شماره ۹۵۵ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
رئیس جمهوری در بزرگداشت روز جهانی گردشگری:
سیاست خارجی پایه جذب‏ گردشگر است
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفت و گو با «شهروند»: هر سال 25 هزار گردشگر روس به ایران می آید، اما این برای ما کم است رئیس سازمان میراث فرهنگی : ساخت ۷۰ هتل 5 ستاره در دستور کارقرار گرفته است

شهروند| رئیس‌جمهوری با آغاز تقویم سالانه گردشگری گفت:  «اکنون بیش از گذشته برای جذب گردشگر آماده‌ایم.» این سخن و گفتن از ضرورت‌های توسعه صنعت گردشگری، در همایش روز جهانی گردشگری با حضور چند تن از وزیران و معاونان و سفیران و فعالان این صنعت حکایت از این دارد که دولت یازدهم دست روی صنعت گردشگری گذاشته تا به گفته رئیس‌جمهوری و سخنرانان همایش، مشکل اشتغال جوانان حل شود و آن چیزی اتفاق بیفتد که به سود اقتصاد، فرهنگ، سیاست داخلی و خارجی است.
روز گذشته، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در جمع فعالان صنعت گردشگری به مناسبت این روز به ایراد سخنرانی پرداخت و از اساس مورد نیاز برای جذب گردشگر گفت و برای فراخواندن همه ارگان‌ها به توسعه این بخش، به تأکید قرآن به سیاحت کردن در زمین اشاره کرد و اشارات دین اسلام مبنی بر فراگیری دانش با سفر کردن:  «گردشگری گاهی از واجبات است. یکی از وظایف ما سفر به خانه خدا و زیارت ائمه است. از سوی دیگر گردشگری از نظر دینی اصلی لازم برای علم، دانش و رونق اقتصادی است و قرآن تأکید می‌کند که گاهی آموختن علم تنها در سایه سفر کردن امکان‌پذیر است.»
رئیس‌جمهوری در آغاز سخنان خود، گردشگری را یکی از سکوهای حرکت به سوی پیشرفت کشور دانست و گفت:  «خوشحالم که در 3‌سال اخیر پیشرفت خوبی در حوزه گردشگری و جذب گردشگران داشته‌ایم و از 4‌میلیون و 70‌هزار گردشگر در‌سال 91 به 5‌میلیون و 200‌هزار نفر گردشگری در‌سال گذشته رسیدیم و حدود 10‌درصد سالانه رشد را شاهد بودیم، این رشد قابل قبولی است اما باید رشد سریعتری داشته باشیم.»
روحانی افزود: «تقویت صنعت گردشگری یکی از راه‌های اشتغالزایی و توسعه کشور و به سود اقتصاد، فرهنگ، سیاست داخلی و خارجی است و امروز ‏شرایط سیاسی کشور، بیش از گذشته برای جذب گردشگر آماده است و دولت یازدهم گام به گام در ‏مسیر توسعه صنعت گردشگری کشور به پیش خواهد رفت.»
روحانی دستیابی به ‏توسعه همه‌جانبه مطلوب را یکی از مطالبات مردم از زمان مشروطه تا امروز معرفی کرد و افزود:  «اساس توسعه متوازن و جامع- نامش را هر چه بگذاریم- حداقل از صد‌سال پیش یکی از اهداف مهم ملت ایران بوده است. برای افزایش رفاه مردم، اشتغال‌ و تقویت ‏خوداتکایی در محصولات، توسعه ابعاد مختلف صنعت گردشگری، یکی از راه‌هاست و این چنین می‌توان جایگاه ایران در منطقه و جهان را – آن‌طور که در شأن ملت ‏ایران است -  ارتقاء داد.»
او تاریخ نهضت مشروطه، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را سه حادثه مهمی دانست که آثار این دوره‌ها به‌عنوان بخشی از ظرفیت‌های گردشگری نیازمند درایت است: «منطقه‌ها، میدان‌ها و خیابان‌هایی که زمینه وقوع این حوادث تاریخ ساز بوده، می‌تواند جاذبه‌ای برای محققان، علاقه‌مندان به سیر تحول تاریخی، سیاسی و فرهنگی باشد.» روحانی با این توصیف و تأکید بر این‌که افزایش اشتغال، جذب فناوری و سرمایه از اهداف مهم دولت است  یادآور شد:  «ایران جزء 10 کشور و به تعبیر برخی‌ها 5 کشور اول جهان از نظر جاذبه‌های طبیعی، اقلیمی، تاریخی ‏و فرهنگی است. آثار فرهنگی، تنوع قومی، فرهنگی، مذهبی و آداب و رسوم مختلف ‏می‌تواند از جاذبه‌های مهم جذب گردشگر برای کشور باشد.‏»
رئیس‌‌جمهوری با اشاره به لزوم توجه به آثار طبیعی اقلیمی ازجمله جنگل و کویر، خود را فرزند کویر معرفی کرد و گفت:   «کویر برای بسیاری از ملت‌ها از جاذبه گردشگری فراوانی برخوردار است و باید مورد توجه و سرمایه‌گذاری قرار بگیرد و ضرورت دارد انواع جاذبه‌های کشور برای جذب گردشگر توسعه یابد.»
او در بخش دیگری از گفته‌های خود، از اصولی سخن گفت که زمینه‌ساز توسعه صنعت گردشگری است: «مسأله فرهنگ، اولین اصل است. فقط با داشتن ظرفیت طبیعی یا تاریخی نمی‌توان گردشگر جذب کرد. گردشگر به کشوری می‌آید که با روی گشاده مردم آن روبه‌رو شود و تحمل فرهنگی در آن جامعه بالا بوده و اخلاق به‌عنوان یک اصل اساسی مورد توجه باشد.» روحانی با این مقدمه از میهمان‌نوازی و اخلاق مهربانانه مردم ایران به‌عنوان یکی از خاطرات خوب گردشگرانی که به سرزمین ما سفر می‌کنند یاد کرد و گفت که این منش باز هم باید تقویت شود: «ملت بزرگ ایران در طول تاریخ پیروان مذاهب و ادیان مختلف را تحمل کرده و به آن احترام گذاشته و همواره به آداب و سنن، نوع لباس و رفتار دیگران احترام گذاشته است.»
سیاست خارجی مسأله دوم مورد توجه روحانی بود. به گفته او سیاست خارجی یک دولت و نحوه ارتباط آن با کشورهای مختلف از پایه‌های اساسی جذب گردشگر است و اگر شرایط سیاست خارجی کشورمان در جهان نامطلوب باشد و نتوانیم به توطئه ایران‌هراسی غلبه کنیم، بدون تردید در جذب گردشگر هم موفق نخواهیم بود. او با این توضیح شکستن ایران‌هراسی در جهان را یکی از افتخارات دولت یازدهم دانست، به‌طوری که «چهره ایران با چند‌سال پیش به‌طور کامل متفاوت شده و این یکی از آثار مهم برجام است.» چرا که ثابت کرد «آنچه ‌برخی درباره ترس از ایران و فناوری‌های صلح‌آمیز و قدرت دفاعی کشورمان مطرح می‌کردند، بی‌اساس است.»
روحانی در ادامه با بیان این‌که دولت در زمینه امنیت کشور، سرمایه‌گذاری بزرگی انجام داده، بر لزوم بهره‌برداری از ثمرات این امنیت تأکید کرد: «امروز فقط نباید از سایه درخت امنیت بهره برد، باید از میوه امنیت- این سرمایه بزرگ- برای توسعه کشور استفاده کرد.»
رئیس‌جمهوری با این مقدمه، شرایط سیاسی کنونی را بیش از گذشته برای جذب گردشگر آماده دانست و گفت:  «دولت قدم به قدم سیاست تعامل سازنده با جهان را به‌عنوان یکی از پایه‌های اساسی توسعه کشور، پیش خواهد برد.این سیاست در چشم‌انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی هم آمده، پس باید با همه توان آن را اجرا کنیم.»
اقتصاد اصل سوم مورد توجه روحانی بود و در گفته‌هایش تأکید کرد که هر چه مخارج سفر به کشوری کمتر باشد، آن کشور جاذبه بیشتری خواهد داشت:  «یکی از سیاست‌های اصولی دولت یازدهم کاهش رشد تورم بوده است و آن را ادامه خواهد داد. امروز از تورم سالانه بالای 40‌درصد به حدود 8‌درصد رسیده‌ایم و تورم نقطه به نقطه نیز از 45‌درصد به 7‌درصد رسیده است.» روحانی با این توضیح، یادآور شد که امروز وقتی یک گردشگر هزینه سفر به ایران را محاسبه می‌کند، دغدغه‌ای نداشته و می‌تواند به درستی برنامه‌ریزی کند.
رئیس‌‌جمهوری در ادامه تقویت زیرساخت‌های صنعت گردشگری را برای جذب گردشگر لازم دانست و گفت که تلاش دولت این است که شبکه ملی اطلاعات و پهنای باند را تا جایی بگستراند که در روستاها هم دسترسی به آسانی وجود داشته باشد. او از سوی دیگر حل‌وفصل مسائل بانکی را از پیش نیازهای دیگر دانست و تأکید کرد که این موضوع همواره از محورهای مذاکراتی با سران کشورها بوده است. او در آخر توسعه زیرساخت در زمینه مواردی نظیر حمل‌ونقل ریلی و هوایی و هتل‌ها را مورد تأکید قرار داد و به همه ارگان‌های کشور در حوزه گردشگری توصیه کرد، به دنبال سود ناعادلانه از طریق گردشگری نباشند چرا که این موضوع باعث خشکیدن این صنعت خواهد شد.
درخواست از رئیس‌جمهوری
برای تصویب طرح جامع گردشگری
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سخنرانان دیگر این همایش بود که گزارشی ‏از برنامه‌ها و سیاست‌های جاری دولت در حوزه گردشگری ارایه کرد.
مسعود سلطانی فر، رويكرد دولت يازدهم در تعامل و گفت و گو با جهان به جاي مناقشه و تقابل، فرصت بي‌نظيري دانست که با اتكاء بر عنصر ديپلماسي فرهنگي و اصلاح نگرش جهانيان به فرهنگ و جامعه ايراني زمينه‌هاي مساعدي را براي جذب گردشگر و سرمايه‌گذاري در اين حوزه فراهم آورده است.
سلطانی فر در بخشی دیگر از اهمیت اقتصادی این صنعت برای دنیا گفت:  «گردشگري که يكي از منابع اصلي درآمد و ورود ارز محسوب مي‌شود، در ساير مولفه‌هاي اقتصادي همچون اشتغال‌زايي، فقرزدايي،‌ افزايش درآمدهاي مالياتي و تراز پرداخت‌ها نيز نقش عمده‌اي دارد. صنعت پویای گردشگري يكي از پررونق‌ترين سيستم‌هاي اقتصادي جهان است و بسياري از كشورها آن را به‌عنوان منبع اصلي درآمد اشتغال، رشد بخش خصوصي و توسعه ساختار زيربنايي به کار بسته‌اند.»معاون رئیس جمهوری تأکید کرد: «امروز در مجموع بيش از حدود 1750 پروژه دربخش گردشگري كشور با اعتباري معادل 40‌هزار ميليارد تومان با نسبت‌هاي مختلفي از پيشرفت فيزيكي در كشور توسط بخش خصوصي درحال اجراست كه از اين تعداد 820 پروژه هتل‌هاي يك تا 5 ستاره‌اند كه مجوز ساخت آنها دريافت شده و درحال تكميل اند. در دو‌سال اخير 35 هتل 4 و 5 ستاره با اعطاي تسهيلات تكميل و به بهره‌برداري رسيده‌اند. همچنین براي تكميل تعداد 70 هتل در دست احداث 800 ميليارد تومان از منابع صندوق توسعه ملي استفاده كرده‌ايم و از محل منابع داخلي بانك‌ها هم مبالغ متنابهي تسهيلات به طرح‌هاي پروژه‌هاي گردشگري تزريق شده است.  به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی بلافاصله بعد از اجراي برجام تعاملات بسياري با سرمايه‌گذاران متقاضي احداث واحدهاي گردشگري انجام شد كه نزديك به 20 مورد آن ديدار با سرمايه‌گذاران خارجي بوده. «به عنوان نمونه مي‌توان به توافقنامه‌اي با دو گروه سرمايه‌گذاران خصوصي تركيه و يك گروه از سرمايه‌گذاران آلماني اشاره كنم كه با آنها براي احداث 25 هتل 5 ستاره در پنج‌سال آينده توافق کرده‌ایم.» تسهیل در صدور روادید فرودگاهی موضوع دیگر مورد توجه سلطانی فر بود که زمان آن براي اتباع 190 كشور دنيا به 3 ماه افزايش و روند لغو رواديد با كشورهاي مختلف سرعت بيشتري يافته  است. او با این توضیح از عملياتي شدن صدور ويزاي الكترونيك تا پایان‌سال خبر داد. معاون رئیس جمهوری همچنین با اشاره به تهیه طرح جامع گردشگری توسط این سازمان گفت:  « این طرح مراحل پایانی خود را طی می‌کند و تا پایان‌سال برای تصویب به دولت تقدیم خواهد شد.» او در ادامه از رئیس‌جمهوری درخواست کرد تا دستورات لازم را برای تصویب این طرح صادر کند.
16میلیون گردشگرخارجی
حاصل کار فعالیت‌سال اخیر
مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم با ایراد سخنرانی مختصری، آمار 16 میلیونی گردشگر خارجی و 3.5‌میلیارد سفر داخلی را کارنامه موفق سه‌سال و نیمه دولت یازدهم در گردشگری دانست. او گفت: «ورود 16‌میلیون گردشگر خارجی برای ایران حدود 24‌میلیارد دلار درآمد ارزی داشته و از این جهت این صنعت یک سر و گردن بالاتر از سایر صنایع در کشور ایستاده است.» رحمانی موحد زیرسازی در گردشگری داخلی را باعث ارتقای توان در جذب گردشگری خارجی عنوان کرد و از شرایط پسابرجام به‌عنوان عامل تسهیل‌کننده به یاری این صنعت یاد کرد.
معاون گردشگری، همچنین در حاشیه این همایش، در پاسخ به خبرنگار «شهروند»، درباره دلیل ناتوانی ایران در جذب گردشگران کشور روسیه و موفقیت این کشور در جذب گردشگران ایرانی گفت:  « جذب گردشگر به سرعت حادث نمی‌شود، چون گردشگری فرایندی درازمدت است.»  رحمانی موحد، آمار ورودی گردشگران روس به ایران را سالانه در حدود 25‌هزار نفر اعلام کرد و افزود:  « امیدواریم در سال‌های آتی ورودی افزایش یابد و بتوانیم بخشی از انتظارات گردشگران را برآورده کنیم. روسیه برای ما کشور هدف است و برای جذب گردشگران این کشور، در
برنامه‌ریزی‌هایمان درحال آماده‌سازی زیرساخت‌ها هستیم. از تبلیغ و اطلاع‌رسانی گرفته تا فعال کردن دفاتر و شرکت در نمایشگاه‌ها در دو‌سال اخیر. از طرفی رشد خوبی در آمار نسبت به سال‌های قبل داشته‌ایم و به تبع روس‌ها و هر گردشگری انگیزه‌هایی در نظر دارد، شاید تامین‌کننده نیاز‌های آنها نباشیم. اما به نظر من، ما توانایی جذب بخشی از گردشگران مسلمان و یا فرهنگی این کشور را داریم.»


تعداد بازدید :  338