شماره ۹۵۵ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
رهبر معظم انقلاب در اظهاراتی صریح ایجاد فضای دو قطبی در جامعه را مضر دانستند
نقطه پایان!
با ملاحظه حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی توصیه می شود که اگر در این مقوله وارد شدید، دو قطبی درکشور ایجاد می‌شود ودو قطبی درکشور مضرّ است یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو

رهبر معظم انقلاب صبح روز گذشته درجلسه درس خارج فقه خود با اشاره به حواشی مطرح‌شده درباره شایعات مربوط به منع محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق از کاندیداتوری در انتخابات توسط ایشان، بدون آن‌که نامی از رئیس‌جمهوری سابق ببرند، ضمن تأیید موضوع به بیان نکاتی پرداختند که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته است.
 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایشان درجلسه روز گذشته با اشاره به بازتاب سخنان پیشینشان گفتند: حالا قبل از آنی که این فقره را عرض بکنم، این تذکر را، توجه را بدهم که از مطلبی که ما دیروز در ذیل این فقره قبلی گفتیم، مثل این‌که سوءبرداشت شده، بعضی‌ها سوءتلقّی کردند. خب حالا سوءبرداشت فی‌نفسه چیز مشکلی نیست. لکن وقتی که این منتهی بشود به بگومگو و به‌خصوص در این فضای مجازی و این یک چیزی بگوید، آن یک چیزی بگوید، مایه کدورت و دل‌چرکینیِ برادران مؤمن از یکدیگر بشود، آن‌وقت این چیز بدی است. بنده حقیر که این همه اصرار دارم بر وحدتِ قلوب و حرکت در مسیر واحد و اتحاد نیروهای کشور، به‌خصوص نیروهای مؤمن و انقلابی، خدای‌نکرده یک چیزی آدم بگوید که مایه اختلاف بین نیروها بشود، این را به خدا پناه می‌بریم. نباید این چیزها را مایه اختلاف قرار داد. خب بله، یک نفری، یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما درفلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم ما، شما شرکت کنید. این را گفتیم. خب یک چیز عادی است. انسان بایستی آن چیزی را که می‌بیند و می‌فهمد و فکر می‌کند که به نفع برادر مؤمن‌اش است، باید به او بگوید دیگر. ما هم اوضاع کشور را خب، غالباً بیشتر از اغلب افراد آشنا هستیم. آدم‌ها هم، به‌خصوص آدم‌هایی که صدها جلسه با ما نشستند و برخاستند، بیشتر و بهتر از دیگران می‌شناسیم. با ملاحظه حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی انسان توصیه می‌کند که آقا شما اگر در این مقوله وارد شدید، این دو قطبی درکشور ایجاد می‌شود. دو قطبی درکشور مضرّ است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید. بله، این چیز خیلی مهمی که نیست. این یک چیز خیلی طبیعی است، خیلی ساده است. بله، ما این توصیه را به یکی از آقایان، به یکی از برادران کردیم. خب حالا این مایه اختلاف بشود بین برادران مؤمن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو.
ماجرا از کجا شروع شد؟
درحالی ‌که عباس امیری‌فر و مهدی فضائلی درباره توصیه رهبری به احمدی‌نژاد در اظهارنظری تقریباً مشابه خبر دیدار را رسانه‌ای کردند، در یکی از واکنش‌ها به انتشار این اخبار بهمن شریف‌زاده از نزدیکان رئیس دولت‌های نهم و دهم گفته بود؛ «این نقل‌قول‌ها در ذهن احمدی‌نژاد اثری نمی‌گذارد. بحث سر این است که این حکایات و نقل‌قول‌ها یک توصیه به احمدی‌نژاد است یا توصیه‌ای غیرمستقیم به مردم؟ بارها تأکید شده است که درباره رهبر معظم انقلاب هیچ نقل‌قولی جز زمانی که ازسوی دفتر ایشان منتشر شود، قابل قبول نیست و اساسا نباید کلامی به ایشان منتسب شود. اصلا شایسته نیست به این اقوال اهمیت بدهید.» این تردیدها درنهایت تا جایی ادامه پیدا کرد که حمید رسایی نماینده سابق مجلس و از هواداران احمدی‌نژاد در نشریه 9 دی در مطلبی با عنوان «حرف درگوشی نداریم» نوشت: در روزهای اخیر برخی از رسانه‌های دست چندم و کانال‌های تلگرامی به نقل از یک مقام عالیرتبه- که منظورشان رهبر معظم انقلاب است- و همچنین برخی از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی در محافل و جلسات چندنفره با تصریح نام رهبر معظم انقلاب، یک نقل‌قول انتخاباتی را به ایشان نسبت می‌دهند. رسایی در ادامه نوشت: نویسنده این سطور با توجه به سیره عملی و نظرات علنی رهبر معظم انقلاب، چنین روایتی از ایشان را هم از جهت سند و هم از جهت دلالت، مخدوش و برخلاف تصریحات بیان‌شده ازسوی معظم‌له می‌داند و معتقد است که چنین روشی برای بیان نقل‌قولی، ازجمله متشابهاتی است که برای نتیجه‌گیری درباره آن، باید به محکمات بیانات رهبری انقلاب مراجعه کرد. او البته بعداً این نظر را اصلاح و اصل دیدار را تأیید کرد.
مهدی فضائلی مدیرمسئول اسبق فارس که پیش از این خبر از جلسه میان رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری سابق داده بود، روز گذشته پس از انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است: صحبت‌های امروز رهبر انقلاب تأیید خبر مخالفت ایشان با حضور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات بود که به تمام بحث‌ها پیرامون درست یا غلط بودن این مسأله پایان داد.
فضائلی با بیان این‌که مهم‌ترین شاخصه یک نیروی انقلابی تبعیت از رهبری است، گفت: اکنون که نظر رهبری همه مشخص شده هر فردی که نیروی انقلابی است، باید از آن تبعیت کند. وی افزود: آقای احمدی‌نژاد و دوستان ایشان اگر می‌خواهند با چنین عنوانی توصیف شوند، انتظار می‌رفت و می‌رود که به توصیه رهبر انقلاب عمل کنند.
کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر این‌که دوستان آقای احمدی‌نژاد مخاطب مستقیم نظر رهبر انقلاب نبودند ولی خود ایشان مستقیما این نظر را دریافت کردند، گفت: ایشان باید به محض دریافت این نظر اقدام می‌کردند ولی اکنون نیز دیر نشده و درکنار این تبعیت، نباید همدلی و همراهی خود با باقی نیروهای انقلاب را فراموش کنند، چون نیاز امروز کشور برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب، وحدت و همدلی است.
فضائلی درپایان با بیان این‌که درکنار تبعیت از رهبری نباید اقدامات و عباراتی بیان شود که به این وحدت خدشه‌ای وارد شود، اظهار داشت: تبعیت از درخواست رهبری همراهی با باقی نیروهای انقلاب و استفاده از ظرفیت در مسیر انقلاب توقعاتی است که از شخص احمدی‌نژاد و اطرافیانشان انتظار می‌رود.
پس از انتشار اخبار و شایعات مربوط به دیدار رهبر معظم انقلاب و احمدی‌نژاد شبکه‌های رسانه‌ای فارسی زبان خارج از کشور نیز به انتشار تحلیل‌هایی در این ارتباط مبادرت کردند. رهبر معظم انقلاب در واکنش به این اظهارات افزودند: دشمنان هم که گوش خواباندند استفاده کنند. ببینید، حواستان جمع باشد. خب به رادیوی «فردا» یا رادیو‌ی «بی‌بی‌سی» چه ارتباطی دارد این قضیه؟ می‌پردازند، بحث می‌کنند، تحلیل می‌کنند، علت چیست، چرا گفتند، این چیست معنایش؟ این معنایش این است که دشمن می‌خواهد استفاده کند. ما چه‌ کار باید بکنیم؟ ما باید نقطه مقابل دشمن حرکت بکنیم. یعنی مطلب خیلی عادی است، همین‌طور که بنده عرض کردم. خب شما برادر مؤمن من هستی. یک چیزی را به مصلحت شما می‌دانم، می‌گویم به شما. این اشکالی که ندارد ظاهراً. چیز خوبی است. لازم هم هست شرعاً. لازم هم هست خیرخواهی. «النّصیحة لِلمُؤمنین» یا «لِلإخوةِ المُؤمنین» یا «لأئمّه المؤمنین» درهمه صور. این یک چیز خوبی است دیگر. انسان باید نصیحت کند. نصیحت یعنی خیرخواهی. من به جنابعالی که مثلاً آقای آشیخ عبدالعالی اسمتان است، من باب مثال علاقه‌مندم. می‌دانم شما اگر وارد این مقوله شدی، به ضررت است. به ضرر کشور هم هست. به شما می‌گویم وارد نشو. نمی‌گویم هم وارد نشو. امر و نهی نیست. حالا بعضی گفتند آقا دستور دادند، امر کردند، نه، گفتیم صلاح نمی‌دانیم. من صلاح نمی‌دانم. این چیز خوبی است. این چیز بدی نیست.
ایشان در ادامه درباره برخی از تحلیل‌هایی که مدعی بودند رهبر معظم انقلاب تحت‌تأثیر برخی از جریانات اقدام به نهی احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات کرده است، واکنش نشان داده و گفتند: «اینی هم که حالا بگویند که فلانی [رهبری] تحت‌تأثیر زید و عمرو و بکر و... است؛ نه، این حرف‌ها چیست؟ بنده از زید و عمرو و بکر و اینها هم بیشتر اطلاع دارم، هم انگیزه بیشتر دارم. آنچه که واقعاً مصلحت باشد، آنچه که مصلحت بدانم بینی و بین‌الله، ما باید به خدا جواب بدهیم. یکی از دعاهایی که دائماً باید امثال بنده و شما بکنیم این است، «وَاسْتَعمِلْنی لِما تَسْألُنی غَداً عَنه» فردا از ما سؤال می‌کنند. چرا فلان چیز را گفتید، چرا نگفتید. از نگفتید هم سؤال می‌کنند. فقط از گفتید نیست. چرا فلان کار را کردید، چرا نکردید. از نکردید هم سؤال می‌کنند. بنابراین نه، ما این فقره‌ای که دیروز معنا کردیم ناظر به این قضیه اصلاً نبود. داشتیم حدیث را معنا می‌کردیم، مثل این‌که امروز هم حدیث را معنا می‌کنیم. آن قضیه هم همین‌طور است که عرض کردیم. بین برادران مؤمن اختلاف سر این چیزها هیچ مصلحت نیست. شما یک چیزی بگویید، آن یک چیزی بگوید، آن یک چیزی بگوید. یک نفر سومی هم منتظر باشد، به مجردی که شما با هم دعوا کردید، او بیاید از میانه سود خودش را ببرد؛ بردارد ببرد. اینها را باید مراقب بود. امروز کشور به اتحاد نیروها احتیاج دارد. به‌خصوص نیروهای مؤمن. نیروهای پای کار. سعی کنند از این چیزها اختلاف به وجود نیاورند.»
براین اساس حسن نوروزی نماینده اصولگرای رباط‌کریم در مجلس دهم و عضو فراکسیون ولایت به سایت «انتخاب» گفته است: مادامی که نظر مبتنی بر نهی احمدی‌نژاد باشد، طبیعی است که شورای نگهبان هم او را ردصلاحیت خواهد کرد.
حسین قربانزاده دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت نیز با بیان این‌که ‌ای ‌کاش آقای احمدی‌نژاد فضایی را فراهم نمی‌کرد که رهبری از پشت تریبون این نکات را مطرح کند، اظهار کرد: توصیه رهبری به آقای احمدی‌نژاد حدود یک‌ماه پیش به ایشان رسیده است، اما ‌ای کاش آقای احمدی‌نژاد فضایی را فراهم نمی‌کرد که این توصیه، توصیه خصوصی ازسوی رهبری به صورت علنی و از پشت تریبون مطرح شود و البته در این زمینه برخی هواداران احمدی‌نژاد نیز فضاسازی‌ها و شائبه‌هایی را به‌وجود آورده بودند که درنهایت منجر به موضع‌گیری علنی رهبری شده است.
این فعال سیاسی اصولگرا به ایسنا، گفته است: رهبری پیش از این نیز به آقای ‌هاشمی در انتخابات 92 پیشنهاد کردند که در انتخابات شرکت نکنند اما ایشان به این توصیه عمل نکردند.
محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نیزضمن اظهاراتی درهمین زمینه به ایسنا، گفته است: با وجود توصیه‌های رهبری احمدی‌نژاد قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که او چه می‌کند. وی درپایان درپاسخ به این پرسش که توصیه شما به احمدی‌نژاد چیست؟ گفته است: من اصلا کاری به کار ایشان ندارم.
دولت بهار: امروز روز احمدی‌نژاد است!
سایت دولت بهار ارگان رسانه‌ای نزدیک به احمدی‌نژاد نیز در نخستین واکنش به اظهارات رهبر معظم انقلاب در یادداشتی از قول یکی از نویسندگان این سایت با تیتر «امروز روز احمدی‌نژاد است» نوشت: «پس از ١٠ روز جنجال سیاسی و رسانه‌ای درباره محتوا و معنای گفت‌وگوی خصوصی دکتر احمدی‌نژاد با رهبر فرزانه انقلاب، فرمایشات امروز «آقا» باید فصل‌الخطاب وفاداران به نظام باشد.» نویسنده این یادداشت اضافه کرده است: سکوت دکتر احمدی‌نژاد دراین‌باره که نشانه فهم و تعریف درست او نسبت به «خصوصی» بودنِ گفت‌وگویش با رهبر انقلاب بود، از یک‌سو و نیز مقاومت هوشیارانه‌اش در برابر پیشنهاداتی نظیر تکذیب خبر و...، ثابت کرد که رئیس‌جمهوری سابق ولایتمداری آداب‌دان است، بلکه بیش از بسیاری از مدعیان که با ذوق‌زدگی و شتابزدگی درباره کیفیت و میزان ولایتمداری رئیس‌جمهوری سابق قضاوت یا پیشداوری کردند، ولایتمدار است.
حجت‌الاسلام عباس امیری‌فر از نزدیکان احمدی‌نژاد و امام جماعت مسجد سلمان نهاد ریاست‌جمهوری در دولت دهم نیز در واکنش به بیانات روز گذشته رهبری به خبرگزاری فارس گفته است: اگر بخواهیم موفق باشیم، همه مردم و مسئولان باید گوش به فرمان رهبر انقلاب باشند و صحبت‌های رهبری را هم نباید به مولوی و ارشادی تقسیم کرد؛ چراکه این امر ما را به انحراف می‌کشاند.
تسنیم: احمدی‌نژاد به فضای دو قطبی
دامن زد
خبرگزاری اصولگرای تسنیم اما درتحلیلی درباره واکنش احمدی‌نژاد به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب ضمن مقایسه آنچه رئیس‌جمهوری سابق در این مقوله و موضوع خانه‌نشینی 11روزه انجام داده نوشته است: آنچنانکه اشاره شد، چنین رویکردی از احمدی‌نژاد به‌ویژه در دوره دوم ریاست‌جمهوری کاملاً مسبوق به سابقه است؛ وی در ماجرای عزل مشایی نیز تقریباً با عملکردی مشابه، موجب علنی شدن نامه رهبر انقلاب شدند. در آن واقعه نیز آیت‌الله خامنه‌ای در نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد از وی خواسته بودند انتصاب مشایی به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری کان لم یکن شود؛ با این حال وی از پذیرش و اجرای آن خودداری کرد تا آن‌که این نامه توسط حجت‌الاسلام ابوترابی علنی شد و همین رویکرد عدم تمکین و ولایت‌پذیری در ماجرای عزل حجت‌الاسلام مصلحی از وزارت اطلاعات و قهر 11روزه،‌ به شکل حادتر و علنی‌تری ادامه یافت.
به نوشته نویسنده این یادداشت مفصل، مهم‌ترین سوالی که ممکن است در وهله اول به ذهن متبادر شود، چرایی اهتمام ایشان به بیان و تشریح چگونگی وقوع رویداد مورد اشاره است. حقیقت آن است که خبر مذکور نزدیک به یک‌ماه است که به صورت شفاهی نقل شده و بخش قابل توجهی از نیروهای انقلاب از این موضوع به نحوی مطلع شده بودند، با این حال اتفاقاتی در این بین رخ داده و مسائلی پیش آمده و سبب شده است که نهایتاً رهبر معظم انقلاب شخصاً تمام ماجرا را به صراحت تشریح کرده‌اند.
چنانکه خبرگزاری تسنیم نوشته، در خبر اولیه مطرح شده بود که رهبر انقلاب خواسته بودند این نظر ایشان توسط خود آقای احمدی‌نژاد به هوادارانش و همچنین نیروهای انقلاب به نوعی اطلاع‌رسانی شود. با این حال وی همچون برخی موارد دیگر در این مسأله نیز به نحو دیگری عمل کرد و همین مسأله موجب بروز تردیدها و شبهات فراوان در میان بدنه نیروهای انقلاب شد. به نوشته تسنیم محمود احمدی‌نژاد نه‌تنها نظر صریح رهبر معظم انقلاب درباره کاندیداتوری خود را به اطلاع هواداران نرساند، بلکه حتی از گوشه و کنار خبر می‌رسید که در برخی موارد با یک‌سری اشارات و الفاظ، غیرمستقیم این موضوع را رد و یا حداقل با سکوت خود در جهت دامن زدن به تردید عمل کرده است. این خبرگزاری اصولگرا می‌نویسد: عدم اطلاع‌رسانی و اعلام حقیقت ماجرا توسط احمدی‌نژاد از یک‌سو و انکارهای عجیب و غریب و سخیف برخی اطرافیان نزدیک به وی در شبکه‌های اجتماعی موجب شکل‌گیری مباحثات متعددی در رد و تأیید این خبر در بین نیروهای انقلاب شد. یادداشت‌نویس این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: آنچه در این یک‌ماه اخیر گذشت و نقش ویژه‌ای که خود احمدی‌نژاد با نوع عملکرد خود در دمیدن به این دوقطبی در میان نیروهای انقلاب ایفا کرد، یک دلیل بسیار روشن برای اثبات این موضوع و به عبارت بهتر مصداق «آفتاب آمد دلیل آفتاب» است.

 


تعداد بازدید :  1044