شماره ۹۵۵ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
آغاز مطالعات برای انتقال آب پایتخت از ارتفاعات البرز
تأمین آب تهران سخت شده است

شهروند|  بحران آب حالا وارد فاز تازه‌ای شده است. افزایش بی‌رویه جمعیت در کویر مرکزی کشور و به‌ویژه پایتخت موجب شده است که مدیران وزارت نیرو طرح پرهزینه و غیراقتصادی انتقال آب از دریاهای شمال و جنوب به مرکز ایران را مطرح کنند. طرحی که البته گفته می‌شود ژاپنی‌ها برای اجرای آن در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و دیروز نیز خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای تهران درهمین زمینه اعلام کرد، برای تأمین آب شرب تهران و شهرهای اقماری آن به سختی افتاده‌اند و مطالعات برای انتقال آب از ارتفاعات البرز به تهران را آغاز کرده‌اند.
3 ماه آب ذخیره می‌کنیم
 و 12 ماه مصرف می‌کنیم
مطالعات انتقال آب از ارتفاعات البرز به 3 استان قزوین، البرز و تهران توسط شرکت مدیریت منابع آب درحال انجام است. براین اساس قرار است حدود 120‌میلیون مترمکعب در‌ سال برای این 3 استان تأمین آب صورت گیرد. مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای تهران خسرو ارتقایی روز گذشته اعلام کرد: الگوی مصرف در ایران با کمبود آب که شاهد آن هستیم، سازگار نیست، پس باید سرانه تولید مصرف آب که درحال حاضر 330 لیتر است به زیر 300 لیتر برسد و سرانه مصرف نیز از 220 لیتر به 200 لیتر برسد. او همچنین اعلام کرد، طبق سرشماری که در‌ سال 90 انجام شد، نرخ رشد جمعیت در تهران کاهش داشت، اما در شهرستان‌های اطراف تهران این نرخ رشد افزایشی بود. پس دغدغه ما فقط صرف شهر تهران نیست، بلکه دغدغه ما وجود 14‌میلیون جمعیت در استان تهران است. مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای تهران با اشاره به این‌که درحال حاضر میزان ذخایر سدهای استان تهران بالغ بر 800‌میلیون مترمکعب است، گفت: این حجم مناسب آب در پشت سدها را مدیون بارش‌های ابتدایی امسال هستیم. به گفته او، درحال حاضر آب در سد امیرکبیر 153‌میلیون مترمکعب، سد لتیان 68‌ میلیون مترمکعب، سد لار 100‌میلیون مترمکعب، سد طالقان 212‌میلیون مترمکعب و سد ماملو 176‌میلیون مترمکعب درپشت این سدها ذخیره شده است. واقعیت این است که ما 3‌ماه آب در پشت سدها را ذخیره می‌کنیم و 12ماه مصرف می‌کنیم. متأسفانه ورودی آب به سدها به مراتب کمتر از خروجی سدهاست و این باعث کاهش مخازن سدها و کاهش مخازن آب در پشت سدها می‌شود.
وی با اشاره به این‌که امسال باید 3‌هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شود، گفت: ‌سال گذشته یک‌هزارو20 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد و امسال نیز تاکنون 600 حلقه چاه مسدود شده که همین اقدامات باعث شده تاکنون 27‌میلیون مترمکعب آب از برداشت‌های غیرمجاز در ‌سال‌جاری و 75‌میلیون مترمکعب از برداشت‌های غیرمجاز در دشت‌های استان تهران جلوگیری شود.
5/1‌میلیارد مترمکعب آب گم می‌شود
حجم کل آب بدون درآمد درکشور سالیانه به یک‌میلیارد و۵۰۰‌میلیون مترمکعب می‌رسد. سیدعلی سیدزاده ضمن اعلام این خبر گفت: ۲۶‌درصد آب ورودی به شبکه آب کشور بدون درآمد است. این مقام مسئول دیروز درحاشیه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه صنعت آب و فاضلاب تهران با بیان این‌که آب بدون درآمد به 3 بخش تقسیم می‌شود، گفت: یک بخش از این هدررفت واقعی و بر اثر شکستگی و سرریز از مخازن و نیز مربوط به نشت از انشعابات مشترکان است. مدیر دفتر «مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش آب بدون درآمد» با اعلام این‌که بخش دیگری از این هدررفت ظاهری است، تصریح کرد: اما به دلیل شکستگی لوله این آب درآمدی ندارد و به آن مصارف غیرمجاز گفته می‌شود. این مقام مسئول مصارف مجاز بدون درآمد را بخش سوم این مقوله عنوان کرد و افزود: براساس ارزیابی انجام‌گرفته حجم کل آب بدون درآمد درکشور سالانه به یک‌میلیارد و۵۰۰‌میلیون مترمکعب می‌رسد. به گفته این مقام مسئول از این میزان حدود ۸۰۰‌میلیون مترمکعب مربوط به هدررفت واقعی، نشت از لوله و نشت از انشعابات می‌شود و مابقی آن نیز مربوط به هدررفت ظاهری است.
براساس بررسی‌های انجام‌گرفته، استان‌های خوزستان، کرمانشاه و بوشهر با رقمی درحدود ۳۵ تا ۴۰‌درصد هدررفت آب به بیشترین و استان‌های یزد، اصفهان و مشهد با ۱۸‌درصد کمترین میزان هدررفت آب را به خود اختصاص داده‌اند.


تعداد بازدید :  136