شماره ۹۵۵ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
سخنگوی وزارت خارجه:
هیچ توافقی بدون ایران در سوریه شدنی نیست

سخنگوی وزارت امورخارجه، روز گذشته درکنفرانس مطبوعاتی‌اش با رسانه‌های داخلی و خارجی با اشاره به مذاکرات میان آمریکا و روسیه درباره سوریه تأکید کرد که هر توافقی درباره سوریه بدون مشارکت ایران قابلیت اجرایی‌شدن ندارد.  بهرام قاسمی تصریح کرد:  «هیچ‌گونه تفاهم و توافقی بدون حضور ایران درسوریه رخ نمی‌دهد و درواقع شدنی و اجرایی نیست و جایگاه ایران درمنطقه و سوریه کاملا روشن است. سخنگوی وزارت امورخارجه درمورد روابط ایران و روسیه و همکاری‌های دوکشور در ارتباط با مبارزه با تروریسم و حل بحران سوریه نیز، افزود: روابط ما با روسیه روابطی خاص و نزدیک است و حتی در مواقعی می‌توان از لفظ راهبردی استفاده کرد. وی با بیان این‌که تهران و مسکو درعرصه نظامی همکاری‌های خوبی دارند،‌ افزود:‌ دوکشور در ارتباط با بحران سوریه با یکدیگر رایزنی‌هایی داشته و دارند، و در برخی مواقع درصورت لزوم دربحث مبارزه با تروریسم همکاری‌های جدی‌تری با یکدیگر داشته‌اند و این همکاری‌ها ادامه دارد. قاسمی همچنین با اشاره به دیدار جواد ظریف با وزیر امورخارجه کانادا که برای نخستین‌بار طی 4‌سال گذشته انجام شده است، گفت: «طی ماه‌های گذشته درسطح کارشناسی با توجه به درخواست طرفین مذاکراتی درکشور ثالث با دولت کانادا داشتیم. این مذاکرات ادامه پیدا کرد و درنهایت درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد وزیران دوکشور دیدار کردند. بعد از آن هیأت‌های کارشناسی به مذاکرات خود ادامه دادند. او افزود: اگر بتوانیم بر برخی از مشکلات سیاسی و حقوقی فی‌مابین فایق شویم و آنها را حل کنیم، این مذاکرات و روند آن می‌تواند به تحول در روابط دوکشور که به صورت یک‌جانبه ازسوی کانادا قطع شده بود، منجر بشود. قاسمی ادامه داد: باید صبر کنیم تا ببینیم نتایج مذاکرات کارشناسی به کجا می‌انجامد و چه تفاهماتی حاصل می‌شود. سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به زندگی هزاران ایرانی فرهیخته و صاحب‌نظر در کانادا اظهار کرد: در این چارچوب فعالیت کنسولی و داشتن بخش کنسولی در این کشور برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. از دیگر سو با توجه به جایگاه ایران به نظر می‌رسد برای دولت کانادا نیز مهم است تا سفارت در تهران داشته باشد.
سناتور آمریکایی با شخصیت حقیقی‌اش
 به ایران آمده بود
در ادامه نشست سخنگوی وزارت امورخارجه با خبرنگاران،‌ خبرنگاری از قاسمی در مورد صحت این خبر که   اخیرا یک سناتور آمریکایی به تهران سفر کرده،  پرسید، که قاسمی درپاسخ گفت: سفر هر سناتور آمریکایی به ایران را تکذیب می‌کنم. او گفت:   یک سناتور آمریکایی به همراه تعدادی از دوستان خود از طریق یک آژانس مسافرتی درخواست ویزا برای سفر به تهران می‌کند و این درخواست نیز روال عادی خود را طی می‌کند و این سفر به ایران انجام می‌شود. وی افزود: بعد از این‌که این سفر به پایان می‌رسد، یکی از افراد حاضر در این سفر اعلام می‌کند که من به ایران سفر کردم، درحالی ‌که او در سفر به ایران از ظرفیت سناتوری خود استفاده نکرده و خود را به‌عنوان سناتور معرفی نکرده است، بلکه او از ظرفیت شخصیت حقیقی‌اش در این ارتباط استفاده کرده و بعد از پایان سفر این موضوع را اعلام می‌کند. قاسمی افزود: با توجه به این موضوع رسما کسی با عنوان سناتور به ایران سفری نداشته و مذاکرات سیاسی انجام نداده است. ایشان به نام خودشان تقاضای ویزا کرده‌اند و ویزا از طریق آژانس توریستی و طی‌شدن پروسه‌های لازم داده شده است.
از هیچ کشوری خواهش نمی‌کنیم
خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امورخارجه مدعی شد چندی پیش آقای ظریف درهنگام سخنرانی درمجلس دهم گفتند ما از آمریکا خواسته‌ایم که دربحث معاملات بانکی سد ایجاد نکند. درهمان زمان آقای جابری‌انصاری که سخنگوی وزارت امورخارجه بودند، در این زمینه گفتند که توافقات بین‌المللی ضمانت اجرایی ندارد. آقای روحانی نیز درجریان سفر به آمریکا گفتند که آمریکایی‌ها قول داده‌اند به تعهدات و توافق خود در برجام عمل کنند. حال سوالی که پیش می‌آید، این است که آیا برجام یک تعهد اخلاقی است یا یک تعهد مستند و حقوقی؟ و اگر یک قرارداد محکم است، چه نیازی به قول و خواهش دارد که وی درپاسخ به صورت قاطع گفت: ایران از هیچ کشوری خواهش نمی‌کند، به‌ویژه از ایالات متحده و این عبارتی که شما به‌عنوان خواهش به کار بردید، درست نیست. وی با بیان این‌که می‌توانیم برجام را به یک قرارداد تشبیه کنیم، مثلا قراردادی بین دو شرکت یا موسسه امضا می‌شود و در این پروسه یک طرف به دلایلی به تعهدات خود عمل نمی‌کند، گفت: طرف مقابل به خاطر این بدعهدی تذکر می‌دهد و خواسته خود را از طرق مختلف و با ابزارهای متفاوت اعلام می‌کند. قاسمی تصریح کرد: برجام توافقی بین ایران و گروه 1+5 است و آمریکایی‌ها نیز یکی از اعضای آن محسوب می‌شوند که تاکنون بیشترین و بزرگترین بدعهدی‌ها را انجام داده‌اند. در مذاکرات اخیر (کمیسیون برجام) به آنها تذکر و هشدار داده شد و براین موضوع تأکید شد که تمام طرف‌ها باید به تعهدات خود به صورت پیگیر و همه‌جانبه عمل کنند. ما منتظر هستیم که آنها درمورد بدعهدی‌ها تجدیدنظر کنند و این‌که این مسأله چه موقع رخ می‌دهد، باید منتظر ماند. البته ما ابزارهای خاص خود را نیز در این زمینه داریم و هر موقع که اراده کنیم، می‌توانیم از این ابزارها استفاده کنیم. قاسمی در مورد طرح کنگره آمریکا به خزانه‌داری این کشور مبنی بر این‌که دارایی‌های مقامات ایرانی درخارج از کشور را باید افشا و شفاف کند و مواضع ایران در این ارتباط چیست که وی درپاسخ گفت: ترجیح می‌دهم که به یک مسأله داخلی در آمریکا نپردازم. آمریکایی‌ها آماده برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور می‌شوند و در این راستا مباحث مختلفی در کنگره، سنا و مجلس نمایندگانشان مطرح می‌شود که قابل اعتنا نیست و اینها جزو مواردی است که راه به جایی نمی‌برد و نمی‌تواند به عرصه ظهور برسد؛ چراکه حرف‌های بی‌ربطی است و تصور داریم که تا چند ماه آینده که انتخابات در این کشور برگزار می‌شود و به نتیجه می‌رسد، از این وضع خارج شود و شکل دیگری داشته باشد. خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت ‌خارجه گفت که امروز صحبتی به نقل از آقای ظریف منتشر شده که ایشان گفته‌اند؛ بانک‌های اروپایی اگر دادوستد با ایران داشته باشند، جریمه نمی‌شوند و آمریکایی‌ها در این زمینه تعهد دادند که بانک‌های طرف تعامل با ایران را جریمه نکنند. قاسمی درپاسخ گفت: در مذاکرات اخیر صورت‌ گرفته آنها متعهد شدند فشاری که بر بانک‌های اروپایی داشته‌اند را، بردارند تا آنها بتوانند با ایران کار کنند. وی در این زمینه توضیح داد: مشکل بزرگ در این زمینه همراهی نکردن برخی از بانک‌های بزرگ اروپایی است که نیاز به تذکر مجدد ما و هشدارها به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بود که آنها را تشویق کنند با ایران همکاری داشته باشند. قاسمی دربخش دیگری از صحبت‌هایش در ارتباط با برجام، گفت: آنها متعهد شده‌اند که به وظایف خود عمل کنند و اگر سهل‌انگاری داشته باشند،  مذاکرات و پیگیری‌ها ادامه پیدا می‌کند تا ما بتوانیم حقوق خود را بازپس بگیریم.


تعداد بازدید :  205