شماره ۹۵۵ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
ایسلند در ابتدا و آفریقای مرکزی در انتهای جدول
سالم‌ترین کشورهای دنیا معرفی شدند

شهروند| انتشار نتایج یک تحقیق در مورد میزان سلامت کشورها، موازنه‌های مربوط به رابطه ثروت ملی و سلامت مردم را به هم ریخت. براساس این تحقیق دانشگاهی، ایسلند سالم‌ترین و آفریقای مرکزی ناسالم‌ترین کشورهای دنیا هستند.
به تازگی یک مطالعه جدید از سوی محققان دانشگاه سیاتل واشنگتن انجام و در مجله پزشکی «لانست» (نشریه مستقل پزشکی) منتشر شده است. در این تحقیق، شاهد نقشه‌ای از کشورهای سالم و ناسالم دنیا هستیم. ملاک تقسیم‌بندی کشورها نیز بر اساس اهداف توسعه پایدار مرتبط با سازمان ملل متحد در نظر گرفته شده است. در این نقشه کشورهای دنیا به 5 دسته تقسیم شده‌اند. در بالاترین آن رنگ سبز تیره برای کشورهایی است که در بالاترین سطح، اهداف توسعه بهداشت را رعایت کرده‌اند و بیش از 71 درصد سهم برای آنها درنظر گرفته شده است. کشورهایی که با سبز روشن‌تر نشان داده شده‌اند 71-62 درصد، زرد 62-55 درصد، نارنجی 55-37 درصد و قرمز با کمتر از 37 درصد در رتبه‌های بعدی این تحقیق قرار می‌گیرند. ایران نیز از جمله کشورهایی است که با رنگ زرد در این نقشه به تصویر کشیده شده است.
ایالات متحده پایین‌تر از برونئی
10 کشوری که به عنوان سالم‌ترین کشورهای دنیا معرفی شده‌اند عبارتند از ایسلند، سنگاپور، سوئد، آندورا، انگلستان، فلاند، اسپانیا، هلند، کانادا و استرالیا. در مقابل جمهوری آفریقای مرکزی به عنوان ناسالم‌ترین کشور معرفی شده و سومالی و سودان جنوبی در رتبه‌های دوم و سوم کشورهای ناسالم قرار گرفته‌اند.
به گزارش ایندیپندنت، با وجود رابطه‌‌ای که میان ثروت ملی و سطح سلامت در کشورها وجود دارد، این مطالعه نشان می‌دهد تفاوت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال با اینکه آمریکا ثروتمندترین کشور دنیا محسوب می‌شود، در جایگاه بیست و هشتم و پس از اسلونی و برونئی قرار گرفته است. یا به رغم اینکه روسیه و هند 2 قدرت اقتصادی در دنیا به شمار می‌روند، با کسب جایگاه 119 و 142 رتبه‌های ضعیفی در این تقسیم‌بندی دارند. همچنین بر اساس این مطالعه، آنچه باعث شده است جایگاه کشورها در این فهرست افت کند، تحت تاثیر عواملی مانند مرگ و میر ناشی از چاقی در دوران کودکی، ابتلا به HIV و میزان مصرف الکل بوده است. اگرچه این مطالعه نشان از پیشرفت‌های خوبی در زمینه سلامت دارد اما هشدارهایی نیز در مورد چاقی در دوران کودکی و مصرف الکل را متذکر شده است.
قطر میلیاردر در پایین فهرست
در این نقشه یکی از کشورهایی که ضعیف‌ترین عملکرد را در زمینه توسعه سلامت داشته قطر است. این کشور کوچک اما غنی از نفت و گاز، بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی روی کره زمین را دارد اما با رتبه 89 پس از کلمبیا قرار گرفته است. «دیلی میل» نیز در گزارشی به این نکته اشاره کرده که پنج کشور از جمله لیبی و سوریه به دلیل جنگ و خشونت برخلاف انتظارهای پیش‌بینی شده، در زمینه سلامت بدتر عمل کرده‌اند. تیمور، تاجیکستان، کلمبیا و تایوان هم شاخص‌های مرتبط با سلامت را بیش از آنچه از آن‌ها انتظار می‌رفت، انجام داده‌اند. به اذعان کارشناسان، سرمایه‌گذاری دولت در اصلاح مراقبت‌های بهداشتی، می‌تواند یکی از دلایل مهم پیشرفت این کشورها باشد.
در ایسلند هم که عنوان سالم‌ترین کشور دنیا را کسب کرده، سیاست‌های کنترل دخانیات و نظام سلامت همگانی به کاهش مصرف سیگار منجر شده است. در ادامه این گزارش می‌خوانیم بیش از سه پنجم کشورها در حال حاضر اهداف کاهش مرگ و میر مادران و کودکان را اجرا می‌کنند. در مقابل پیشرفت‌های کمی در کاهش میزان ابتلا به هپاتیت «ب» صورت گرفته و چاقی در کودکان و مصرف الکل وضعیت بدتری داشته‌اند. همچنین تنها کمتر از یک پنجم کشورها به آب سالم و سیستم تخلیه فاضلاب مناسب دسترسی دارند و هیچ کشوری اهداف مربوط به از بین بردن بیماری‌هایی چون سل و HIV را به صورت کامل محقق نساخته است.


تعداد بازدید :  177