.

برخورد با بانک‌هایی که وام ازدواج نمی‌دهند
عباس کمره‌ای مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی از تدوین دستورالعملی ازسوی این نهاد درباره سهمیه بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج خبر داد و گفت: در این دستورالعمل، درباره بانک‌هایی که سهمیه خود را عملیاتی نکنند، تصمیم‌گیری می‌شود. او تأکید کرد: میزان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در قانون بودجه 1395 کل کشور 100‌میلیون ریال برای هریک از زوجین تعیین شده است و براساس بخشنامه بانک مرکزی بانک‌های حاضر در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از ابتدای مردادماه ملزم هستند میزان وام تعیین‌شده را به متقاضیان پرداخت کنند.

بدهی خارجی 7.5 میلیارد دلار شد
براساس سررسید اولیه بدهی‌ها، حجم بدهی خارجی ایران در تیرماه ‌سال‌جاری به ۷‌هزارو۵۴۲‌میلیون دلار رسید؛ ضمن این‌که اختلاف ارز دولتی و آزاد در بازار به ۴۰۰تومان رسید. آمارهای بانک مرکزی نشانگر این است که میزان بدهی‌های خارجی (تعهدات بالفعل) کشور در پایان تیرماه‌ سال‌جاری درمجموع به ۷‌هزارو۵۴۲‌میلیون دلار رسیده است. براساس سررسیده اولیه بدهی‌ها، میزان بدهی کوتاه‌مدت ایران در تیرماه به ۲‌هزارو۳۳۶‌میلیون دلار و در میان‌مدت و بلندمدت به ۵‌هزارو۲۰۶‌میلیون دلار رسیده است. درعین‌ حال، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط ماهانه نرخ فروش دلار در بازار بین بانکی ۳‌هزارو۷۶ تومان و در بازار آزاد، ۳‌هزارو۵۰۴تومان بوده است که حکایت از اختلاف ۴۰۰تومانی نرخ دلار آزاد و
 دولتی دارد.


تعداد بازدید :  244